visjes gekocht! Wat voor kom?

Discussie in 'De lounge' gestart door Pollewop, 23 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempjes1313

Bloempjes1313 Actief lid

21 aug 2006
    273
    0
    0
    amsterdam
    Nou ik ben blij dat je je niet aangevallen voelt, was ook niet mijn bedoeling ofzo !
    En ik ben het ook met je eens dat mensen goed na moeten denken als ze een dier aanschaffen, maar dat geld dan ook niet alleen voor vissen !

xx maris

2. Monika

Monika VIP lid

12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Zorg er ook voor dat je sluierstaartjes granulaat voer geeft en geen vlokken.

Vlokken blijven drijven, daarvoor moeten ze happen boven het wateroppervlak, waardoor ze lucht binnen krijgen. Als sluierstaartjes lucht binnen krijgen gaan ze op de kop hangen en zijn ze snel dood....heb het zelf meegemaakt.

Granulaatvoer zinkt naar de bodem, waardoor ze niet boven het wateroppervlak komen om voer te happen.

3. bar

bar Fanatiek lid

1 mei 2006
    2.342
    0
    0
    Secretary Pre-sales&Implementation
    Gouda
    ik ben het volledig met soana eens! ook iemand die er verstand van heeft :)

zoals ik al zei mijn ouders hebben 17 jaar een dierenwinkel gehad en mijn vader wist alles van vissen, ook dat een goudvis 50 liter water nodig heeft.

Maar wat soana zegt klopt, als mijn ouders iedereen zou afwijzen om een goudvis in een kom te doen zouden ze moeten leven van droog brood....

Ze moeten die dingen absoluut snel verbieden! en ik weet dat ze er wel mee bezig zijn, maar het gaat helaas allemaal niet zo snel..

Jammer dat hier toch nog mensen zijn die dit tegen spreken want het is geen kwestie van meningen maar FEITEN.

Het is gewoon bewezen dat ze misvormingen krijgen en veel korter leven. het is gewoon hetzelfde als 1000 kippen in 1 hokje.

Ik hoop dat de mensen met een vissekom tot besef komen dat het gewoon zielig is, ook al is het grappig om te hebben in je huis/slaapkamer maar het is en blijft een levend beestje. (ook is het voor sommige maar een visje waar er miljarden van zijn)

Zo mijn preek zit er op :)

Patrick

ps. als je echt visjes wilt koop dan een klein aquariumpje (50x30x30) met een pompje en een verwarming en doe er guppies in (of mannen of vrouwen want ze fokken maar door :) ) dat is veel makkelijker in onderhoud dan een goudvis! en mooier om naar te kijken.

4. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Nietus! Goudvissen zijn prachtig!

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.269
    4.508
    113
    Mijn goudvissen zijn veeeeeel mooier dan guppies hoor ;) :)

Wij hebben trouwens een aquarium, met zuurstof pomp, kienhout en planten en granulaat voer (dat spul dat zinkt ivm lucht happen)
    En ze doen het goed, op dit moment worden ze echt groot dus we zitten eraan te denken om ze te gaan overhuizen naar de vijver zodat ze meer ruimte hebben en vriendjes om mee te spelen. ;)

Groetjes Anita

6. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Ik zou een mooie vierkante grote bak kopen voor de vissen en die ronde viskom zou ik vullen met een paar bossen tulpen!

7. Sjaaak

Sjaaak Bekend lid

6 jul 2006
    509
    0
    0
    Assen
    ik heb 2 kleine goudvisjes gehad en ik heb daar een kom voor 20 liter voor gehad

de man van de dierenwinkel heeft mij toen ook verteld dat het eigenlijk te klein is

Het kan wel goed gaan maar een grotere bak/kom was zeker aan te raden.

dit advies heb ik niet aangenomen omdat ik een hele grote bak niet mooi vond. binnen 3 maand kregen de visjes *schommelziekte? * iig ze dede bijde heel raar ondersteboven drijven en de heletijd heen en weer schommelen

toen heb ik de vissen naar iemand gedaan die een heeele grote bak had omdat ik daar gewoon geen plek voor had

8. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Veel mensen hebben geen slechte ervaringen met vissen in een kom, dus waar doe je zo moeilijk over, is dan een logische gedachte. Toch zijn alle redenen die hier genoemd worden waarom vissen niet in een kom mogen, niet uit de duim gezogen. Als ze jou in een klein hokje stoppen waarin je net je kont kunt keren en waarin je net genoeg adem kunt halen, maar waarin je wel in je eigen vuil zit, zal je misschien wel jarenlang blijven leven nog, want je krijgt te eten en te drinken, maar is het mishandeling of niet? Ik denk 't wel. Dus, vissen niet in een kom.

9. greetje82

greetje82 Bekend lid

11 jul 2006
    575
    0
    0
    Provincie Groningen
    Ik was laatst bij een kennis die ook een goudvis in een kom had, het arme beestje was helemaal krom gegroeid :confused:
    Kon dus ook alleen nog maar rondjes zwemmen.
    Nou ben ik geen expert ofzo, maar dat lijkt me toch echt niet goed!

10. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Feit dat vissen en knaagdieren in gevangenschap als huisdieren veel minder oud worden dan in het wild vind ik echt praten hoor. Ze zeggen hiermee luid en duidelijk dat ze het niet goed hebben. Vooral als je weet dat dieren die in gevangenschap wel goed gehouden worden juist ouder worden dan dieren in het wild.

Voor mij dus geen dieren die opgesloten gehouden moeten worden.

11. Pollewop

Pollewop Actief lid

7 dec 2006
    477
    0
    0
    Moeder zijn!!
    Nou Bedankt voor jullie reactie..
    We hebben vanmorgen een aqurium gekocht..
    de visjes hebben t erg naar hun zin!

12. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Geweldig! Zo kunnen jullie er pas echt van genieten en zien hoe leuk ze eigenlijk zijn. Ik denk wel dat vissen zo ongeveer de meest onderschatte huisdieren zijn die mensen kunnen houden ;)

13. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Hardenberg
    Dat denk ik ook. Ik heb een 60-liter aquarium met tropische visjes. Echt heel mooi, zit heel veel tijd en werk (en geld;)) in, maar dat is de moeite waard. Zitten er laatst een paar mutsen in de trein: ,,sommige mensen hebben vissen, nou, ik snap niet wat je daar nou aan vind...'' Ze weet niet wat ze zegt!

14. Platliggertje

Platliggertje Fanatiek lid

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    mijn sluierstaarten zitten in een aquaruim van 1.20meter breed, 50 cm diep en 80 cm hoog. Ze zitten er met z'n 8 in.
    De oudste is alweer 18 jaar oud.
    Die bij m'n moeder zaten altijd in een ronde bokaal en ze leefden nog geen jaar, steeds weer nieuwe vissen gaan halen.
    Toen heeft ze ook een vierkante aquarium gaan halen, en als bij wonder leven die 4 vissen nu al bijna 4 jaar!

In een ronde bokaal worden de visjes gek...
    Ze zeggen dat vissen een kort geheugen hebben, maar daar twijfel ik aan. Ze weten hier donders goed wanneer ze te eten krijgen of wanneer de ph-waarden van het water worden genomen.
    Eten is een doosje, ph waarden is een stick.
    Gebeurt dagelijks, en helemaal niet altijd op hetzelfde tijdstip, dus ze hebben volgens mij weldegelijk een geheugen als ze het doosje en de stick van elkaar kunnen onderscheiden ;)

15. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Klopt hoor, van dat geheugen. Ik doe met mijn honden veel met de clicker (maak een bepaald geluid waarmee ik aangeef dat ze precies dat doen wat ik wil, hier aanvast zit een beloning in de vorm van voedsel dus als ze dat geluid horen, krijgen ze wat lekkers) en ook bij vissen werkt de clickertraining. Ik heb vissen gezien die op commando (vingertikken op het water van het aquarium) door een hoepel zwommen en dan keurig hun beloning op kwamen halen.

16. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Hardenberg
    Ja, ik heb ook altijd mijn twijfels bij die verhalen over een kort geheugen. Mijn vissen weten heel goed dat ze te eten krijgen zodra ik 's ochtends de woonkamer inkom en er zijn toch echt vissen die een voorkeur hebben voor een bepaald plekje en daar altijd naar terugkeren. Sommige visjes zijn zelfs al zo slim niet direct naar de oppervlakte te zwemmen als er voer ingegooit is, maar even te wachten, omdat het een poosje later vanzelf als een regen naar beneden komt vallen.

17. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Haha, wij hebben een aquarium met ruim 400 liter inhoud... dus ik hou ook van visjes ;)

18. Pina

Pina Actief lid

22 nov 2006
    467
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Zuid-Holland
    Ik heb zelf een keer een goudvis gekocht, omdat ik het zo decoratief vond staan .. :oops: :oops:
    Na een week vond ik het toch een beetje krap voor 'm worden in z'n accubakje en ben ik me er meer in gaan verdiepen. Ik begreep dat een goudvis eigenlijk het liefst met meerdere vissen in z'n aquarium zit, dat hij een flinke bak nodig heeft, plantjes en vooral ook fijn grind om te kunnen grondelen ( hapje grind nemen en weer uitspugen).

Ik heb het toen helemaal goed proberen te doen; megabak, waterpomp, mineralen, grind, plantjes en vriendjes. Je zag ze meteen opknappen en iedere keer als ik langs de bak liep stopte ik even mijn vinger in het water en dan kwamen ze er allemaal op af om er aan te "knabbelen".
    Ik vond ze echt hartstikke leuk, maar toen ik een keer op vakantie ging heeft de oppas ze in de volle zon voor het raam laten staan en waren ze allemaal heel erg ziek geworden en gingen vrij snel daarna dood. Ik vond het vreselijk en heb nooit meer nieuwe vissen genomen!

19. Enise

Enise Fanatiek lid

4 jan 2007
    3.996
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik heb zelf ook al 3 jaar 2 vissen in een ronde kom. Eentje is alweer 2 jaar oud. Ik heb al 3 kommen versleten haha. Zodra deze kom ook stuk gaat, wil ik wel een vierkante kom kopen.

20. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    vissen horen zeker niet in een kommetje.... ze hebben veel meer ruimte nodig! zo veel mogelijk...

in bepaalde landen, volgens mij duitsland, zijn de vissekommen ook al verboden inmiddels...

Deel Deze Pagina