Visite neemt vader mee

Discussie in 'De lounge' gestart door Manolito, 25 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Hmm ik schaaf mn mening nog wat bij.. ik denk eigenlijk dat vriendin en vriend eens een goed gesprek moeten hebben en dat jij lekker met je vriendin wat leuks moet gaan doen ;)
     
    Felice en Kolibrie2 vinden dit leuk.
  2. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.116
    15.624
    113
    Vrouw
    Ik vind het eerder onbeleefd dat je als gast zomaar eventjes vermeld dat er een extra persoon zal bij zijn.
    Zoiets vraag je en zeker bij een etentje.

    Dus een ik vind u totaal niet ongastvrij, ik vind de anderen eerder onbeleefd.
     
    Zara75, Knuffelmonster, hummeltje5 en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.252
    5.204
    113
    Laat ik beginnen met dat ik je niet ongastvrij vind, ik zou het ook niet fijn vinden als mensen niet even vragen/overleggen of ze hun bezoek mee mogen brengen.
    Maar, je schrijft dat het heel goede vrienden zijn en ik kan me daar echt niets bij voorstellen door de manier waarop je over ze praat: “die gast” en “hij doet dat overal” etc. Dat klinkt als een vage kennis op zijn best. Maar goed, misschien is het alleen een goede vriendin en is hij alleen “een vriend” omdat ze getrouwd zijn, dat kan natuurlijk en dat maakt het uiteraard ook lastiger om dit te bespreken.
    Ik zou wel ook iets plannen alleen met je vriendin, want het klinkt alsof zij wel een klankbord en goede vriendin kan gebruiken.
     
    Summerbelle, hummeltje5 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Dit.. het zou niet in me opkomen om dit zonder voorafgaand overleg te doen! Maar goed, dat is een ander verhaal..
     
    Syane en Neuzeke vinden dit leuk.
  5. Myhappyfamily

    Myhappyfamily Fanatiek lid

    28 okt 2016
    3.677
    1.205
    113
    Vrouw

    Dit vind ik ook! Als mijn vader bv hier zou logeren voor een tijd en ik zou weggaan zou ik hem ook niet zomaar meenemen. Eerst eens navragen of dat kan als ik hem al mee zou willen nemen. Dan kan diegene zelf de beslissing maken of het oke is niet. Ik vind het anders als je even zomaar binnenwipt voor een kop koffie dan zou ik het niet erg vinden maar als er echt een etentje gepland staat dan zou ik er niet blij mee zijn als er ineens nog iemand bij zou zijn.
     
    Syane en Neuzeke vinden dit leuk.
  6. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.949
    15.249
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nou ja dit dus. Ik vind er ook wel wat van dat iemand zo makkelijk is met het meenemen van een niet uitgenodigde gast of het nu wel of niet een loge is. Ik vind het eerlijk gezegd gewoon raar om met een onbekende volwassen vent aan te komen zetten ;)
     
  7. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    .
     
  8. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    @GossipGirlxoxo wij staan er duidelijk hetzelfde in. Zelfs met alle extra info zie ik nog steeds geen redenen om moeilijk te doen. En ja, ik vind het moeilijk doen om niks. Gewoon een extra eter, dat is toch niet zo een ramp. En leuk toch juist voor die vriend, die zijn vader waarschijnlijk minder vaak heeft gezien de afgelopen coronajaren dat hij hem nu even heel dicht bij hem heeft. Ik zou blij voor hem zijn.
     
    Axia, Roosje35, GossipGirlxoxo en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Goed opgelost TS. En volgende keer kan je alleen met je vriendin afspreken :).

    Ik zou het overigens geen enkel probleem vinden, ik heb altijd een flexibel menu als er gasten komen omdat er hier ook regelmatig extra mensen meegenomen worden.

    Vader kan ongetwijfeld best een avondje alleen thuis zitten, maar het is voor hem toch ook gezellig om wat andere mensen te zien, als hij uit het buitenland komt en hier verder niemand kent?
     
    Axia en hummeltje5 vinden dit leuk.
  10. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    Hier zou het ook geen probleem zijn hoor, iedereen komt altijd maar aanwaaien, ik vind het gezellig, hoe meer mensen hoe beter.

    maar, ook prima dat jij dat niet vindt natuurlijk. Inderdaad gewoon aangeven dan, goed opgelost zo toch dan?
     
    vrouwvan en Boordevol vinden dit leuk.
  11. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Bij ons is het heel normaal als er iemand extra mee gaat. Hoe vaak vriendinnen van mij wel niet mee gingen naar feesten van familieleden of bruiloften en andersom. Hoe vaak er nu wel niet mee gegeten word of als ik met mijn kinderen spontaan naar een vriendin(nen) ga om haar kind(eren) mee te nemen naar buiten en er achteraf gevraagd word of wij mee eten terwijl er bij hun familie op bezoek is en dan mijn man na zijn werk gebeld word met de vraag of hij doorrijd naar hun toe. En dat geldt natuurlijk andersom ook.

    Iedereen doet het anders en dat is ieders goed recht, maar ik zou geen enkel probleem hebben als een vader of andere gast graag bij ons wilt aanschuiven.
     
    Axia, citroenrasp, 11131618 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou het op zich geen probleem vinden, maar als het onverwacht is en ze ineens met vader voor de deur staan, vind ik dat toch minder prettig. Ik vind het wel netjes als ze even vooraf iets aangeven als;’Vader verblijft nu bij ons, en we zouden het leuk vinden als hij mee mag eten, vinden jullie dat goed?’
    Bij bv een kind dat logeert en daarom meekomt, zou ik ook even (tijdig) op de hoogte gesteld willen worden, maar een kind onverwacht erbij vind ik wel echt anders dan een volwassen man.
     
    hummeltje5 en Syane vinden dit leuk.
  13. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik denk, als ik het zo lees, dat het er vooral om gaat dat het niet netjes van te voren overlegd is, maar die man is mee gevraagd zonder overleg met de gastvrouw.

    Als het van te voren gevraagd/overlegd zou worden zou ik het waarschijnlijk wel goed vinden. Zou ik me er prettig bij voelen? Nee, maar ik hou sowieso niet van vreemden. Ik zou het dan puur doen voor die vrienden en om geen gedoe te krijgen en zou die man dan welkom heten.

    Maar er vanuit gaan dat je iemand onaangekondigd mee kan nemen of mede te delen dat je iemand extra meeneemt i.p.v. vraagt, vind ik juist onbeschoft. Het is andermans huis en ik vind het dan niet meer dan normaal dat je het netjes overlegt met de persoon waar je naartoe gaat.
     
    hummeltje5, Kolibrie2 en Syane vinden dit leuk.
  14. Novi

    Novi Niet meer actief

    Je zegt dat vader uit het buitenland over is. In sommige culturen is het heel normaal om logees mee te nemen. Ik heb een buitenlandse schoonfamilie en qua bezoek enz gaat het er allemaal echt wat anders aan toe. Als je dat niet gewend bent komt dat wat vreemd over. Het is geen kwestie van ongastvrij vanuit jullie of asociaal vanuit hen, maar wellicht een cultuurverschil.
     
    Aries en vrouwvan vinden dit leuk.
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.019
    113
    Haha ik wilde net zoiets zeggen, in veel culturen vinden ze dit doodnormaal, en dan ook nog eens onaangekondigd.
     
  16. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    Vanuit de Nederlandse cultuur kan dit idd wel onbeleefd overkomen. Nederlanders zijn vaak toch van de strakkere plannings; zo ziet de avond eruit. En men koopt vaak precies genoeg e/o is niet bereid voor ‘vreemden’ te betalen.

    Wat is goed/fout .. ik weet het niet. Zelf vind ik het wel ongastvrij, maar dat is vooral vanuit mijn cultuur gezien zo.
     
  17. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.456
    3.806
    113

    Dit dus. Ik vind hier een heleboel ongastvrije meningen voorbij komen. Alsof zijn vader een spion is en jullie zwaar geheime zaken te bespreken hebben ofzo.
    En mocht dat laatste wel het geval zijn dan zou ik dat uitstellen en melden dat jullie ze een andere keer extra uitnodigen maar dan iets prive willen bespreken.
    Hier zou het niet in ons opkomen om ongastvrij te zijn tenzij de persoon in kwestie een heel vervelend persoon is maar je kent hem niet dus dat weet je nog niet.
     
    Baileyy, Axia, 11131618 en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.456
    3.806
    113
    Nou niet bij ieder Nederlands gezin hoewel het inderdaad wel het 1 of het ander is hier in NL. Maargoed ik kom dan ook uit een volkswijk waar toch altijd alles open stond en iedereen naar binnen liep. Niet dat de hele buurt bij elkaar kwam eten maar mocht er eens een extra gast bijkomen werd er gewoon een bord bij gezet.
     
    masami en citroenrasp vinden dit leuk.
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.019
    113
    Dat klopt wel wat je zegt hoor, iedereen heeft natuurlijk z'n eigen referentiekader. Maar ik vind best wel wat dingen binnen de Nederlandse cultuur niet erg gastvrij. Altijd maar die regeltjes en strakke planning. Nooit eens ruimte voor spontaniteit. En vrijwel alles wordt altijd maar als onbeleefd gezien.
    Persoonlijk vind ik dit gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen, dan bespreek je maar een keer geen onderwerpen die die man niks aangaan.

    Ik ben nu alweer (bijna) 15 jaar samen met mijn man dus überhaupt niet meer zo gewend aan de Nederlandse cultuur op bepaalde vlakken. Maar ook mijn (Nederlandse) ouders waren niet zo hoor. Die waren meer van het principe hoe meer zielen hoe meer vreugd, dus dat ik zoiets niet gewend ben zal ook wel meespelen.
     
    Summerbelle, Axia, 11131618 en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.019
    113
    Ik kom zelf van huis uit uit een heel "goede" wijk met villa's en vrijstaande huizen en mijn ouders waren ook zo hoor :D. Maar die waren daar eerlijk gezegd ook wel een beetje de vreemde eend in de bijt.
     

Deel Deze Pagina