als ik mijn flessen gestereliseerd heb spoel ik ze meteen af onder de kraan en zet ik ze nat in de koelkast droog ze dus niet af en laat ze ook niet aan de lucht drogen doe ik dit wel goed? en hoe lang kan ik zon fles in de koelkast bewaren? ik heb er een namelijk eergisteren gesterreliseerd en durf ik nu niet meer te gebruiken omdat er water in staat en denk dat daar bacterien in zitten misschien denk ik heel raar hoor maar twijfel zo of ik het wel goed doe en moet ik de sterelisator niet af en toe schoonmaken en hoe doe ik dit? ik spoel de onderdelen wel afna gebruik onder de kraan en droog ze dan met een thee doek of keuken pepier af liefs kim
Wij kookten de flessen uit, lieten ze ondersteboven drogen op een flessenrek of schone hydrofiele luier. En als het water weg was, dan gingen ze in een bakje bovenin in de koelkast. (zo heeft de kraam het ons geleerd) Als er water in zit, zou ik het inderdaad ook niet gebruiken na een paar dagen. Maar droog kan dat wel. Mits je koelkast natuurlijk ook schoon is.. Met een sterilizator heb ik geen ervaring..
oke dus toch niet nat ik heb een nadeel het duurt zo lang voor de flessen droog zijn en onze kat springt nog wel eens op het aanrecht als ik er niet ben ik krijg het hem niet afgeleerd hij weet wel dat hij dit niet mag want als ik dan binnen kom springt hij er vlug vanaf ik heb altijd het idee dat als ik het op het aanrecht laat drogen dat het dan niet meer steriel i oke steriel krijg je het natuurlijk nooit, maarik vroeg me gewoon af of het water in flesjes geen kwaad kon ivm bacterien maar bedankt voor je antwoord liefs kim
Je kunt misschien ergens in een keukenkastje ruimte vrij maken? deden wij ook wel eens als we wat meer ruimte op het aanrecht nodig hadden (verjaardagen, etentjes enzo)
idd nooit nat wegzetten, of je ze nou afdroogt of laat drogen, altijd droog in de koelkast of keukenkastje.
oke raar want onze kraamverzorgster zei na de voeding omspoelen en in de koelkast zetten en dan mag je hem 24 uur bewaren dus daar mochten we hem wel nat van weg zetten liefs kim
Als je een sterilisator hebt staat er in de handleiding dat de flesjes in de sterillisator 48 uur steriel blijven. Ik laat ze dus in de magnetron staan zonder af te drogen en weg te zetten. Als ik een flesje nodig heb pak ik die er gewoon uit. Na 48 uur sterilliseer ik opnieuw.
Ik snap eigenlijk niet waarom je een gesteriliseerd flesje af zou moeten spoelen. Het komt toch net uit de stoom? Ik heb ook geleerd dat nat wegzetten niet goed is. Hoe oud is je kindje eigenlijk? Wij lieten de flesjes ook aan de lucht drogen of droogden ze met een schone theedoek af. Daarna gingen ze gewoon het keukenkastje in. Ik vond het belangrijk om evt. etenresten na het afwassen echt goed onschadelijk te maken in de sterilisator, maar ik denk persoonlijk dat er meer viezigheid aan je handen zit waarmee je de flesjes in de koelkast zet, dan aan een schone droge theedoek. En een beetje 'weerstand kweken' hoeft ook niet slecht te zijn (en daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat je onhygiënisch moet doen )
Volgens onze 'kraam'hulp hoef je de flessen niet meer te steriliseren. Afspoelen, laten drogen of afdrogen is voldoende. We steriliseren nog wel, laten het drogen aan de lucht en daarna in de koelkast.
oke bedankt voor de antwoorden in de gebruiksaanwijzing staat dat het 3 uur kiem vrij blijft dus daarna al niet meer misschien toch maar die van de magnetron gebruiken dan heb er net een meteen gebruikt en na gebruik afgespoeld en nat in de koelkast gezet wat doen jullie dan met het flesje wat je gebruikt hebt als ik vragen mag ofstereliseren jullie na elk gebruik? ik vind het best lastig want overal hoor je weer wat anders vandaar ook mijn vraag de ene zegt afdrogen de hraamhulp zegt nat in de koelkast zetten en 24 uur gebruiken wil het niet verkeerd doen dat mijn kindje zo ziek word hij is trouwens 3 weken liefs kim
Ik snap het helemaal dat je het niet verkeerd wilt doen! Met drie weken gaf ik nog volledige borstvoeding, dus ik weet niet precies hoe het dan moet (moest niet veel later wel de kolf en toebehoren telkens steriliseren, dus ik heb er wel enigszins ervaring mee hoor ). Ik zou de flesjes denk ik voor elk gebruik steriliseren. Dus drinken - afwassen - steriliseren - met een schone doek afdrogen - op een schone plek op ruimen (schone bak in de koelkast bv) - drinken. Als je genoeg flesjes hebt, kun je met één of twee keer steriliseren op een dag af. Ik zou de flesjes na een steriliseerbeurt niet langer dan 24 uur laten staan, maar weer even in de magneton gooien. Heel veel plezier met je kleintje! Heb je trouwens het idee dat hij last heeft van z'n drinken? Of is het meer voor de zekerheid dat je je afvraagt of je het wel goed doet?
Hoi, Ik doe het heel simpel: uitkoken in een pannetje water, daarna met pollepel eruit vissen. Dop erop en klaar. Groetjes Emma
weet je, hier heb toendertijd niet eens bij nagedacht joh, ik steriliseerde na 1,5 maand ook zkr niet na elke fles buurt meer, en spoelde hem gewoon om of beetje sop en met de flessenrager. Spoel je hem toch gewoon om met water, zal vast ok zijn. Maar misschien dat ik ook wel te makkelijk ben
na gebruik spoel ik de fles om met koud water en zet ik em in de koelkast, en eens per 24 uur gooi ik em in de sterilisator, ik heb 2 flessen dus om de dag.
Mijn idee, wordt helemaal nerveus als ik dit topic lees... Ga ik mij afvragen doe ik het dan verkeerd? Ik steriliseer echt niet na elke fles! Doen ze overigens op het kdv ook niet! Spoel hem om en klaar is kees! Tuurlijk sterileseer ik de flessen ook, maar niet eens elke dag ofzo! Nou ja, ze heeft er nog niets aan over gehouden in ieder geval! Gezond, tevreden kindje!
heb niet echt het idee dat hij last heeft drinken, op vannacht na hij spuugt t elke keer weer uit maar lees overal weer wat anders de kraam zei omspoelen na gebruik en 24 uur gebruiken dan in de vaatwasser maar dat vind ik smerig maar mijn vraag is wat kan er gebeuren met een natte fles in de koelkast dan? omdat ik las dat dat absoluut niet mag liefs kim
Waarom een fles in de koelkast doen?! Argh, ik vind dat ZO overdreven. Geen kraamverzorgster die dat volgens mij adviseert op basis van juiste informatie. Verder doen wij het volgende: Steriliseren bij aanschaf. Omspoelen na gebruik. We hebben 4 flessen en aan het einde van de dag wassen we ze allemaal in 1 keer af (we gebruiken ze dus wel maar 1 keer zeg maar). Na het afwassen spoelen we sop weg met koud water. Te drogen zetten op een schone theedoek op het aanrecht.
Dit deden wij: - steriliseren in magnetron (3 x per week) - drogen op een schone theedoek op het aanrecht - opbergen met deksel erop - voor gebruik, heet omspoelen - spenen verzamelen en uitkoken en laten drogen (daarna opbergen in afsluitbaar plastik doos) Op het KDV willen ze graag dat de fles bewaard wordt in de koelkast.. dit gaat mogelijke groei van bacteriën tegen maar thuis is dit niet nodig hoor. Oja, wij zijn helemaal gestopt met steriliseren van de flessen met 6 maanden (spenen doen we nog wel maar ja, we gebruiken er maar één à twee per dag) Het allerbelangrijkste is dat je de algehele hygiëne in de gaten houdt: handen wassen en flessen goed heet omspoelen voor gebruik en dit geldt natuurlijk ook voor spenen. Je vaatwasmachine is heter (en dus schoner) dan afwassen met de hand maar je moet je er wel lekker bij voelen. Hier gaan de flessen wel in de vaatwasser aan het einde van de dag maar de spenen niet (verkleuren zo als je spaghetti gegeten hebt )
Ik steriliseer 1x per dag en bewaar het flesje in de koelkast. ik laat hem niet eens drongen en spoel hem voor het gebruik even om. Ik gebruik wel altijd gekookt water voor de voeding.
onze kraamverzorgster zei wel dat het gewoon na gebruik nat in de koelkast kon maar hoor nu ook weer dat dit dus niet mag is dat dan ivm bacterien? want als ik elke keer na elke voeding het flesje moet gaan stereliseren ben ik nog wel even bezig maar wordt een beetje onzeker van al die andere verhalen zet ze nu al 3 weken nat weg na gebruik en hij is er nog niet ziek van geworden maar toch zit t me nu niet lekker liefs kim