Hoi, Ik ben geen vis eter, maar lees dat 2x per week goed is, o.a. voor ontwikkeling van de hersens. Moet je dan extra visolie capsules nemen in het begin van je zwangerschap? Ik slik Orthica Zwanger Plus, maar hier zit dat niet in. Alvast bedankt voor het antwoord.
Hoi superblijemama, het is nog geen officieel advies, maar als je verder echt geen vis eet, is het wel aan te raden. Dit komt van de site van het Voedingscentrum: Zwangere vrouwen De ontwikkeling van ongeboren kinderen is gebaat bij een goede voorziening met omega-3-vetzuren. Het staat nog ter discussie of zwangere vrouwen gebaat zijn bij het slikken van extra van deze vetzuren. Aanvulling van de voeding met EPA/DHA-supplementen of meer vette vis, levert hogere gehaltes op in het bloed. Hiervan zijn nog geen duidelijke effecten aangetoond op de groei en ontwikkeling van de baby. Wel zijn er enkele aanwijzingen voor een gunstig effect op het geheugen van de moeder en een kleinere kans op depressiviteit. Deze effecten zijn echter niet in alle studies gevonden. Groetjes Brigitte
Bedankt voor de reactie. Dan ga ik deze erbij slikken. Nog een vraagje: Ik heb vandaag een gehaktbal gehad (traktatie op werk) en naderhand maakte ik me zorgen of de gehaktbal wel gaar was. Er zaten nl nog roze stukjes vlees in (in het midden). Moet ik me zorgen maken voor toxo en me laten testen?? Gehaktbal was wel afkomstig van keurslager, maar weet dus niet hoe het is bereid en of het eerst was ingevroren. Thuis hou ik met alles rekening, maar onder werktijd ben ik blijkbaar minder alert door de drukte van de dag.
Hoi, niet te druk om maken hoor. De kans dat je net van een klein stukje rauw vlees toxoplasmose krijgt is bijzonder klein. En wie weet was het niet eens een rauw stukje. Volgende keer gewoon even de bal inspecteren en dan lekker genieten. Groetjes Brigitte
Ik ben wel wat gerustgesteld, maar maakte me vooral zorgen omdat ik pas net 5 weken zwanger ben. Maakt dat nog wat uit?
Nee hoor dat maakt niet uit. De kans is echt bijzonder klein, wat Brigitte al aangaf. Dus ik zou dit echt loslaten en lekker gaan genieten. Goede zwangerschap toegewenst! Groetjes Monique