Moeten jullie kids helpen in huis?

Discussie in 'De lounge' gestart door Cryptonism, 9 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Titel zegt het al. Moeten jullie kinderen helpen in huis? Bv. afwas, eigen kamer opruimen enzo? En vanaf welke leeftijd?

Of mogen ze lekker de hele dag op hun luie reet zitten :D.

Ik wil zeker wel dat mijn kind gaat helpen straks. Niet alles natuurlijk maar er zijn wel dingen waarvan ik vind dat hij of zij een steentje bij mogen dragen. Zo moesten mijn broertje en ik altijd vroeger de afwas doen.

Ik wil het spelenderwijs opbouwen. Natuurlijk moet het niet zo zijn dat mijn kids straks een dagtaak aan mijn huishouden hebben maar er zijn wel dingen waarvan ik denk, 'kun je best een beetje bij helpen'. Afwasje. Eigen kamer opruimen vind ik sowieso een grote must.

2. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ja, mijn kinderen moeten straks ook helpen in het huishouden. Geen grote schoonmaak en klus werkzaamheden, maar gewoon een keer een wasje opvouwen, afwassen etc. Moest ik vroeger ook en ik ben er niet slechter van geworden.
    Een vriendin van mij hoefde vroeger helemaal niets te doen, haar slaapkamer werd elke dag door moeders opgeruimd, op haar 20ste smeerde moeders nog haar boterhammen en als ik nu zie hoe haar huishouden eruit ziet? Ze is het gewoon niet gewend!

Hier helpt de oudste al mee met tafel dekken en afruimen, eigen speelgoed opruimen. En als ik boven de badkamer ga poetsen, loopt hij over de bovenverdieping heen met een doekje om te poetsen (omdat hij het zelf leuk vindt!).

3. 2lovelychildren

2lovelychildren Niet meer actief

hoi
    mijn zoontje van 7 moet zijn eigen kamer opruimen wel met hulp ivm zijn adhd,want hij heeft geen overzicht vermogen.
    En als hij ergens mee gespeeld heeft altijd altijd opruimen eerst voordat hij iets anders pakt anders wordt het zo chaos.

4. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ja wij moesten meehelpen met allemaal verschillende dingen maar niet zo dat je uren bezig was... vond het ook niet meer dan normaal want mijn vader is op 38 jarige leeftijd rechtszijdig verlamd geraakt door een CVA en mijn moeder moest naast de zorg voor 4 kinderen,zorg voor haar man ook het huishouden doen en 24 uur werken in de zorg...

Nina moet straks ook zeker meehelpen daar krijgen ze helemaal niets van alleen een voordeel dat ze straks hun eigen huishouden goed kunnen runnen.

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier moeten ze wel mee helpen!

heb ik ook gemoeten en vriend niet die zat de hele tijd op zijn reet (heel wat oorlog over geweest toen we net samen woonden)

maar dan denk ik meer aan hun eigen kamer.netjes houden de rest doe ik wil. en ach als ze willen mogen ze best een keetje stofzuigen maar dat ga ik niet eisen. afwassen heb ik harry voor dus dat is niet nodig.

6. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

5 dec 2011
    3.421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Ja mijn dochter heeft als taak de vaatwasser uitruimen (alleen de onderste la).
    Omdat ze weet dat ik veel last heb van mijn rug wil ze erg graag helpen met stofzuigen en koken en boodschappen dragen enzo.. maar dat vindt ik iets te veel, vindt het wel ontzettend mega lief.

Komt uit school: mama wil je misschien wat drinken ofzo?
    :D:D super lief

7. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ze hoeven het van mij niet,

behalve hun eigen spullen opruimen, dus ook hun eigen kamer ( zodra ze er groot genoeg voor zijn, vind ze er nu nog te jong voor om het helemaal alleen te doen dus help ze nog)

maar gek genoeg vinden ze schoonmaken helemaal super, mijn zoon en dochter dweilen en stofzuigen graag, en mogen graag met de glassex de tafel e.d. schoonmaken.

dus ze helpen hier eigenlijk met het hele huishouden hahah

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    In eerste instantie wilde ik zeggen, nee ze hoeven niet te helpen in huis tot ik bedacht dat het eigen speelgoed opruimen daar ook bij hoort natuurlijk.

Wij proberen ze hun eigen speelgoed op te laten ruimen, zo ook met het speelgoed in de badkamer, oke soms schiet het erbij in, maar meestal doen ze het toch wel, vooral als wij zelf ook even een handje mee helpen. Verder helpen ze mee de tafel na het eten af te ruimen.

Verder moeten ze niets, maar als ik bijvoorbeeld aan het stoffen ben, gebeurd het regelmatig dat er 3 paar kleine handjes ook om een doekje komen vragen en dan ook van mij aanwijzingen willen wat ze moeten doen, de een mag dan dus de tv af doen, de ander de bank en de volgende weer de vensterbank. Oke uiteindelijk moet ik alles alsnog zelf doen hoor, maar ze hebben wel 'geholpen'. En als ze niet helpen vind ik het ook prima.

9. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    o ja hoor spelende wijs gaat dat hier. v.b de kleren in de wasmand gooien ze doen dit allebeide en ik wijs vaak aan (omdat ik niet heel goed meer kan bukken en veel heb moeten overgeven door maagzuur heb ik ze dit nu aangeleerd) ook kamer op ruimen diet de oudste regelmatig hij houd zelf ook niet van rommel moet overzichtelijk blijven. speelgoed opruimen etc de oudste wil nu zelf helpen met afdrogen en dat gaat goed niks moet het mag

10. Magne

Magne Actief lid

9 feb 2012
    316
    0
    0
    Het oosten des lands
    De jongste (2jr5md) moet haar eigen spulletjes opruimen (met begeleiding, anders bakt ze d'r niets van natuurlijk) en ze helpt mee de tafel dekken en afruimen. Verder, als ik eens iets aan 't poetsen ben of zo, rent ze gezellig met me mee met 'n doekje, maar da's natuurlijk geen 'taak'. ;)

De oudste (bijna 9) moet haar eigen kamer opruimen (inclusief bed opmaken), tafel dekken en afruimen, -samen met ons- de poezen van eten en water voorzien, haar eigen boeken naar de bieb brengen en verder de normale dingen als 'kleding in de was gooien' en stomweg meehelpen met dingen die haar gevraagd worden (keer een afwasje doen, samen de was opvouwen, dat soort dingetjes).

11. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

mijn zoon helpt trouwens ook met koken, hij mag boter in de pan doen, de spulletjes klaar zetten op het aanrecht, de tafel dekken etc.

12. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ja zeker... doen ze nu al... eigen speelgoed opruimen.... en fietsen in de tuin weer op zn plek zetten... en mn jongste raapt smorgens altijd alle was bij elkaar en legt het in de wasmand :p dat wil ze overigens zelf hoor :p haha... maare als ze wat ouder worden mogen ze best zo af en toe eens een klein dingetje doen.... vind ik ook niet meer dan normaal... moesten wij vroeger ook... geloof vanaf een jaar of 10 moesten mn zus en ik de afwas samen doen na het eten... en af en toe een boodschap doen....

13. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is inderdaad gewoon te lief :D. Wat schattig.

14. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ja hoor, mijn kids gaan ook gewoon helpen. Hun eigen kamer/speelgoed opruimen, helpen met tafel dekken en afruimen. Wij hebben een afwasmachine, dus afwassen hoeven ze niet ;)

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    wij hadden vroeger thuis allemaal een taak. dit werd per week gewisseld. wij zijn met 5 meiden. tafel dekken, vegen, omwassen of vaatwasser inruimen, tafel afruimen en de ander deed afdrogen. heb dit nooit als erg ervaren.

verder waren we allemaal verantwoordelijk voor onze slaapkamer. wilde je slapen in een zwijnestal dan was dat prima en hield je van netjes werd je beloond door zo nu en dan een nieuw vloertje of likje verf. mijn ouders zeiden dan dat een zwijnenstal geen nieuw verfje nodig had want dat zag je toch niet met de rommel. ik was de enige die van netjes hield en mijn kamer was altijd in prima staat :). mijn zusje onder mijn, pfff daar wilde je niet op komen.

ik wil mijn kinderen wel een taak geven als ze wat ouder zijn. bij tafel dekken of helpen met de afwas. zal ze duidelijk maken dat ik dit erg waardeer. voor eventueel extra klusjes zouden ze wat extra zakgeld kunnen verdienen

16. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    Eigen kamer opruimen. Ze "moet" nu al haar eigen rommel opruimen(spelend leren). Als ze oud genoeg is (jaar of 15) kan ze dr eigen was in de kledingkast leggen enz. Echt huishoudelijke taken denk ik niet, vind schoonmaken heerlijk (enkele dagen uitgezondert)

17. Triskele

Triskele Niet meer actief

Onze kids ruimen al tijden hun eigen spullen op (in bakken) als ze gespeeld hebben, dat moeten ze eigenlijk al vanaf dat ze 1 jaar zijn en hoef ik ook al vanaf hun 2e jaar eigenlijk niet meer bij te helpen, gaat keigoed...

Ik vind taken in huis wel goed voor kinderen, zoiezo hun eigen kamer netjes houden, straks als ze iets groter zijn ook hun bed verschonen 1 keer per week en stofzuigen.

Verder mogen ze best leren hoe de wasmachine, vaatwasser e.d. werkt of meehelpen met koken vinden ze leuk en als ze wat ouder zijn kunnen ze dat ook best doen (deed ik ook in mn tienerjaren regelmatig koken)

Nee niets mis mee..

18. torrach le

torrach le Fanatiek lid

30 okt 2008
    4.435
    1
    0
    mijn zoontje van 7 jaar helpt overal mee.....
    hij ruimt zijn eigen kamer op (al vanaf zn 4e).. en gooit zijn was in de mand.. gaat sinds een maand alleen onder de douche (en gooit netjes de handdoek in de mand)..

mijn zoontje vind het geweldig om te helpen en "straalt" als hij mag helpen met de dingen die hij niet "altijd hoeft te doen"!
    wat hij eigenlijk veel doet: hij haalt een doekje over de placemats/tafel na het eten, helpt tafel dekken en afruimen, sleept het boodschappenmandje door de supermarkt, pakt boodschapjes, zet zn eigen beker enz. in de afwasmachine (of erboven als ie aanstaat), zet zn eigen fiets in de schuur.....

19. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hier begint dat nu al spelenderwijs.

Dus samen speelgoed opruimen.
    Bordje en beker op aanrecht zetten. (Dit hoef ik al niet eens te vragen, hij doet het al uit zichzelf)

Mijn zoontje is sowieso al opruimerig. Elk propje/papiertje/pluisje wat op de grond ligt ruimt ie op en brengt hij naar de prullenbak of geeft ie aan mij.

20. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mijn dochter van 2 probeer ik altijd al wel te laten helpen met haar eigen speelgoed op te ruimen.

Als de kids wat ouder zijn zal het zeker zo zijn dat ze de eigen kleren in de wasmand moeten gooien en hun eigen slaapkamer opruimen/netjes houden. Zo eind basisschool zal ik ook wel gaan verwachten dat er wordt geholpen met vaatwasser in-/uitruimen en de tafel dekken en afruimen. En op de middelbareschoolleeftijd zal de regel klerennietindewasmanddanwordenzenietgewassen in werking treden ;).

Het is thuis tenslotte geen hotel, dus ze kunnen best e.e.a. doen.

Deel Deze Pagina