Ben ik weer even met een huizenvraag.. Momenteel woon ik in een benedenwoning in de stad met 1 slaapkamer en tuintje; ik betaal 398 euro per maand. Vandaag kreeg ik een woningaanbieding voor een rijtjeshuis in een dorp hier niet ver vandaan; 600 euro per maand en dan nog iets van 26 euro rioolbelasting e.d. Ik ben alleenstaand en nu zwanger van mijn 1e kindje. Een grotere woning zou zeer gewenst zijn, aangezien mijn huisje nu echt klein is voor met een kindje erbij! Helaas ben ik een maand geleden mijn werk in de kinderopvang kwijt geraakt en heb ik momenteel dus een WW uitkering (heel weinig). Ik wil heel graag een gastouderopvang beginnen en heb hiervoor al de diploma's, kinder EHBO e.d. en was ook al begonnen met verzamelen van spulletjes. Idee was nu om hier te starten, al is de woning heel klein.. maar nu heb ik ineens deze woningaanbieding! Het is echt een lastige keuze. Waag ik de gok en hoop ik dat 't positief uitpakt als ik in een dorp woon in een groter huis en vind ik hier genoeg gastkindjes? Of blijf ik nog maar even in m'n huisje met weinig vaste lasten, maar ook de kans dat er geen gastkindjes komen, omdat de woning zo klein is..
Het is wel een mooie kans, maar qua kosten ben je wel ineens meer geld kwijt. Als je het allemaal kan betalen straks zou ik het zeker doen, wie weet duurt het hierna nog heel lang voordat je weer zo'n aanbod krijgt. Kun je eventueel huursubsidie krijgen?
Ik kan, volgens mij, ongeveer 250 euro huursubsidie krijgen, dus dat is alweer iets! Alsnog dan iets van 100 - 150 euro duurder dan ik nu betaal (nu krijg ik ook huursubsidie). Maarja, het is wel echt een stuk groter en idealer met het oog op wat ik uiteindelijk wil.. (gastouderopvang beginnen)
Misschien is het handig om eerst te kijken wat voor subsidies je kan krijgen en of je daarmee rond kan komen in de nieuwe woning. Als dat kan zou ik het doen en gastouder gaan worden. Als je het niet gaat redden in de nieuwe woning met een uitkering zou ik de gok niet wagen. Heel veel succes.
Dit vind ik ook een goed advies Misschien kun je bij de woningbouw vragen of er in dat dorp veel gastouders zijn, wat als daar niet veel gastouders zijn en volgens de woningbouw er wel vraag naar is, dan heb grote kans dat je inderdaad makkelijk zelf gastouder kan zijn in je nieuwe huis.