Combinatie BV en vaste voeding (8 mnd)

Discussion in 'Voeding' started by Sucre, Feb 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sucre

Sucre Fanatiek lid

Feb 1, 2008
    4,877
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Zoonlief is alweer 8 maanden en we zitten nu een beetje te zoeken naar een "schema".

Zo deden we het altijd:

08.00 uur BV
    11.00 uur BV
    11.30 uur fruit
    12.00 uur 1 boterham
    14.00 uur BV
    17.00 uur BV
    18.00 uur groente
    18.30 uur toetje
    19.30 uur BV en een fles

Maar we merken nu dat meneer s'avonds gewoon te veel binnen krijgt. Ik zat te denken, is het een idee om de BV van 17 uur te laten vervallen en dan het avondeten eerder te geven?
    Want de laatste dagen hoeft Lucas de voeding van 19.30 uur niet en maak ik hem rond 22 uur wakker voor nog een voeding. Maar dat is ook niet echt helemaal de bedoeling.
    Dus, even zoeken hoe we het het beste kunnen doen. Zou het fijn vinden om te weten hoe andere borstvoedende mama's dit doen.

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi!

Mooie naam heeft je zoontje ;)! Ik lees even met je mee, wij zitten over een tijdje namelijk in hetzelfde schuitje!

Liefs!

3. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Je geeft nu behoorlijk veel gestapeld idd in die laatste uren, dus misschien de bijvoeding iets beter verspreiden en dan eventueel een BV er af als het lukt!

Je zou kunnen proberen om de tweede BV (van 11 uur) om te draaien met het fruit. Eet hij goed fruit? Dan heb je die BV iets later, en kun je de BV van 2 uur ook iets later geven (bijvoorbeeld half 3/3 uur) en dan zou je rond 5 uur/half 6 z'n warme maaltijd kunnen geven. Dan heeft hij ook iets meer ruimte na de groente en het toetje, voordat hij dan BV/fles krijgt 's avonds. Als het bij ons zo uitkomt, slaapt Julia ook nog na haar groente en voor de fles voordat ze echt naar bed gaat.

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wat ik zou doen is in ieder geval geen toetje geven, maar lekker borstvoeding als toetje geven ;)! Dus na het avond eten aan de borst en dan daarna voor het slapen gaan weer even kijken of hij nog een slokje lust.

Later in de avond wakker maken voor een voeding weet ik niet of ik dat wel zou doen, ik denk dat ik er eerder voor zou kiezen om hem zelf te laten komen wanneer hij honger heeft.

Verder kan je natuurlijk bij de boterham een slokje borst aanbieden, zodat die voeding van 14.00 ietsjes opschuift en er wat minder tijd tussen die voeding en het avond eten zit.

Zijn avond eten zou ik zelf niet gaan vervroegen, maar gewoon geven wanneer jullie zelf ook eten, zo leert hij meteen hoe fijn en gezellig het is om samen aan tafel te eten.

Ritme dat je dan ongeveer zou krijgen is dan volgens mij onderstaande, maar heb natuurlijk geen idee wat jullie kleine wil, das altijd maar afwachten he ;)!
    08.00 Borstvoeding.
    11.00 Borstvoeding en erna fruit.
    12.00 Boterham met erna een slokje borstvoeding
    14.30 - 15.00 Borstvoeding.
    17.30 - 18.00 Groenten met erna een slokje borstvoeding.
    19.30 Borstvoeding
    evt late voeding aan de borst.

Zo houd je namelijk wel de voedingen aan de borst, op zegmaar 6 drinkmomenten. Wat mi wel verstandig is met deze leeftijd.

Toen onze dochter 8 maanden was deden we het ong zo, wat wel anders is omdat ik meer voedingen heb en wij op die leeftijd nog niet zo veel bijvoeding gaven.
    06.00 Borstvoeding.
    09.00 Borstvoeding + Fruit, vers, zoveel ze lust.
    12.00 Borstvoeding.
    15.00 Borstvoeding.
    18.00 Borstvoeding + Groenten, vers, zoveel ze lust + Borstvoeding.
    21.00 Gekolfde borstvoeding ong 100cc-130cc.
    23.30 Gekolfde borstvoeding ong 100cc-130cc.
    03.00 Borstvoeding.

De oudste twee kregen met 8 maanden borstvoeding/kunstvoeding op verzoek, ong 7 - 9 voedingen per kindje per 24 uur. En daarbij kregen ze 1x per dag groenten of fruit.

Liefs, Hanneke!

5. Sucre

Sucre Fanatiek lid

Feb 1, 2008
    4,877
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Ja, zeker een mooie naam!! :D

6. Sucre

Sucre Fanatiek lid

Feb 1, 2008
    4,877
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Jij zegt dus volgend schema:

8 uur BV
    11 uur fruit
    11.30 uur BV
    12 uur boterham
    14.30 uur BV
    17.15 uur groente
    19.30 uur BV + fles

Lucas eet al heel goed groente en fruit. Denk niet dat bovenstaand schema haalbaar is ivm de slaapjes van zoonlief. Ik ga nog even verder puzzelen.

7. Sucre

Sucre Fanatiek lid

Feb 1, 2008
    4,877
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Heb ik ook aangedacht. In BV zit toch alles wat je kindje nodig heeft. We geven hem een toetje, omdat wij dat ook doen na het eten en hij zo echt met ons meedoet.

Ik ben ook voor voeden op verzoek, maar ik vind het zelf te zwaar om s'nachts te voeden (ivm werk en zo), vandaar dat ik hem wakker maakte.

Ik heb de afgelopen 2 dagen de voeding van 14 uur helemaal niet meer gegeven, het was altijd toch maar erg weinig wat hij dronk. Zodat hij tegen etenstijd echt honger heeft.

Lucas eet altijd eerder dan wij, omdat wij soms pas om 19 uur eten (manlief komt laat thuis van het werk) en zo lang kan Lucas niet wachten. Maar als wij eten, zit hij er wel altijd gezellig bij.

Zo heb ik het dus ook gedaan nu, maar dan de BV van 17 uur laten vervallen:

8.00 uur BV
    11.00 uur BV
    12.00 uur fruit
    12.30 uur boterham
    14.00 uur BV
    17.15 uur groente
    17.45 uur toetje
    19.45 uur BV (+ fles, indien nodig)

Wouw, wat super dat je je kindjes zo lang zo veel voedingen hebt gegeven!! Petje af. Ben hier iets eerder begonnen met bijvoeding, omdat ik mijn melkproductie niet goed op peil kreeg, na een paar keer flink ziek te zijn geweest.

Bedankt voor al je info, toch fijn dat mama's elkaar zo kunnen helpen hier.

8. mama em

mama em Fanatiek lid

Apr 2, 2008
    1,315
    0
    36
    veel is al gezegd hierboven.

Wat ik me afvraag is of je mannetje 's nachts wakker wordt als je hem net wakker maakt voor die late voeding. Zou ik toch eens uitproberen als ik jou was (als je de dag erna niet hoeft te werken)

Lekker dat de voeding van 14 eraf goed gaat.

Ik zou trouwens het fruit 's ochtends eerder geven, zit best lang tussen.

MAar het blijft idd vaak een gepuzzel, omdat je ook nog slaapjes erbij hebt.
    Volgens mij ben je helemaal goed bezig en komt het vast goed!

9. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,232
    0
    0
    Velsen
    Hoi, Ik las je topic en heb mijn schema erbij gehaald, van rond de acht maanden. Misschien heb je hier wat aan? Hoewel ik denk dat je er wel al uit bent, of niet?

8uur bv
    10uur fruit
    12.00 bv
    13.00 brood
    16.30 bv
    18.00 groente
    19.30 bv

groetjes!

10. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

ons schema met 8 maanden:
    7.30 bv
    10.00 fruit
    12.00 bv
    13.00 boterham
    15.00 bv
    16.30 groenten
    19.00 bv

af en toe wordt hij avonds of snachts nog wakker voor een voeding.
    ik gaf eerst ook zoveel voeding aan het eind van de dag (14.00 bv, 17.00 bv, groenten ergens tussendoor en dan om 19.00 weer bv)
    hij weigerde vaak en at niet alles op, dus vandaar dit schema. het gaat prima! toetje borst wil hij hier niet trouwens.
    ander toetje geven we niet.

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Snap ik, maar ik vind persoonlijk de borstvoeding belangrijker. En daarbij toetjes onnodig ;) haha, dus tja vandaar dat ik liever voor borstvoeding zou kiezen. Ook omdat je anders zo weinig borstvoeding meer hebt. Maar dat kan idd ook gewoon aan mij liggen.

Aha, oke, en weet je ook wat ie doet wanneer je hem niet wakker maakt? Misschien eens proberen? Misschien valt het reuze mee. En is dat dus echt niks, nou dan toch maar weer wakker maken :D!

Oke, als dat voor jullie goed is, lijkt me dat prima, maar houd natuurlijk wel in de gaten dat de kleine 8 mnd is en je productie nog niet heel erg stabiel is misschien. Dus heel weinig voedingen kan betekenen dat het verder terug loopt. Lees wel kan, het hoeft natuurlijk niet. Of je het uit wil proberen is aan jullie uiteraard!

Aha, oke, duidelijk. En hem dan dus eerder laten drinken zodat hij toch met jullie mee kan eten is geen optie ivm slaapjes? Is dat wel mogelijk zou ik hier zelf toch voor kiezen, je kan hem immers niet altijd alleen laten eten zegmaar, en neem aan dat over 2 jaar je man niet ineens om 17.00 thuis is ;)! Dus dan bijv toch om 144.00/15.00 laten drinken, zodat hij het vol houd tot 19.00, of zat je dan juist weer dat ie erna geen bv meer wilde :)?

Ik snap alleen even niet +fles indien nodig? Waarom geef je hem later dan niet gewoon de borst? Dat lijkt mij persoonlijk slimmer, je zit nu zegmaar op 4 voedingen, doe je die laatste om rond 22.00 (of wat was het) ook aan de borst, heb je er al 5, dit lijkt mij veiliger, ivm wat ik eerder vertelde.

Nou, dankje. Maar zo bijzonder was het niet hoor ;)! De tweeling kreeg namelijk ook kunstvoeding toen, omdat ik ivm ziekte een heeel erge productie dip heb gekregen, nooit meer opgelost, uiteindelijk met 15 mnd rustig af gaan bouwen. Jammer dat de kleine je productie niet omhoog krijgt, maar het lijkt me prima met de voedingen die je geeft.

Graag gedaan, hoop dat je ook snapt dat ik het niet lullig bedoel ofzo :D! Het is gewoon hoe ik er nu op kijk zegmaar, jij moet kijken of het in jullie straatje past en uiteraard wat nog veeeeel belangrijker is, past het in het straatje van die kleine man! Je moet natuurlijk ook heel wat rekening houden met hem, zodat hij ook wat rekening kan houden af en toe met jullie :D!

Succes! Liefs!

12. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

je zit echt in een ritme wisseling. Er komt er rond de 10/11 mnd merkte ik bij mij weer eentje.
    Ik zie dat je hem ook op jou verzoek kan geven.
    Pas lekker zijn schema als jij dit wilt.
    Gewoon puzzelen en proberen en zo merk je of hij het pikt.

Ik zat bij 8 mnd op

7 bv
    9 koekje + slokje water (nam ze niet)
    11 bv
    11.30 brood

fruit tussendoor (lag eraan wanneer ze moe werd)

15.30 na het slapen BV
    17.30 groente en bv toetje
    19 bv

Share This Page