Hey meiden, Ik heb al een paar keer flink last gehad van steken in mijn schaamstreek, maar vanaf vorige week dinsdag opeens zo erg dat ik niet meer kon lopen. VK gebeld en die me doorgeverwezen naar de fysio. Mijn eigen fysio gaf me een ondersteunende band maar kon verder niets voor me doen. Op zich de dag erna die band omgedaan en het hielp wel. De dag daarna kon ik echter helemaal niet meer lopen van de pijn. Het ergste was dat ik dus ook niet kon zorgen voor mijn dochtertje van 18 maanden, ik kon nog geen voet verzetten. Heb de hele dag maar op de bank gezeten en dat was zelfs pijnlijk. Heb toen de VK gebeld en ben doorverwezen naar een bekkenfysio. Daar ben ik vrijdag heen gegaan (toen ging het overigens wel weer qua pijn). Blijkbaar had ik idd een kronkel in mijn linkse bekken, daar heeft ze wat aan gedaan en ik heb oefeningen gekregen. Op zich gaat het nu wel. Ik probeer mijn dochtertje zo weinig mogelijk op te tillen of te dragen. Ik hoop dat het donderdag een uitzondering was want anders worden het wel 3 hele lange maanden. Heeft iemand hier ervaring mee? Tips?
Heel herkenbaar! Ik loop al vanaf week 20 met rug/bekken klachten en vanaf week 23 zit ik ook al volledig in de ziekte wet. HA en fysio constateerde bekkeninstabibileit. Ik kon inderdaad ook amper staan/lopen/zitten (liggen ging nog wel, als ik me niet te veel bewoog) van de pijn. Met 23 weken heb ik me ziekgemeld en 2 weken echt rust gehad, daarna werd ik toch wel een beetje gek van het thuis zitten, dus momenteel ben ik op therapeutische basis weer 3x2 uurtjes aan het werk, maar inmiddels wel duidelijke afspraken gemaakt met het werk. Als ik merk dat het s morgens echt niet gaat, dan moet ik thuis blijven van ze en me afmelden! Mijn dagen bestaan dan ook vooral uit veel rusten/liggen! Ik baal er echt vreselijk van!
Hier ook meid! Heb zelf ook al eens een topic aangemaakt, toch vrij weinig reacties toen, wel van G89!!! Hallo!!! Maar ik loop er ook mee, en moet zeggen sinds de fysio en de oefeningen, en stukken minder werken (in de zorg) gaat het wat beter (klopt af) Ik moet gaan rusten als ik een ochtend gewerkt heb en die dag kan ik niet veel meer doen zonder pijn. maar het is dan te dragen. De dagen wat ik vrij heb moet ik een goede planning maken, want je wil zoveel! maar dat gaat niet meer! Wat iedereen ook tegen mij heeft gezegd, en helaas het cliché is waar... Luisteren naar je lichaam, zodra je die grens over gaat, weet dat de volgende keer dat die grens korterbij ligt! Als je nu niet rustig aan doet ben je er na de zwangerschap ook nog zoet mee! Maar ik kan me voorstellen in jouw geval dat je met een kleintje erbij niet altijd rustig kunt doen.... Wat voor werk doe je? kun je daar wel rustiger aan gaan doen? xxx
Hey meiden, bedankt voor jullie bericht. Inderdaad met een kleine die hier rondloopt is het ook wat moeilijker. Ze moet vaak toch nog haar bed in getild worden, of naar onder gedragen. Vind het veel te gevaarlijk als ze dat nu al zelf gaat doen, is nogal een gladde trap. Ik moet afkloppen, nadat ik vrijdag naar de bekkenfysio ben gegaan heb ik geen last meer gehad (nagenoeg). Maar ik heb haar dan ook niet meer getilt, rustig aan gedaan etc. Vanmorgen is mijn schoonvader hier om wat met haar te spelen. En vanmiddag is mijn vader er weer (wonen momenteel bij mijn ouders in ivm verbouwing ... dat ook nog). Ik doe zelf administratief werk, maar ik hoef deze maand alleen maar morgen te werken en dan heb ik de rest van de maand vakantie ivm het feit dat de mijn moeder met vakantie is (zij let normaal op). Jullie ook veel sterkte vandaag! En gefeliciteerd met jullie zwangerschap!
Hoi Hope, Vervelend he die bekkeninstabiliteit. Ik zit sinds 18 weken zwangerschap thuis met deze diagnose. Ik werk in de huishouding bij mensen thuis, en het is dus niet mogelijk lichter werk te doen, dus tja, ik ben meteen volledig de ziektewet in gezet door mn baas. Het is inderdaad erg moeilijk om met een kindje in huis goed op jezelf te letten. Nu is mijn dochter bijna 2,5 en kan al aardig veel zelf, en wil mama ook graag helpen, jou kindje is nog wat jonger, dat lukt dus nog niet. De pijn in schaamstreek herken ik, heb ik nu sinds een week of 25 in me zwangerschap. Het is vreselijk pijnlijk he. Vooral met het in bed draaien, uit bed komen, het opstaan en dan weer moeten starten om te lopen. Het is niet fijn nee. Ik heb sinds paar dagen ook opeens weer meer last, me onderrug begint erg, en straalt uit naar me bovenbenen, waar het zich eerst beperkte tot me schaamstreek. Heb dus maar vervroegde afspraak bij fysio gemaakt voor vandaag(moest eigenlijk pas volgende week ergens) en kijken wat ze er aan kan doen. Bij mn eerste zwangerschap had ik het ook trouwens. Toen heb ik tot 34 weken wel therapeutisch werk gedaan(en eigenlijk was dat ook al te veel voor me lijf) Deze keer let ik beter op mezelf en merk ik dat de pijn die ik bij de eerste met 25 weken al had nu de laatste dagen echt opkomt. Enige wat ik je kan meegeven, denk goed om jezelf!!! Des te beter we nu opletten, des te sneller is het(hopelijk) na de bevalling weer weg. Groetjes.
hoi ik heb tijdens mn zwangerschap ook hele erge bi gehad, ik kon toen ook mn werk niet meer goed doen (administratief) Ik ben toen halve dagen gaan werken en op het laast nog maar 2 uurtjes per dag. Zo min mogelijk tillen, achter winkelwagentjes lopen ook niet doen, stofzuigen zo min mogelijk doen. Dit waren echte pijnlijke akties. Gelukkig nam mijn man dat allemaal van mij over. Slapen deed ik met een voedingskussen waar ik mn been op kon leggen. Ik ga ervan uit dat je bekkenfysio deze tips ook gegeven hebt. Probeer je kindje toch maar zelf trap te laten lopen terwijl jij er achter of voor loopt. Trap op op handen en voeten en trap af op de billen. Mijn zoontje doet het nog steeds. En goed naar je lichaam luisteren anders heb je na je zwangerschap er nog steeds last van. Je kunt erdoor in een rolstoel geraken, dus echt goed op letten. Helaas heb ik er bij tijd en wijlen nog steeds last van. Helemaal over zal het bij mij niet meer gaan.
Sas, Vervelend dat jij er ook zoveel last van hebt gehad. Je kan idd in een rolstoel komen te zitten. Ik wist niet dat achter winkelkar lopen slecht was. Mij ontlast het net. Als het een lege is! Ik ben gisteren weer bij fysio geweest, het gaat nu idd sneller achteruit. Heb een bekkenband mee gekregen voor de momenten dat ik naar soep loop, wat in huis doe. Verder moet die uit. Ik merk hier dat auto rijden een heel vervelende zaak word. Maar ja, moet het toch zo lang blijven doen om dochter op speelzaal te krijgen, of wat boodschapjes te halen. Zijn gelukkig geen al te lange stukken. Hope, Hoe gaat het nu? G89, Hoe gaat het met jou?
Hoi meiden, Ik heb ook zeer erge b.i. Ik heb het zowiezo al vanaf een jaar of 16, maar nu is het uiteraard helemaal erg. Kom zelf met krukken mijn bed uit, en kan weinig. De oudste naar school brengen en halen is heel vermoeiend, gelukkig brengt mijn man hem nu s'morgens en ook een buurvrouw springt bij. Verder heb ik erge beenpijn, maar die kan veroorzaakt worden door een verdikte zenuw die ik heb die impulsen blijft geven ( ik heb een grote hernia gehad, maar voor ze me opereerde was ik 2 jaar verder, waarschijnlijk hersteld die zenuw niet meer helemaal ). Wij hebben dit weekend een weekendje weg met de familie, wegens het feit dat mijn ouders 40 jaar getrouwd zijn. Helaas zal ik nu toch gebruik moeten maken van een rolstoel, want anders is het niet vol te houden. Bij mijn vorige twee zwangerschappen werd dat ook al geadviseerd maar ik ben wel iemand die dan nog liever door strompelt, maar nu geef ik me maar over. Wat jullie zeggen over s'nachts in bed is inderdaad waar, mijn man moet helpen met omdraaien het lukt gewoon niet. 23 september ga ik naar de gyn, en dan gaat ze kijken hoe mijn baarmoeder ervoor staat om een afspraak te maken om in te leiden. Ik ga nu ook met ruggeprik bevallen ( als hij helemaal werkt tenminste want door de hernia operatie kan het zijn dat hij niet helemaal verdoofd door lidtekenweefsel ). De fysio hoopt ook dat alles meezit en dat ik hierdoor eerder beval. Hij zegt ook met het bekken rechtzetten dat er maar een klein tikje nodig is wat dus betekent dat het heel erg instabiel is, want daardoor schiet het zo weer verkeerd. Meestal heeft hij iets meer kracht nodig om het recht te zetten bij mensen met b.i wat dan inhoudt dat je er wat langer geen last van heb. Ook zijn de banden en kapsels ontstoken door de wrijving die er contstant is, dat is ook echt een vreselijke pijn. Nog een tip trouwens voor de meiden die een bekkenband om hebben. Doe hem liggend om, dan zit hij strakker wat nog beter is. Meiden, doe rustig aan en zorg voor goede begeleiding en als je bevallen bent, gewoon alle rust pakken, visite e.d kan wel even wachten Sterkte allemaal. Gr MB2005.
Hoi meiden, Ik moet zeggen dat het tot nu toe nog wat meevalt, niet meer zo erg gehad als vorige week. Merk wel dat ik gisteren een stuk gelopen heb op mijn hakken, heb vandaag direct laarzen gekocht die plat zijn (had er al eerder voor gekeken maar waren niet in mijn maat te krijgen). Vanmorgen dus gaan winkelen voor de laarzen (gelukkig in de 1e winkel geslaagd voor zowel mij als mijn dochtertje dus we zijn klaar voor de winter) en nu zij in bed ligt dus rustig aan doen. Ik had eigenlijk van het weekend 3 dagen lang met het werk naar Berlijn gegaan zijn, maar dat heb ik uit voorzorg maar alvast afgezegd. Leek me toch beter. Heb momenteel een beetje zeurende "pijn" bij mijn schaambeen dus weer een teken dat ik moet gaan rusten. Dat ga ik nu dus ook maar doen. X
Ik kreeg woensdag de tip op de zwangerschapscursus om mijn babybelt van anita 's nachts om te doen bij het slapen, maar niet te strak dan he. Ligt niet lekker. Zodat 's nachts mijn bekken bij mekaar worden gehouden, en je dus correcter ligt! Heb het nu twee nachten gedaan, en ik slaap idd veel beter. Ik werk normaal continu wakker van de pijn, en nu niet meer. Daarintegen probeer ik hem overdag niet om te doen. Merk dat ik beter uitgeslapen ben, en niet meer met tranen in me ogen in bed lig, tja, t is niet ideaal maar goed, het werkt wel. En dan kunnen beter overdag me spieren het werk moeten doen en dan die band niet om hebben, en wel een iets betere nachtrust hebben. Kijken of het komende nacht ook weer helpt.