Advies mbt. zelf eten

Discussie in 'Voeding' gestart door lieselot84, 8 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Tim die eet bijna volledig met de pot mee. Alleen als wij vet eten of pakjes/zakjes eten, dan eet hij wat anders. Ik stem ons menu af op Tim.
    Afwisselend mbt. smaken, vlees/vis variatie, etc. Hij eet alles en vindt alles lekker.

maar...

Als hij zelf eet met de handen, hij kan nog niet zelf opscheppen/prikken met een vork, dan graait hij een hele hand vol en steekt dat bijna allemaal in zijn mond (er valt iets naast). De pincetgreep wordt niet toegepast bij het zelf eten. Is dit normaal? Zal dat nog veranderen? Bij brood doe ik 2 sneetjes op elkaar met beleg ertussen. dit snij ik in 4 stukken. ik geef 1 stuk per keer. hij scheurt het binnenste van de korst af en steekt dit bijna allemaal in 1x in zijn mond. Met rozijntjes hetzelfde. hij krijgt een bakje met rozijntjes en neemt er volle handen uit (hij krijgt niet veel rozijnjes hoor).

Als hij eet, heb ik ook het idee dat hij niet goed kauwt. hij vertrekt soms echt zijn gezicht als hij wat doorslikt. zijn poep is trouwens meestal stukjesloos ;) Iemand hier suggesties voor?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

2. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    dit dee kian ook op die leeftijd dus denk dat dat wel normaal is.
    alles zo snel mogelijk opeten en dat kan het beste als je je hele mond volpropt ;)

wij hebben hem gewoon ze gang laten gaan en en met het avond eten wel altijd een lepel erbij geven ook al doen ze er niets mee.
    op een gegeven moment worden ze wat voorzichtiger met eten en eten ze wat rustiger stukje voor stukje.

Kian eet nu sinds een maandje heel netjes met een lepel of vork en niet meer met zijn handen.
    Wel heeft het heel erg geholpen hem een grote eetlepel te geven in plaats van zo klein lepeltje. die grote lepel kunnen ze vaak net wat makkelijker naar de mond brengen zonder dat al het eten onderweg eraf valt.

verder heb ik niet echt tips.

3. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik heb mijn dochter altijd zelf laten eten met haar handjes en dat ging altijd prima. Ze eet nu met vork en schuivertje, maar volledig op eigen initiatief. Dat was wel voor anderhalf al.

4. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    #4 lieselot84, 9 okt 2010
    Laatst bewerkt: 9 okt 2010
    Ik ben er inderdaad ook voorstander van om hem zelf te laten eten. scheelt mij weer werk en koud eten ;) mijn schoonmoeder heeft in deze periode een maagzweer gekregen. ze schrokte zo haar eten naar binnen omdat ze mijn vriend ook op hetzelfde moment eten gaf.

Het enige wat mij een beetje dwars zit is dus die handen vol eten naar binnen stouwen en weinig kauwen.

Maar ik lees dat er straks verbetering in zit. Marijee, hoe oud is jouw zoon?
    Guppie81, wat is een schuivertje? iets wat op een mes lijkt of zo?

5. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    haha een schuivertje is een soort voorkant van een sjovel, maar dan als een bestekje. Ben er zelf mee opgegroeid, dus mijn kids nu ook :D
    en veel makkelijker (en veiliger) dan een mes, waar ze immers een fijnere motoriek voor nodig hebben.

6. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
  7. adi

adi Niet meer actief

Wij geven meestal kleinere stukken per keer, dus niet een heel bord voor de neus maar een paar happen, en deze stoppen ze netjes in de mond.
    Ik weet niet hoe het met jouw zoontje zit, maar mijn kindjes hebben nog geen kiezen en nog weinig tandjes, dus vinden het best lastig om goed af te happen. Tegenwoordig doen ze soms kleine stukjes met andere hand afbreken en dan in de mond stoppen.

8. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    hihi t lijkt net een tuinschoffel :p Volgens mij is dat wel handig ja, wij mochten vroeger nooit ons eten met de vingers op ons vork schuiven (toen we nog geen mes mochten gebruiken).

9. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    In gedeeltes geven, dat doe ik nu met zijn rozijntjes, hij pakte een hele hand vol en stak het in zijn mond :$ nu leg ik er een stuk of 5 verspreid over het blad van zijn stoel. hij haast zich dan wel om ze op te eten zodat hij de volgende portie krijgt, gek kind ;)

Tim heeft boven en onder 4 tanden en rechts boven en onder 1 kies. Ik denk als hij nog meer kiezen krijgt, en ze helemaal uitgekomen zijn, dat het kauwen misschien beter gaat.

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik moet er wel een beetje om lachen, heb er echt beeld bij!
    Zolang hij lekker eet, niet kokhalst en geen last heeft van zijn ontlasting met grote stukken die dwars zitten enzo, zal het wel geen kwaad kunnen.
    Ieder kind is anders; mijn zoontje pakte met 8 maanden kruimeltjes tussen duim en wijsvinger, die ik niet eens zag!

11. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Hier een voorbeeldje :D

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Tim geniet gewoon; ik vind dat heerlijk om te zien, een kind dat zo zit te smullen!!!;)

13. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Ik vind het ook inderdaad leuk om te zien, en dat hij (nog) een gemakkelijke eter is vind ik ook handig. Ik vind het alleen jammer dat de helft van zijn eten op de grond beland :p (de viezigheid hoort erbij)

14. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Als ik dit zo zie, zou ik zeggen: geef gewoon stukjes groenten, gewoon een stuk broccoli, of een stuk wortel, in plaats van een gepureerde maaltijd. Dan 'moet' hij meer kauwen en leert hij ook beter pakken met zijn vingers. Als je dat een tijdje doet, zie jet het verbeteren. Ook zijn brood in '12' stukjes in plaats van dubbel en in vieren, zal die pincetgreep verbeteren, en zo help je hem dus met de lunch zijn motoriek verbeteren voor het avondeten. Ik zou dat echt proberen. Daarnaast, door het geven van de lunch in meer stukjes, (dus ook niet alles in een keer voor zijn neus zetten, want dan blijft hij stukjes erin proppen) Leert hij langzamer eten, en dat is natuurljk ook veel beter.
    Luca propte ook, en dat is nu ook over. (behalve als iets heeeeel erg lekker is, dan propt hij als de beste!)

15. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Tim krijgt geen gepureerd eten ;) Het ziet er misschien gepureerd uit op de foto, maar het zijn kleine stukjes. Tims grove en fijne motoriek is verder goed. 's middags krijgt hij zijn brood niet allemaal voor hem, ik geef stukken. hij eet eerst het binnenste, zachte deel van het brood op. als al zijn stukken op zijn, eet hij de korsten op. vandaag inderdaad kleinere stukken gegeven. Dat ging idd beter. Vanaovnd hebben we witlof in ham en aardappeltjes gegeten. Hij eet hetzelfde, alleen dan in kleine stukjes. Het ging vandaag heel goed. rustig en beheersd gegeten met een minimum aan morsen. ik weet niet of het kwam omdat de tv per ongeluk aan stond ;)

Deel Deze Pagina