datumbepaling echo

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door monatoetje, 8 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. monatoetje

monatoetje Actief lid

31 jan 2007
    335
    1
    0
    Goedemiddag, ik heb een vraagje over het berekenen van hoe lang je zwanger bent door het opmeten van het kindje tijdens de echo.
    Op 25 juni kreeg ik een echo, bij het opmeten bleek dat ik een week korter zwanger was dan we eerst dachten; namelijk 9 weken en 1 dag. Als ik dat terugtel, kom ik uit op 22 april. Op die dag zou ik dus zwanger zijn geraakt. Echter, onze eerste geslachtsgemeenschap van die maand (ik ben op 15 april voor het laatst ongesteld geworden) hadden we pas op 25 april. Is het nou zo dat de berekening toch niet helemaal klopt? Of is het kindje toch pas op 25 april (of een van de dagen erna) verwekt en is de baby groter waardoor het ouder lijkt?
    Ik kan t maar niet uit mn hoofd krijgen om hierover te piekeren, hoe onbelangrijk het ook lijkt te zijn (het scheelt maar 4 dagen). Ik dacht dat een echo zo nauwkeurig was?

Ik hoor het graag, alvast bedankt voor je reactie.

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi monatoetje,

Het is een heel ingewikkeld verhaal maar de dag dat je gemeenschap hebt gehad is net belangrijk. Ook vrouwen die bij voorbeeld zwanger zijn geworden middels ivf kunnen een week korter zwanger zijn. De cellen gaan na bevructing delen en soms gaat dat heel snel en soms wat langzamer.
    Maar heb je een regelmatige cycles en wijkt de echo minder dan 7dagen af dan kan je je eerste dag van je laatste menstruatie aanhouden.
    En inderdaad 4 dagen scheelt maar weinig
    Groetjes imke

Deel Deze Pagina