In november heb ik een reis naar Kenia geboekt met mijn vriendin samen om naar vrienden daar te gaan. Deze zwangerschap was niet helemaal de bedoeling, anders had ik dat überhaupt niet gedaan. Ik ben dan 26 weken en ben heel erg in dubio of ik moet annuleren. Kunnen al die inentingen geen kwaad? En wat als er evt iets gebeurd? Ik wil natuurlijk heel graag naar mijn vriendin, heb haar een jaar niet gezien, maar gezondheid van het kindje uiteraard boven alles. Iemand misschien ervaring? We zitten trouwens buiten een malariagebied. Dan had ik sowieso niet gegaan.
Ik had het niet gedaan, maar wellicht om een andere reden. Met 26 weken is je kindje levensvatbaar. En de zorg ik Kenia is niet zoals in West-Europa, mocht er plots iets mis zijn met jou of de baby. Dus dat risico zou ik niet willen lopen.
Lastig. Ik weet niet hoe de gezondheidszorg is in Kenia en of je de inentingen uberhaupt mag. Dat kan je het beste bij de ggd of lrc checken denk ik. Daarnaast weet je ook nog niet hoe je je voelt tegen die tijd. Misschien voel je je uitstekend, maar het kan ook zijn dat je allerlei kwaaltjes hebt. Ik ben met 27 weken naar Sri Lanka geweest. Dat ging prima! Wel pas op het laatst geboekt, zodat we wisten hoe het ging. Inentingen had ik al van voor de zwangerschap.
Ik ben in Kenia geweest toen ik niet zwanger was en dat was al een hele onderneming. Het is een heftig land, prachtig, maar heftig. Ik zou het niet aandurven zo ver van huis zonder goede gezondheidszorg. En ik heb het idee dat je niet voor niets twijfelt, maar je ook loyaal bent naar je vriendinnen. Maar uiteindelijk zijn jij en je kindje het aller belangrijkst en moet je niks doen wat je niet ziet zitten, vanwege anderen. Kenia loopt niet weg, maar je zou t jezelf nooit vergeven als er daar iets gebeurd... (Kan hier ook, weet ik) maar dan ben je wel in een vertrouwde omgeving met uitstekende zorg....
Ik zou t niet vroeg,puur vanwege de medische zorg die daar niet optimaal is . Dan liever annuleren en volgend jaar gaan.
Ik zou niet gaan, maar vaccinaties zou wel 1 van mijn laatste reden zijn. Mocht er iets gebeuren daar, dan wil je daar echt niet in een ziek huis terecht komen. Of het moet echt in een hele grote stad zijn, met goede (privé)klinieken. Maar dan nog....
Bedankt voor jullie reacties. Had even een duwtje over de streep nodig. Het voelde sowieso al niet echt goed. Maar het speelt idd ook mee dat ik het gewoon heel rot voor mijn vriendinnen vind. Ze zijn er al zo mee bezig 😳. Ze zullen het vast wel begrijpen.
Als het echte vriendinnen zijn wel! En zo niet, dan nog maak jij voor jezelf de beste keus waar jij je prettig bij voelt! Succes!