Ik vergeet het ongeveer 1x in de 5 dagen, dus ik geef standaard 12 druppels in plaats van 10 (op de dagen dat ik er wél aan denk), zodat ik op de lange termijn precies genoeg geef Ik meen me trouwens te herinneren dat iedere vet-gedragen vitamine, dus ook D, een risico tot overdosering met zich meebrengt. Omdat het in je lichaamsvet gaat zitten plas je het niet uit. Maar ik geloof dat je het met D wel heeeel bont moet maken wil je een te hoge dosis binnenkrijgen.
Pfieeuw, ben ik in ieder geval niet de enigste Geef ook altijd wat meer...inderdaad...dan heeft ze op lange termijn wel genoeg gehad
Helemaal mee eens! En omdat de zon tegenwoordig veel feller is en wij weten dat dit schadelijk is op de lange termijn, moeten wij onze baby's uit de zon houden om huidkanker te voorkomen. Dus geen vit D door zonlicht voor onze baby's. Vroeger werden baby's gewoon buiten in hun wiegje gezet. Beetje kortzichtig dus van BV.com en dit doet verder wel afbreuk (helaas) aan hun geloofwaardigheid in het algemeen. Jammer is dat! (Ben helemaal pro-BV)
@Vitamine K: ik heb ook per ongeluk de oude dosis gegeven, omdat het nog fout in de bijsluiter stond. Toen de 3 maanden bijna voorbij waren, kwam ik er achter. Bij heet CB zeiden ze dat het advies voor deze dosering verhoogd was, omdat er per jaar ongeveer 2 baby's in NL geboren werden met een bepaalde ziekte, die wel een hogere dosis nodig hebben om te overleven. Maar dat het voor normale baby's niet nodig is. Dat van die wiegedood wist ik niet!
Ah, ik vind het hier: Nieuwe dosering vitamine K voor baby's, mijnkinderarts.nl, gids voor de kindergeneeskunde "De reden van deze verhoging is gelegen in het gegeven dat een klein aantal kinderen risico loopt op het krijgen van een hersenbloeding wanneer zij de lage dosering krijgen. Vitamine K speelt een belangrijke rol bij de bloedstolling."
Ja, precies. Wel goed natuurlijk dat ze het opnieuw hebben bekeken, maar ik zou me gaan zorgen maken als je wel de lage dosering hebt gegeven....
Nee, ik maak me ook geen zorgen, hoor. De verpleegkundige van het CB vond die verhoging trouwens vrij onnodig (alleen nuttig voor een zeer klein aantal kinderen) en benadrukte ook dat ik me geen zorgen hoefde te maken.