Extra verlof basisschool

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Tasje79, 20 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tasje79

Tasje79 Lid

15 okt 2010
    55
    0
    0
    Hallo,

Weet iemand of de basisschool je ook extra verlof buiten de schoolvakanties kan verlenen, omdat je in de zomervakantie niet op vakantie kan gaan omdat je dan eventueel moet bevallen?

Wij willen op vakantie 2.5 week in de april/mei vakantie, dan hebben de kids bij ons 2 weken vakantie, ik wilde er nog een paar dagen aan vastplakken. Ik weet dat ze in bijzondere omstandigheden verlof kunnen geven, maar weet niet of zij dit ook een bijzonder geval vinden..... anders moet ik wat anders verzinnen.

2. Arr

Arr Actief lid

24 aug 2012
    249
    3
    18
    Hoi, ben zelf leerkracht in het basisonderwijs...

Bij ons op school wordt dit slechts bij hoge uitzondering gegeven. Officieel hebben kinderen recht op slechts 1 dag 'speciaal verlof'. En volgens mij is dit er zelfs met ingang van dit schooljaar bij ons afgegaan.
    Aangezien ze al 2 weken vakantie hebben, neem ik aan dat de school het niet bijzonder genoeg vindt en je dus je vakantie een paar dagen zou moeten verkorten...

Groetjes Annemiek

3. Minki

Minki Actief lid

29 sep 2012
    220
    0
    0
    N-H
    Als je naar de 'regelementen' kijkt mag het niet. Er is een lijst met criteria waar je aan moet voldoen zeg maar. Deze kan je meestal vinden op de site van je gemeente. Ben zelf werkzaam in het basisonderwijs. Maar vragen kan altijd ;)

4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Bij ons kan je wel extra vakantie aanvragen
    Bv als 1 van de ouders in de zomer vakantie moet werken

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.363
    10.316
    113
    wanneer mensen een eigen bedrijf hebben en dus niet in de gelegenheid zijn om tijdens de vakanties weg te gaan.
    Het is ook afhankelijk van de leeftijd van de kinderen, met 4 zijn ze nog niet schoolplichtig dus dat is makkelijker.
    Een gesprek op school kan in ieder geval geen kwaad, ik zou alleen niks verzinnen, kinderen vertellen soms meer dan dat ouders weten

succes

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Officieel is dit geen reden voor extra verlof.

Volgens de regels mag dat als je in de zomervakantie niet als gezin twee aaneengesloten weken weg kunt door het werk van de ouders. Daar heb je dan een verklaring van de werkgever(s) voor nodig. Verder zijn er nog wat regelingen die te maken hebben met ernstige ziekte of met jubilea. Maar die zijn in dit geval niet van toepassing. En in alle situaties moet je bewijs kunnen laten zien.

Het is voor scholen eigenlijk niet (meer) mogelijk om uitzonderingen te maken, omdat de school dan in de problemen raakt met leerplicht.

Twee weken samen weg is toch ook al best een mooie tijd? Desnoods ga je in de herfstvakantie nog een (mid-)weekje extra.

7. Tasje79

Tasje79 Lid

15 okt 2010
    55
    0
    0
    Met verzinnen bedoelde ik meer dat we dan maar onze vakantie maar moeten inkorten

8. Tasje79

Tasje79 Lid

15 okt 2010
    55
    0
    0
    Het is vakantie, maar tevens ook familiebezoek en dan is 2 weken echt niet genoeg namelijk... de kids moeten ook weer als ze terug komen "acclimatiseren". Mijn dochter is sinds ze naar school gaat nog geen 1 dag ziek geweest en heeft ook geen achterstand. Ik ga het vragen na de kerstvakantie... ik hoop zo dat ze ons extra verlof geeft.

9. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Nee...dat doen ze niet. Het zou ook wat wezen als ze aan alle kinderen van moeders die in de zomervakantie zijn uitgerekend extra verlof zouden verlenen.... Officieel mag het dus niet

10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik ben bang dat het niet gaat lukken... Hier kom je alleen in aanmerking als je echt in geen enkele andere schoolvakantie vrij kunt krijgen als ouders. Het zou inderdaad wel wat overdreven zijn als alle kinderen waarvan de moeder in de zomervakantie uitgerekend is recht zouden hebben op extra verlof. ;)

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt het altijd vragen...tot 10 dagen verlof buiten de schoolvakantie mag de directeur van de school zelf over beslissen zonder verder overleg met leerplicht o.i.d.

Maar het is een gunst, geen recht, dus je kunt niets 'eisen' als het niet toegekend wordt. Aan de andere kant...niet geschoten is altijd mis. Ik zou het gewoon proberen. Nette brief aan de directie dat je x dagen extra vraagt i.v.m. familiebezoek in het buitenland omdat je door familieomstandigheden in de zomer niet kunt.

Deel Deze Pagina