kaasfondue

Discussie in 'Gezondheid' gestart door iniminie, 15 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iniminie

iniminie Bekend lid

11 okt 2008
    974
    0
    0
    wij hebben morgen een etentje,jammie :D
    vlees fondue en een kaas fondue
    nu is mijn vraag,mag ik die kaasfondue gewoon eten?
    ik denk zelf van wel,want ik vraag dan gewoon of ze de alcohol eruit laten

2. henkie24

henkie24 Niet meer actief

denk het ook wel hoor. maar verdampt die alcohol dan niet met verhitting? weet het niet hoor? ik bedoel ik heb bv gister oliebollen gegeten bij een kraam maar die verkochten ook rum rozijn bollen. worden ook in dezelfde pan gebakken. maar mijn oliebol smaakte toch echt niet naar rum. maar misschien weet iemand anders hoe het zit? :D

3. Butterfly26

Butterfly26 Fanatiek lid

4 apr 2008
    2.746
    0
    0
    Verzorgende VIG
    Utrecht
    Je hebt ook kaasfondue zonder wijn erin, is speciale kinderfondue ;)

4. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

wat een goeie tip! weet je ook wie dat verkoopt? ik ben gek op kaasfondue!

5. Butterfly26

Butterfly26 Fanatiek lid

4 apr 2008
    2.746
    0
    0
    Verzorgende VIG
    Utrecht
    Ik denk dat je ze bij elke supermarkt wel hebt, wij hadden hem toen gekocht bij super de boer.. ;)

6. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Gewoon die kant en klare kaasfondue kopen...het lekkerste is dan nog wel met verse gorgonzola er door heen :D Oh ja en sesamzaadjes en gemalen komijn om je broodje met kaas in te dopen.....verslavend :)

7. henkie24

inieminie. heb net op een website voor zwanger gekeken en daar staat op dat de alcohol in de kkasfondeu idd verdampt en dus geen probleem vormt. lukt me alleen niet om de link hier te krijgen.

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

9. henkie24

tja weet het verder ook niet maar ik denk dat de meerwaarde dan gewoon voor de smaak ofzo is. ik bedoel je eet iets met alcohol niet om er zat van te worden. maar goed. doe waar je je het beste bij voelt. :D

10. iniminie

iniminie Bekend lid

11 okt 2008
    974
    0
    0
    ja ik heb net de baas van het restaurant gebelt,en die zegt dat er kirch inzit,en dat dat weg gelaten kan worden,maar me moeder zegt weer,dat de hoeveelheid alcohol wel zo beperkt is,dat dat haast niet schadelijk kan zijn

ik bestel gewon kaasfondue zonder alcohol,net zo lekker en zelfs iets minder pittig ;)

11. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Nou, de meerwaarde van gebruik van alcoholische dranken in het eten is zeker geen alcohol zelf. Het gaat om de smaak die bijv wijn afgeeft.

12. iniminie

iniminie Bekend lid

11 okt 2008
    974
    0
    0
    ja dat stukje snap ik nu net niet zo goed,wat er precies mee bedoeld word :oops: :oops: :oops:

13. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Wat snap je precies niet?

Alcohol op zich is niet hetgene wat het gerecht de specifieke smaak geeft maar wel de smaak van wijn of bier.

14. iniminie

iniminie Bekend lid

11 okt 2008
    974
    0
    0
    ja je bedoeld dus dat de kaasfondue net zo lekker kan zijn zonder de alcohol erin?toch?

15. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Dat zei ik niet echt, want dat weet ik niet. Ik hou niet van kaasfondue en eet het dus nooit.
    Wat ik zei is een reactie op iemand die zei dat alcohol zelf de smaakmaker is in gerechten, maar dat is niet zo. Maar dat is sowieso oftopic.

Alcohol verdampt grotendeels, maar niet helemaal. Er blijft nog een heel klein beetje over. Het is verder uiteraard aan jou of je een fondue met of zonder alcohol eet. De ene doet het wel omdat ze vinden dat het percentage alcohol wat overblijft zo klein is dat het geen schade aanricht en ander sluit alle risico's uit en doet het niet.

16. iniminie

iniminie Bekend lid

11 okt 2008
    974
    0
    0
    o oke nu begrijp ik de cloe wat beter denk ik :D ;)
    ja daarom,me moeder zei ook,kan makkelijk,want is zo barweinig wat er dan in overblijft,maar ik heb ook wel is enorme maagklachten gehad,waardoor ik meerdere keren kaasfondue gegeten heb zonder alcohol,dus doe dat deze keer ook gewoon,net zo lekker en geen schade eventueel :)

17. zogelukkig

Ja, anders zou je net zo goed druivensap kunnen gebruiken he? Da's toch wijn zonder alcohol? Of niet? De smaak van alcoholvrij bier is ook een stuk anders dan gewoon bier. Het gaat mij dus niet om de alcohol zelf, maar om de smaak van bijv. een goede Bourgogne of een speciaalbiertje.
    Ik kookte voorheen regelmatig met wijn en reken maar dat je dan de alcohol nog proeft in mijn stoofpot hertenbout of kippenpoten gesmoord in donker bier. Gaat toch zo een fles overheen.
    Kirsch bevat 45% alcohol. Wijn 12%. Bij een kaasfondue met wijn is het juist de bedoeling dat de temperatuur niet te hoog wordt en dat dus niet alle alcohol verdampt, want dan hou je een droge kaasklomp over.
    Ik persoonlijk laat gerechten met alcohol het komende half jaar staan (oh en ik ben zo gek op tiramisu en geflambeerde kersen). Mijn keus, een ieder moet doen waar zij zich goed bij voelt.

18. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Als het om alcohol gaat dan zou je het toch net zo goed pure alcohol ingooien of niet? ;)

Je hebt niets voor niets gerechten die met bier gemaakt worden, gerechten die met wijn gemaakt worden en gerechten die met cherry gemaakt worden.

Ik ben er mee eens dat niet alle alcohol verdampt dus helemaal save zit je nooit. Maar daar had ik er niet over. Ik ben er alleen niet eens met je opmerking dat alcohol de smaakmaker is in gerechten want dat is gewoon niet zo.

19. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Lekker kaasfondue!

heb toevallig gisteren aan mn moeder gevraagd of er met Kerst kaasfondue op het menu staat! :)

20. zogelukkig

Oh nee, ik heb niet gezegd dat alcohol de smaakmaker is in gerechten, ik heb gezegd dat koken met wijn of sterke drank een meerwaarde kan zijn, dat is toch wel heel wat anders!
    Kaasfondue aangemaakt met appelsap is trouwens ook niet te versmaden!;)

Deel Deze Pagina