Wij eten niet heel veel vis. Vind het heerlijk maar moet een eind rijden om het op te halen en dan gebeurd het niet. Overal lees je dat het wel goed is om 2x in de week vis te eten. Nu las ik ergens dat in walnoten en gebroken lijnzaad dezelfde goede stoffen zitten. Ik kan dit artikel echter niet meer terug vinden op internet. Heb me al helemaal suf gezocht. Teveel lijnzaad is natuurlijk slecht. Maar een keer of 2-3 per week niet. Als ik dat dan combineer met het eten van walnoten (heerlijk!) dan zou je toch denken dat je ook de goede stoffen binnen krijgt? Wat denken jullie?
Vegetariërs lukt het ook (veganisten hebben het moeilijker) dus walnoten en lijnzaad moet in principe voldoende zijn. Op de site van het voedingscentrum staat wel goede info over vegetarisch en zwanger: daar is dit natuurlijk in meegenomen. (ook al ben je niet vegetarisch, het gaat een beetje om dezelfde info dan).
Het gaat allemaal om omega 3 vetzuren. Er zijn 3 types van en in walnoten/lijnzaad en vette vis zitten andere soorten, dus het beste is het combineren van deze producten. In de supermarkt verkopen ze ook diepvriesvis (bijv. zalm) of sardientjes in blik, wat je gewoon mag eten. Voor de omega 3 vetten moet je wel vette vissoorten hebben.
Ik dacht alleen vacuum verpakte vis niet, zoals gerookte zalm. Maar verse vis uit een bakje, of uit blik, of vis uit de diepvries mag toch wel.
Klopt! En het gaat daarbij om het verhitten ook. Gerookte zalm verhit je meestal niet immers, voordat je het eet. En dat is nu niet slim. Als je de gekochte vis goed verhit (bakken oid) dan is er niks aan de hand, mits deze vers is. Over de versheid van vis in de supermarkt is wel discussie. Diepvriesvis zou een mooie tussenoplossing kunnen zijn.
Het gaat om vacuümverpakte vis, niet om gewoon een zalmpje of een tilapia uit een bakje.... Dat kun je gerust eten uit de supermarkt, dat ga je nml ook nog eens bereiden.