vit K en D, hoe doe ik dat?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by melissa73, Jul 2, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. melissa73

melissa73 Lid

Apr 19, 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    Hallo,

Ik heb al twee grote dochters ( 14 en 10) en ben nu wederom in blijde verwachting.
    Bij mijn vorige dochters heb ik uitsluitend flesvoeding gegeven omdat ik dat 'oergevoel' van borstvoeding absoluut niet had.
    Eigenlijk heb ik het nog steeds niet.
    Als ik een foto van een borstvoedende moeder zie voelt dat voor mij nog steeds wat vreemd en onlogisch.
    Ik krijg toch redelijk een schuldgevoel omtrent mijn voorkeur voor de fles, zeker gezien de extreme waarschuwingen over flesvoeding en aanbevelingen richting borstvoeding die door voorstanders wordt gedaan.
    Ik probeer me daarom een beetje te verdiepen in het borstvoeden en hoop erop dat er op de dag na de geboorte een soort van Eureka gevoel van herkenning op mij af komt.
    Kortom, ik wil het wel gaan proberen en heb me redelijk goed laten voorlichten over wat er allemaal bij komt kijken en welke moeite je er in moet steken.
    Het enige wat mij niet helemaal duidelijk is:

Borstvoeding schijnt niet helemaal volledig te zijn. je zou dus vitamine K en D moeten bijgeven. Hoe zou je dit dan moeten doen?
    Ik bedoel dus : op welke manier.
    Ik lees daar nergens iets over.
    Misschien toch wel handig om in huis te hebben voordat je uberhaupt begint? Of hoeft dat niet?

gr, Melissa73

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Melissa!

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Nog even te gaan, maar goed van je dat je je orienteerd op de voeding voor je kindje.

Ik vind het bewonderenswaardig dat je je toch open wilt stellen voor de informatie over borstvoeding, terwijl je dat 'Eureka-gevoel' zelf kennelijk nog niet hebt. Wie weet komt dat inderdaad na de bevalling, misschien ook niet. Dat moet je maar gewoon afwachten, meer kun je niet doen.

Borstvoeding geven gaat niet altijd vanzelf, het is misschien een goed plan om naar een voorlichtingsavond te gaan bij bijvoorbeeld de verloskundige of kraamzorgorganisatie. Sommige ziekenhuizen verzorgen ook een dergelijke avond, informeer eens bij je in de buurt. Je kunt ook kijken bij vrijwillige borstvoedingsorganisaties of bij lactatiekundigen.
    Het nut van een dergelijke avond is met name dat je dingen al eens gehoord hebt wanneer je er daadwerkelijk mee te maken krijgt. Het hele voedingsverhaal wordt er vaak wat logisch door.
    Zelfs als je je heel erg goed hebt voorbereid gaat borstvoeding niet altijd vanzelf (vaak ook wel hoor!) ik zeg altijd geef het 10 dagen, 2 weken, loopt het dan goed, dan blijft het goed gaan. Geef dus niet na 3 dagen op als er iets kleins tegenzit. Tenzij je natuurlijk helemaal geen zin hebt in die voedingen....met tegenzin heeft ook weinig nut!

Ik zeg altijd tegen moeders die nog twijfelen: geef nu eerst maar het colostrum, die eerste belangrijke voeding, vol met antistoffen en voedingsstoffen die zoveel doen voor je kleintje. Dan kun je na 2 dagen altijd nog kijken of het iets is wat bij je past. Wil je dan niet verder, dan heb je nog geen volledige melkproductie opgebouwd en heb je toch de eerste belangrijke voedingen gegeven. Vind je het wat, dan kun je lekker verder!

Ik hoop dat je hier mee verder kunt!
    Goede zomer gewenst en een Prachtbevalling vast voor straks!

Hartelijke groet,
    Heidi Margit

3. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    sorry, ik stuur op verzend en bedenk me dat ik nog geen antwoord heb gegeven op vit. D en K vraag. (het is al laat zullen we maar zeggen!)

Vit. K wordt bij de geboorte gegeven in een dosering voor een hele week. Wanneer blijkt dat je borstvoeding blijft geven krijg je van de verloskundige een receptje voor na de eerste week. Je krijgt dan een klein flesje met druppels die je dus druppelt. (1 maal daags, handig is daar een vast moment voor te kiezen: bijvoorbeeld altijd bij de ochtenvoeding of zo iets)
    Vit. D krijg je ook een receptje voor. en werkt op de zelfde manier.

Wanneer je overgaat naar kunstvoeding, kun je op het consultatiebureau vragen bij welke hoeveelheden je het niet meer zelf hoeft te geven. (dat ligt er namelijk aan of je kindje 1 of 2 flesjes per dag krijgt en de rest borst, of volledig kunstvoeding)

Duidelijk?
    Anders hoor ik het wel!
    Groetjes
    Heidi Margit

4. melissa73

melissa73 Lid

Apr 19, 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    Hallo Heidi!

Bedankt voor je heldere uitleg!
    Ik vind het fijn dat je aangeeft dat mijn gevoel niet raar is.
    Ik had al eens eerder een lactatiedeskundige gesproken en die reageerde hetzelfde. Voor mij zet het de deur een beetje open om toch te proberen. Wanneer er zo dwingend over gedaan wordt, wordt het alleen maar beladener denk ik ( ik weet nl zeker dat ik toch echt de enige niet zal zijn)

Rond mijn 35ste week ga ik hier in de buurt naar een lactatiedeskundige voor informatie voor de bevalling over borstvoeding.
    (maar wat betreft die vitaminen, dat wilde ik nu eigenlijk wel weten.)
    Zo weet ik wat ons een beetje te wachten staat.
    Ik weet wel dat je echt een beetje moet doorzetten en dat ik me niet zo snel uit het veld zal moeten laten slaan.
    Dat zal denk ik ook niet ooit de reden zijn om het niet te doen.
    Ik denk dat ik naar mijn gevoel zal luisteren.
    Als de sterke weerzin blijft en het blijft met tranen omdat het echt niet goed voelt, dan zal dat voor mij de rede zijn om te stoppen.
    Tenzij het echt niet gaat lukken natuurlijk, maar ik ga mijn uiterste best doen.
    Bedankt voor je heldere uitleg!

gr, Melissa73

5. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Succes meid, geniet van je zwangerschap en straks van je kindje!
    Ik weet zeker dat er veel meer moeders zijn zoals jij, en natuurlijk gun ik ieder kindje borstvoeding, en ik gun ook ieder kindje een moeder die blij is en geniet!

Laat je weten hoe het verder gaat?
    groetjes Heidi Margit

Share This Page