Zijn er meer mensen die tijdens de zwangerschap melatonine hebben geslikt? Ik kom er vanavond achter dat het afgeraden wordt en ben ondertussen al drie maanden zwanger. Ben zo bang dat er iets mis is met de baby.
Ik ben arts en heb het even opgezocht. Het gebruik wordt ontraden omdat er geen goede wetenschappelijke gegeven zijn dat dit wel veilig is bij mensen. Bij dierproeven is er geen schadelijkheid gevonden, het risico lijkt dus beperkt maar is niet helemaal hard te maken. Ik snap je bezorgdheid absoluut, maar deze regels zijn altijd heel voorzichtig, het gaat vast wel goed met je kleintje. Dus nu gewoon meteen mee stoppen, niks meer innemen zonder dat je dat eerst hebt afgesproken met de vk/huisarts, en ik zou het wel ook even aangeven aan de vk. Evt. Kan die nog een keer extra met een apotheker of gynaecoloog overleggen. En misschien dat ze met de 20 weken echo iets uitgebreider kijken. Je mag het trouwens ook niet gebruiken tijdens borstvoeding.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Bij het ophalen gisteren van nieuwe melatonine had de apotheker zijn bedenkingen. Wel meegekregen omdat hij dacht dat het wel kon. Huisarts gebeld, wisten het niet, hebben het nagezocht en raden het voor nu af. Adviseerde om net als wat jij ook zegt eerst met de gynaecoloog te overleggen. Nieuwe afspraak met de gynaecoloog is pas over twee weken. Misschien dat ik vandaag even kan bellen. Normaal slaap ik niet zonder melatonine. Vannacht wel zonder melatonine na een uur in slaap gevallen dus wellicht heb ik het tijdens de zwangerschap helemaal niet nodig. Blijf alleen wel bang voor afwijkingen door het gebruik eerste 3 maand.
Melatonine is een lichaamseigen hormoon toch? Het is geen gif wat je hebt geslikt, dus zal vast niet meteen iets mis zijn hoor. Alles waarbij niet 100% bewezen is dat het veilig is, wordt geadviseerd niet te gebruiken. Maar denk zelf niet dat je je meteen zorgen hoeft te maken.
Ho, wacht, dat is echt een misvatting: dat iets van nature in je lichaamvoorkomt wil niet zeggen dat het geen schade kan doen. Als je nu grote hoeveelheden insuline in zou nemen, ook een lichaamseigen hormoon, dan gaat er wel degelijk iets mis. Daarbij is een embryo nog vol in ontwikkeling, een situatie die bij ons niet meer speelt. Nu denk ik dat het mee zal vallen met de risico's, maar een dokter zal deze medicatie met deze wetenschappelijke onduidelijkheid over de veiligheid echt niet voorschrijven tijdens een zwangerschap. Als er echt iets nódig is om te kunnnen slapen dan zijn er veiligere alternatieven. Maar het liefst niks.
Dat was ook de reden waarom ik in eerste instantie dacht dat het geen kwaad kon. Ik heb net de afdeling gynaecologie gebeld en ze gaat overleggen met de gynaecoloog hoe dat zit met melatonine. Bij mijn vorige zwangerschap kreeg ik de laatste week, terwijl ik in het ziekenhuis lag, Temazepam. En de huisarts zegt nu vanaf begin zwangerschap dat dat niet mag.
Is ook heel begrijpelijk. En het is ook meer vanuit voorzichtigheid dat je het beter niet kunt innemen. Temazepam is ook alleen bij goede indicatie toegestaan, maar wordt dan inderdaad wel gegeven. Ook omdat de werking van temazepam vrij kortdurend is. Het liefst natuurlijk niks. Goed dat je overlegt. Het kan best dat de gynaecoloog overlegt met de ziekenhuisapothekers om de risico's goed te kunnen afwegen. Soms kan het dan toch, maar dan weet je dat het goed bekeken en afgewogen is!
Ik ben terug gebeld. De gynaecoloog zegt dat er werkelijk niets over bekend is. Dus ik kan het beste zoveel mogelijk het gebruik beperken. Als ik zonder kan, liever zonder. Anders proberen met een lagere dosis.
Dat lijkt me een veilig advies. Hopelijk vind je een goede manier om goed te blijven slapen, al is dat in een zwangerschap sowieso een uitdaging!