zwangerschapsvergiftiging

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Chelsea, 25 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chelsea

    Chelsea Bekend lid

    6 aug 2006
    526
    0
    0
    Keukenassistente
    Rotterdam
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Hoe kom je eraan, en beter nog, hoe kom je ervan af?
    Vandaag bij de vk, en die zag wat eiwit in mijn urine.
    Volgende week kijkt ze er weer naar.
    Maar ik ben zo bang dat het niet goed is, en ik in het ergste geval opgenomen moet worden.
    Of is dat niet aan de orde?
     
  2. Pipo

    Pipo Actief lid

    7 jul 2007
    159
    0
    0
    Ik heb ook wat eiwitten in m'n urine. Maar hoe is je bloeddruk? bij zwangerschapsvergifiting hoort oko hoge bloeddruk.
     
  3. Secretje

    Secretje Actief lid

    28 aug 2006
    372
    0
    0
    Eiwitten hoeft niet meteen zwangerschapsvergifting te zijn. Wel moet je goed opletten op symptomen zoals erge hoofdpijn, misselijkheid en een bandgevoel boven aan je buik.

    Succes ermee!
     
  4. redone

    redone Fanatiek lid

    2 jul 2007
    2.864
    0
    0
    ik heb bij de eerste zwangerschap ook zwangerschapsvergiftiging gehad.Dan heb je eiwit in je urine en ook je bloeddruk is hoog.Dat zal dan bij jouw wel meevallen anders houden ze je wel beter in de gaten.
    Waar ik toen om moest denken was als ik hoofdpijn zou krijgen of sterretjes zien of een heel strak gevoel om mijn buik zou krijgen moest ik aan de bel trekken want dan word de vergiftiging erger omdat de bloeddruk dan ook stijgt.Hoe je eraan komt heb ik ook geen idee van,het komt bij een eerste zwangerschap gauwer voor als bij een volgende.
    Gewoon lekker rustig aan doen en zolang het bij wat eiwit in urine blijft is er nog niks aan de hand volgens mij.
     
  5. Chelsea

    Chelsea Bekend lid

    6 aug 2006
    526
    0
    0
    Keukenassistente
    Rotterdam
    Ik heb geen hoge bloeddruk of hoofdpijn.
    Ik zie ook geen sterretjes ofzo.
    Het enige wat ik heb is dat ik vocht vasthoud.
    Dus het valt wel mee?
     
  6. Secretje

    Secretje Actief lid

    28 aug 2006
    372
    0
    0
    Lijkt me wel dat het meevalt, want anders had de verloskundige je inderdaad meteen doorgestuurd voor onderzoek in het ziekenhuis.
     
  7. redone

    redone Fanatiek lid

    2 jul 2007
    2.864
    0
    0
    ja dan valt het nog wel mee hoor.En net zoals secretje schreef dan hadden ze je wel gelijk doorgestuurd naar het ziekenhuis.
     
  8. Chelsea

    Chelsea Bekend lid

    6 aug 2006
    526
    0
    0
    Keukenassistente
    Rotterdam
    Oh gelukkig maar, heb ik me druk lopen maken om niets :)
     
  9. Dushi

    Dushi Niet meer actief

    Pre-eclampsie veroorzaakt een aantal klachten die de vrouw zelf kan herkennen. Andere symptomen kunnen echter alleen opgespoord worden via controle door de arts of door bijkomende testen, bv. op bloed en urine.

    Herkenbare klachten
    • misselijkheid en braken tijdens de tweede helft van de zwangerschap ;
    • problemen bij het plassen of plots niet meer kunnen plassen ;
    • buikpijn hoog in de buik (in de buurt van de lever en de maag) ;
    • een abnormale vochtophoping (oedeem).

    Controle door arts
    • een abnormaal verhoogde bloeddruk ;
    • een groei-achterstand van de baby ;
    • eiwitten in de urine (proteïnurie) ;
    • teveel urinezuur in het bloed ;
    • een abnormale afbraak van rode bloedcellen (hemolyse).

    :idea: van een gezondheidssite afgeplukt.

    Hou jezelf gewoon in de gaten, als je het niet vertrouwd altijd de vk bellen.

    groetjes,
    Danielle
     
  10. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik heb er helaas wel ervaring mee.
    Een beetje eiwit in de urine mag, als je plast komt er ook vaak een beetje afscheiding mee en dit levert ook weer eiwitten op.

    Als je het eenmaal hebt dan kom je er niet meer vanaf. Was het maar zo, wel kan het zijn dat het zich stabiliseert. En bij een lichte vergiftiging hoef je niet eens naar het ziekenhuis.

    Pas bij de hoge bloeddruk (een voor jouw doen hoge bloeddruk), sterretjes zien en het beruchte bandgevoel kan het foute boel worden.

    Rust schijnt goed te zijn, maar in mijn geval weet ik niet wat ik had kunnen doen om het te voorkomen. Het was er gewoon ineens (ging eerst vocht vasthouden, toen kwam de hoofdpijn en de pijn aan mijn longen). En het drong bij mij echt niet door wat er aan de hand was, tot ik bij de vk was en zij mij met spoed naar de gyn doorstuurde.
     
  11. Chelsea

    Chelsea Bekend lid

    6 aug 2006
    526
    0
    0
    Keukenassistente
    Rotterdam
    Hoe ver in de zwangerschap was dit bij jou?
     
  12. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Heeft je VK gewassen plas getest? En een spoortje eiwit mag hoor. Dan is het gewoon nog een keer controleren en verder niets aan de hand. Als er meer eiwit in je urine zit, wordt je doorgestuurd naar de gyn. Die laat een CTG van je beeb maken, maakt een echo en doet bloed- en urine-onderzoek. En natuurlijk wordt je bloeddruk gemeten. Zo aan het einde van je zwangerschap hoeft er helemaal niets aan de hand te zijn.

    Ik heb het zelf met zo'n 35 weken gekregen. Maar had allerlei andere klachten (hoge bloeddruk, hoofdpijn, bandengevoel en vocht vasthouden). Met controles en bed- en bankrust is alles goed gegaan tot 39 + 5. Toen een inleiding omdat het met mij niet meer ging.

    Ik zou me om een beetje eiwit zonder andere klachten echt geen zorgen maken. Alleen opletten of er ook andere klachten bij komen. Dan meteen je VK bellen.
     
  13. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Zoals de rest ook al schrijft kan een spoortje eiwit geen kwaad. Zelf heb ik pas heel laat in de zwangerschap pre-eclampsie gekregen. Vanaf week 37 ging mijn bloeddruk echt stijgen en ben met 40 weken opgenomen in het ziekenhuis.

    Hoe gaat het nu met je? Al weer terug geweest bij de VK?
     
  14. Chelsea

    Chelsea Bekend lid

    6 aug 2006
    526
    0
    0
    Keukenassistente
    Rotterdam
    Woensdag is weer mijn urine getest, en het was goed :D
    Maar kreeg nu weer een verwijzing om bloed te prikken op suiker :rolleyes:
    Zo'n 3 daags curve, of hoe heet zoiets.
     
  15. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Mijn zw. vergiftiging werd geconstateerd met 29 weken. (Dat is overigens wel vroeg, meestal is het pas na de 35 weken).

    Wel fijn dat je in ieder geval nu geen vergiftiging hebt, het is geen pretje. Hopen maar dat je ook geen suiker hebt!
     
  16. Kiz

    Kiz Bekend lid

    21 nov 2005
    973
    0
    0
    Hoe zwangerschapsvergifiting ontstaat is mij als volgt (simpel) uitgelegd door de gyn:
    Je lichaam herkent de placenta niet als lichaamseigen weefsel, en gaat dus de placenta afstoten. Dat is wat er gebeurd, en daardoor ontstaan de klachten als: hoge bloeddruk, eiwit in de urine etc.
    De placenta bestaat uit een combi van weefsel van jezelf en van je partner. Daarom kan je lichaam er zo heftig op reageren. Wanneer je een 2e keer zwanger raakt, herkent het lichaam de placenta nog van de vorige keer, en waarschijnlijk treedt er dan dus geen reactie op. En wanneer dat wel het geval is, is dat altijd later in de zwangerschap dan de 1e keer. Of het moet zo zijn dat je zwanger raakt van een andere partner, dan is het weefsel wederom onbekend.

    Ik heb pre-eclampsie gehad, wat zich bij mij vooral uitte in het vasthouden van vocht. Zoveel dat ik 's avonds mijn benen niet meer kon buigen. Ik hield vocht vast vanaf net onder mijn navel tot in mijn tenen. Mijn bloeddruk was iets verhoogd en ik had eiwit in de urine. Ik heb geen hoofdpijn gehad, geen bandgevoel, geen sterretjes gezien, maar ben wel opgenomen in het ziekenhuis.
    De VK stuurde me eigenlijk door vanwege een stuit, maar de gyn zag mijn benen en ik 'mocht' meteen blijven. Ondanks dat mijn situatie dus niet accuut was. Ik heb 2,5 weken in het ziekenhuis gelegen, en toen braken de vliezen. Er was mij gezegd dat ik tot de geboorte zeker in het ziekenhuis zou blijven, en zo lang het kindje het goed had in de buik, werd er niets ondernomen. Waren mijn vliezen die dag niet gebroken, en was alles goed blijven gaan, dan had ik er nog langer gelegen. Mijn bevalling werd ook niet opgewekt omdat het een stuit was.

    Ook bij 'lichte' klachten is opname soms toch vereist. En wat is licht? door mijn klachten en alles wat zich afspeelde in mijn lichaam bleef onze dochter te klein. Ze woog bij de geboorte maar 2070 gram. dat was veroorzaakt doordat de placenta niet goed meer werkte en al aan het verouderen was. Ook met 'lichte' klachten is soms echt zorg geboden!
    Dus voor alle as mama's: pas goed op jezelf, en let heel goed op signalen van je lichaam. Als je ook maar een beetje twijfelt: trek dan aan de bel, en trek er desnoods 10 keer aan. Het gaat wel om jouw gezondheid, en die van jouw kindje!
     
  17. Gerieke

    Gerieke Actief lid

    6 mrt 2007
    156
    0
    0
    Administratief Medewerkster
    Genemuiden
    Met hoeveel weken kan je het krijgen?

    Ik ben nu sinds 2 dagen weer aan het overgeven! En voel me niet erg lekker!
    Ik weet niet of het hiermee te maken heeft..., maar maak me toch wel een beetje zorgen.

    Vorige week was m'n bloeddruk nog prima!
    En ik ben natuurlijk nog maar 26 weken...., maar toch wel bang!

    Liefs
     
  18. Zwangerschapsvergiftiging kan na de 20 weken zo ongeveer beginnen geloof ik. Het kan ook heel plotseling beginnnen.

    Gerieke, als ik jou was zou ik even de verloskundige bellen. Overgeven met dit weer is niet erg handig en mocht het zwangerschapsvergiftiging zijn kun je er maar beter snel bij zijn. Ze kan dan je bloeddruk controleren en ook je urine laten nakijken op eiwitten. Dan hoef je je er ook niet meer druk over te maken.

    Succes in ieder geval...
     
  19. Secretje

    Secretje Actief lid

    28 aug 2006
    372
    0
    0
    Inderdaad vanaf de 20 weken en gewoon bellen hoor!

    Hier vanmorgen naar de gyn geweest. Omdat mijn bloeddruk toch wat hoog was en ik me niet echt lekker voel, moest ik weer bloed laten prikken en urine laten testen. De uitslagen van het bloed waren goed, maar ik had een + bij de test op eiwitten. Vanmiddag moest ik voor de zekerheid weer een plasje inleveren omdat ik vanmorgen maar een piepklein plasje hoefde. Nu zit ik te wachten of ik gebeld wordt (ze bellen als de uitslag niet goed is).

    Volgens de gyn zou het het beste zijn als deze week bij mij de bevalling vanzelf zou beginnen omdat het lichamelijk steeds slechter gaat. De baby heeft het gelukkig nog wel naar de zin (is wel te klein, maar beweegt nog goed). Inleiden gebeurt niet omdat ik een keizersnede bij de eerste heb gehad. Allemaal dus afwachten.
     
  20. Gerieke

    Gerieke Actief lid

    6 mrt 2007
    156
    0
    0
    Administratief Medewerkster
    Genemuiden
    @Secretje:
    Oh, wat spannend allemaal!
    Succes en wel laten weten he?

    Gisteren heb ik gebeld, en ik hoefde me geen zorgen te maken... Ze dacht zelf dat het met het weer te maken heeft (de warmte) en ik denk ook dat dat het is, want heb nergens meer last van!

    Succes verder allemaal met de zwangerschap(svergiftiging)!

    Liefs
     

Deel Deze Pagina