visje in frituurvet of bak & braad?

Discussie in 'Voeding' gestart door Mavie, 13 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mavie

Mavie Lid

6 mrt 2007
    25
    0
    0
    Informatieanalist
    Assendelft
    Mijn klein meisje vind een visje wel erg lekker... dus hebben we voor 'het gemak' een klein frituurpannetje gekocht waarin we een visstick kunnen bakken.

Nu wordt mij door een kennis vertelt dat een visstick bakken in frituurvet zeer ongezond is... een bak en braad produkt is beter.

Wat is jullie idee? Overigens: ze krijgt niet vaker dan 1 keer per week 1 visstick.

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik bak vis altijd in een beetje boter. Lijkt me inderdaad gezonder en minder vet dan als je het frituurt.

3. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Frituren is idd heel erg vet! Als je ook gewoon kan bakken, kun je het echt veel beter bakken, vooral als je het alleen speciaal voor haar klaarmaakt. Als je een visstick maakt, zou je hem zelfs in de oven kunnen doen, duurt wel wat langer, maar dan komt er helemaal geen vet bij. Boter en bakprodukten kun je natuurlijk wel gebruiken hoor, maar dat krijgen ze vaak genoeg binnen denk ik. Frituren zou ik zo lang mogelijk uitstellen. Dat komt vaak genoeg als ze in de pubertijd komen ;)

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Uiteraard is frituren ongezonder dan baken en braden. Ik zou ze lekker bakken of nog beter in de oven leggen.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Als ik moet kiezen tussen frituren of bak&braad zou ik zeker kiezen voor het laatste ;)! Lijkt me toch wat gezonder. Zelf doen wij het altijd in wat olie (ook niet zo gezond, maar toch). Overigens dus niet helemaal in de olie, maar gewoon een beetje olie in de pan ;)! Haha!

@ Kiwi,
    Kan dat ook in de oven? Hoe doen je dat dan als ik vragen mag?

6. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Vissticks uit de oven
    1. Plaats bakplaat met bakpapier in het midden van de oven. Verwarm de oven voor op 220°C. (heteluchtoven 200°C, gasoven stand 5)
    2. Plaats de bevroren Vissticks in de oven en verwarm deze ca.12 tot 15 minuten.
    3. Draai de vissticks om na ongeveer 6 minuten en bak ze tot de vissticks goudbruin zijn.

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Oven inderdaad of zoals Hanneke (met een beetje olie in de pan). Wij hebben geen frituurpan, is helemaal nergens voor nodig?

8. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Inderdaad zoals robertsaskia dat beschrijft. Heel gezond!

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dankje! Voelt zich behoorlijk blond :)! Maar dan eerst 12-15 minuten erin leggen en dan daarna nogmaals 6 minuten na het omdraaien. Of eerst de helft van de 12-15 minuten en na het draaien de andere helft? Of staat dit gewoon op de doos? Eigenlijk nooit naar gekeken ;)!

Dankje, en idd zonder olie lijkt me nog altijd gezonder dan met ;)!

10. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Joh, je moet niet te veel naar de tijden kijken. Als ze aan de bovenkant goudbruin worden dan draai je ze om. Ik doe het altijd op gevoel. En het staat inderdaad op het doosje, blonde!:p:p:p

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Haha, oke super! Gaan we de volgende keer proberen! Heb eigenlijk nog nooit op die dozen gekeken, pan doen we ook altijd op gevoel, dus oven moet ook lukken! En ja erg blond, maar dat weten we :p!

12. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Tuurlijk gaat het lukken. Succes. Wij hadden het toevallig van de week gegeten. Erg lekker! Ze worden lekker knapperig in de oven.

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Super ;)! Gaan we doen als we ze weereens eten (en ik er ook aan denk, omdat we misschien max 4x per jaar vissticks eten...;))!

14. Linda86

Linda86 VIP lid

Hihi, handig topic dit. Ik had ook geen idee dat ze gewoon in de oven konden! Ik deed 't ook altijd in een beetje olie in een koekenpan. Maar ik ga ze zeker volgende keer in de oven leggen, bedankt!

15. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik zou ze ook gewoon in de oven of in olie bakken. Maar af en toe denk ik weleens dat we vaak iets te strict zijn met vetten. Ze hebben natuurlijk wel de nodige gezonde vetten nodig. Frituren vind ik zelf dat weer een beetje té, omdat dat wel heel erg vet is.

Ik zal straks er vaker voor kiezen om iets in de (olijf)olie te bakken omdat ik altijd vergeet om boter op haar brood te smeren. Ik eet het zelf alleen met hagelslag of iets dergelijks, en dat eet ik zelden, en Kyra krijgt dat helemaaaal nog niet. En ja ze zal ze (naast de vette vis) ook op een andere manier binnen moeten krijgen.

16. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik ben er met je eens, maar frituren is gewoon niet gezond. De kleintjes hebben zeker vetten nodig. Dat kunnen ze halen uit bak en braad producten, olie, roomboter etc. Je moet ook zeker niet te vetarm gaan koken. Maar frituren, nee. Ik eet het zelf niet eens.
    Ik heb thuis niet eens een frituur omdat ik het simpelweg ranzig vind.

Deel Deze Pagina