Ik ben druk aan het solliciteren. Ik vind een goede brief maken lastig. Ik weet ook niet of het aan mijn brief ligt dat ik niet word uitgenodigd. Zijn er mensen die hun brief willen delen als voorbeeld. Uiteraard zonder naw gegevens. Tips met do's en dont's zijn ook zeker welkom.
In het algemeen heeft carrieretijger.nl goede tips over dit soort dingen. Ik edit regelmatig brieven voor familie en vrienden, en een goede brief is niet makkelijk. Wat tips op basis van wat ik voorbij zie komen: Zorg dat de lay-out in orde is. Jouw naam en adres Plaats en datum (voluit) Naam, tav contactpersoon, en adres bedrijf Betreft: sollicitatie functie, evt vacaturenummer Geachte heer naam contactpersoon, Alinea 1: kort voorstellen: wat is je achtergrond werk/studie, waarom zoek je een nieuwe baan, waarom in dit bedrijf? Alinea 2: wat zijn jouw kwaliteiten en waarom past dit bij het bedrijf? Haak aan bij de vacature. Alinea 3: een sterke afsluitende zin, en je hoopt je brief en cv graag binnenkort verder toe te lichten in een persoonlijk gesprek. Je kijkt uit naar hun reactie, waarvoor hartelijk dank. Hoogachtend of vriendelijke groet, Naam Dit alles binnen 1 A4 tje op lettergrootte 11 of 12, regelafstand 1 tot max 1,5, in een neutraal lettertype, links uitgelijnd. Verder: je MOET weten aan wie je brief te richten, inclusief tenminste 1 voorletter, en of dat een man of vrouw is. En zorg dat je al iets weet over het bedrijf, en probeer dat in je brief te verwerken. Waarmee gelijk duidelijk is dat elke brief uniek is. Verder: de eerste zin van elke alinea begint zeker niet met ik, en ook verder moet de meerderheid van de zinnen niet met ik beginnen. En.... taalfouten zijn uit den boze! Tegenwoordig stuur je je brief en cv als bijlagen mee met een e-mail. Dat geeft je de kans om in de e-mail nog een korte pitch van 1-2 zinnen te zetten. Succes!
Alles wat hier boven staat! Vooral geen taal- en schrijffouten en wat erg goed werkt is aanhaken bij dat waar het bedrijf voor staat. Dat lukt de ene keer beter dan de andere keer. Bekijk goed de website van het bedrijf. Ik wil je ook best helpen als je al een opzet hebt? Dan stuur je me de vacature en je brief.
Ik werk als recruiter en ik mis zo vaak de motivatie waarom mensen graag de functie willen/ waarom ze bij het bedrijf willen werken. Ik kijk eerst naar een cv. Als dat aansluit bij wat ik zoek bekijk ik de brief. Dan wil ik graag lezen waarom je in de functie/bedrijf geïnteresseerd bent en niet een opsomming wat je kan, want dat heb ik al in je cv gelezen.
Dank je voor de tip, daar kan zeker wat mee. Ik ben al 5 jaar van de arbeidsmarkt af. Merk dat het in mijn nadeel werkt.
Vaak staat er geen naam naar wie je de sollicitatie moet richten. Alleen een contactpersoon voor info. Zou je alleen daarvoor bellen? Ik bel niet als alles in de vacature duidelijk is.
Wel bellen! En zeker om meer info vragen. Dan hebben ze je naam al eens gehoord. Daarnaast is het een goede manier om meer specifieke info over de baan en geheten bedrijf te horen. Zeker doen dus.
Ik heb de afgelopen jaren al 5x aan de andere kant van de tafel gezeten. Niet als recruiter, maar in ons bedrijf. En ik merk dat wij als commissie juist eerst naar de brief kijken, en dan pas naar het cv. Een goede brief ziet er verzorgd uit zonder spelfouten. Waar ik vooral op let is of iemand door heeft waar de functie over gaat, en of hij/zij duidelijk kan maken in de brief waarom de kandidaat solliciteert op deze functie. En dan niet alleen "mijn interesse is gewekt en ik denk dat ik het goed kan", maar het liefst lees ik concrete aanknopingspunten. Dus iemand heeft eerder werk gedaan met raakvlakken van deze functie, en wil zich graag verder ontwikkelen op een heel specifiek vlak. Of iemand zegt enthousiast te worden van een bepaalde eigenschap van het werk, en te weten dat daar zijn/haar kernkwaliteiten liggen. Enthousiasme is sowieso zeer prettig als een brief die indruk achterlaat. Dan heb je al sneller zin om meer van iemand te horen. Stel dat iemand erg enthousiast schrijft, en eerlijk in de brief zet dat hij/zij wegens het stichten van een gezin er enkele jaren tussen uit is geweest, nu vol enthousiasme weer aan het werk wil en deze functie goed aansluit bij zijn/haar kennis en ervaring omdat bla bla bla, en in zijn/haar vorige baan heeft laten zien dat laten zien dat bla bla bla. Dan zou dat voor mij geen reden zijn dat ik hem/haar niet uitnodig. Dan moet ik wel voldoende overtuigd zijn dat die persoon ook goed past bij het type baan dat wij aanbieden. Dus: weten wat de functie inhoud, weten wat voor soort bedrijf het is, en weten waar je eigen kwaliteiten liggen zodat je die drie kan combineren in een goede brief. Als dat goed zit, klopt meestal het cv ook wel Maar... dit hangt natuurlijk wel van het type functie af.
Mwah, het kan geen kwaad, maar als iemand alleen belt om te weten hoe de aanhef moet zijn is dat voor mij geen positief gesprek. Ik stond ook als contactpersoon. De helft gebruikte mijn naam als aanhef, de rest geachte heer/mevrouw of geachte commissie. Ik vond het een niet beter dan het ander. Daar scande ik snel overheen en ging daarna naar de inhoud. Dat betekent niet dat het overal zo gaat, maar ik heb liever een goede brief dan dat iedereen me gaat bellen voor een persoonlijke aanhef
Ja en als iedereen gaat bellen, hou je als contactpersoon weinig tijd over om gewoon je werk te doen...
Ik begrijp dit wel maar ik word hier altijd een beetje kriegelig van. Dat je benoemt waarom je de functie graag wilt vind ik niet meer dan logisch maar bij veel banen/vacatures vind ik het zo'n onzin om uitgebreid te verklaren waarom je specifiek voor dat bedrijf wil werken. Het gaat er meestal toch om dat je gewoon punt 1. werk nodig hebt en juist die functie leuk vindt/ de papieren hebt/ goed kunt combineren etc. Natuurlijk begrijp ik dat je achter de visie van het bedrijf moet staan maar ik vind dit wel enorm functie afhankelijk. Ik bedoel, iemand die als kassamedewerker bij de AH solliciteer wil gewoon een baan. En of dat dan bij de AH is, de Plusmarkt of een andere super zal niet eens zo heel veel uitmaken. En dan vind ik het heel nep in een brief overkomen als daar uitgebreid in staat waarom dat bedrijf je zo aanspreekt. En dat geldt mijn inziens voor veel banen. Ik weet dat bedrijven dit graag zien maar ik vind het altijd een altijd een toneelspel haha Maar nogmaals, ik begrijp dat dit wel per functie verschilt.
Nee dit geldt natuurlijk niet als je alleen belt voor de aanhef. Het gaat er juist om dat je om meer informatie vraagt. Het kan echt iets opleveren en anders is het baat het niet dan schaadt het niet, als je echt een gesprek aangaat om meer navraag te doen.
Ik wil je wel helpen. Als je mij de brief stuurt en advertentie kan ik hem wel doornemen voor je. Ie de ren die ik help is altijd uitgenodigd voor gesprek.
Hier boven zijn al enorm veel bruikbare tips gegeven. Het enige wat ik je ook nog mee wil geven is: zorg voor een representatief e-mailadres! Echt, ik ben ze tegen gekomen hoor: breezermeisje...@.......com, teddiebeertje@......com
Ik heb wel eens gewoon de verkeerde brief toegestuurd gekregen, voor een heel andere functie Maar ik heb hem op basis daarvan niet per se laten afvallen. Maar toch is het wel erg slordig... Het fijnst vond ik zelf (in mijn vorige functie, in management) een fris en aardig e-mailtje, met dat je de vacature hebt gezien en deze bij je vindt passen enz en dat je daarom een brief schrijft met je motivatie en je cv hebt bijgevoegd. Hoe persoonlijker, hoe beter. Maar dat moet wel bij de organisatie passen. Zo heb ik laatst bij een groot internationaal bedrijf gesolliciteerd en daar kon je op geen enkele mogelijkheid direct opnemen met recruiters, ook het afwijzingsemailtje was van no reply. Dus in zulke brieven moet je heel duidelijk schrijven welke competenties je hebt en hoe je die hebt opgedaan en waarom je bij de functie past. Oh en tegenwoordig wordt veel scansoftware gebruikt, dus recruiters kijken niet eens naar je brief/cv maar de software maakt de eerste indruk. Dan moet je cv en je brief wel goed leesbaar zijn (geen rare layout enz).