Je moet niet een groot deel van het oude water terug doen, je moet twee-derde vervangen en één-derde in de bak laten.
die vind ik erg zielig want die kon je krijgen als aquariumpje maar ook als vervoer middel voor kleine dieren die kreeg je bij hart voor dieren boek abonnement ps ik heb voor me zoontje 22 maand al weer bijna 1 jaar lang een 60 liter bak met pomp en lamp en zuurstof ding ik heb er totaal 60 euro voor betaald voor de pak pomp en tl buis en zo lekker dicht en is niet gevaarlijk en hij zit voor de bak visjes te kijken al 1 jaar lang ook toen die nog geen 1 was opschoot visjes kijken hij vind ze geweldig.
@ mamamadelon: Dan heb je een dierenwinkel getroffen die niet naar het welzijn kijkt van de dieren maar alleen naar de centen schandalig vind ik dat!
De rede dat ik vindt dat goudvissen of kweekvarianten daarvan niet in een kom of 60 liter bakje thuis hoort is omdat de vis een lengte kan behalen van 30 cm! De vis blijft dus klein, maar de ingewanden groeien gewoon door, zo'n vis ziet er gezond uit maar is het niet en kan zelfs veel pijn hebben. Ook het geheugen van 2 seconden is een fabeltje zeker als je dus bedenkt dat onze kogelvis haar voederbakje herkent en helemaal wild wordt zodra ik het voor het glas houd. Onze Clownbotia's (die ook 30 cm kunnen worden) zijn zelfs zo tam dat we ze met de hand kunnen voeren. Mocht je echt op een serieuze manier vissen willen houden mag je me een pb sturen. dan weet ik wel een aantal leuke sites waar je veel info af kan halen. Kleine bakjes met kleinere soort vissen kunnen ook erg leuk zijn zonder dat het veel geld of tijd kost.
En als je ook even vermeld dat dat onderzocht is en de grootste onzin ooit is en vissen een prima geheugen hebben, is dat ook weer uit de wereld. Vissen in een ronde kom is zielig, ze zien geen diepte en worden langzamerhand gek. Net als baluwe of zwarte steentjes op de bodem, ze denken dan dat ze naar beneden kunnen zwemmen en doen hunzelf dan steeds pijn. Onze vissen hadden een grote bak, plantjes, rotsjes, stenen en dingen waar ze konden schuilen etc. Mensen doen altijd best makkelijk over vissen, vind ik best jammer eigenlijk, vissen zijn ook dieren en die moet je net zo behandelen als elk ander dier. Vind ik.
goed ik ben eruit,geen kom dus. ik zal me eens verdiepen in een grotere bak,maar ik weet eigenlijk even niet waar ik hem neer moet zetten. even een nachtje over slapen. ik vond het eigenlijk ook al vreemd dat die vrouw dat zei want er stond in het foldertje dat per vis 15 liter water nodig is en in die kom gaat echt niet meer dan 3 a 4 liter water. dus dan zou eigenlijk alleen de staart van de vis er in kunnen
Een 48liter bakje met licht en pompje en zelfs een warmte elementje. Leuk om te beginnen, voor 50 euro! RANZIJN TUIN & DIER - Fish-Home - FISH-HOME 60 light 60 light
3 a 4 liter water is dus een heel klein bakje ik heb hier een aquarium staan van 60 liter, en eigenlijk vind ik dat te klein ik heb 1 algeneter en 3 sluierstaarten erin, waarvan 1 te groot wordt, maar hij moet het nog even volhouden tot de lente dan gaan ze naar buiten in een vijver. ik heb bij mijn ouders jaren een terrasvijver in huis gehad ( 1bij 1 meter en 50 of 70cm diep) op het laatst had ik nog 1 sluier over (1 door de kat de dood in gejaagd ander eruit gesprongen snachts, en 1 dood door ouderdom) maar die ene was bont en nu spierwit en ruim 30 cm lang zo mooi en tam, helaas ook overleden (loste zelf al op) oja en ik had altijd mosselen in mijn bak zitten, maar die gingen erg snel dood,dus nu geen mosselen meer. oja mijn 60 literbak was incl licht en pomp 65 euro
2 jaar geleden is trouwens de vis overleden die ik heb gehad voor mijn 4e verjaardag. Die is dus 18 geworden... bij mn ouders. Mn moeder was er kapot van.... sommige vinden dat idioot, maar een vis die je 18 jaar hebt gehad...
Zow dan, dat was een hoogbejaard visje Je weet zeker dat hij in de tussentijd niet omgeruild is terwijl er eentje overleden was?
Goudvissen kunnen makkelijk 20 jaar worden, als je ze goed verzorgd. Al onze dieren zijn oud geworden, mijn 1e konijn is ook bijna 16 geworden.
Ik vindt het helemaal niet gek hoor Devilschase 3 onze Clowns waar de hobby mee begonnen is komen bij mijn mans opa vandaan. Mochten die ook gaan zullen wij beiden echt wel een traantje laten.
whaaa wat ik hier lees wist ik echt niet....kijk nu diep betreurd naar mijn 2 goudvissen in een ronde kom met blauwe steentjes moet toch maar even langs de dierenwinkel van de week! Heb ze trouwens wel zo (kant en klaar in kom) gekregen van me broertje...kado voor me meisje...
Ik heb een grote vaas bijna tot de rand gevuld met water. Ik heb er wel een pompje in hangen, want dat was wel nodig volgens de dierenwinkel.
nou dan ga ik nog iets bizarders vertellen en dat is echt waar!! de goudvis van mn broer is 21 geworden,gewoon in een kom met 1 plantje. (dat wil absoluut niet zeggen dat ik dit niet zielig vind) ze zijn zelfs een keer 3 weken op vakantie gegaan en de vis totaal vergeten en toen ze thuis kwamen leefde hij nog. Ze hebben hem trouwens zelf uit zn lijden moeten verlossen ondat hij raar gedrag begon te vertonen toen hij dus 21 was. ze hebben met bak en al in de vrieskou gezet en zo is hij langszaam bevroren. ik weet het,niet boos worden het is te gek voor woorden....