Het kan ook zijn dat je meer injecties nodig hebt dan maandelijks...hier is nooit mijn tekort bewezen (laag normaalwaarde) maar ik heb veel symptomen gehad, vooral neurologisch. Heb 2 jaar wekelijks gespoten, is ook nodig wanneer je neurologische klachten hebt. Daarna afgebouwd naar 1x per 2 weken. Tijdens de zws 1x per week gaan spuiten en nu nog steeds ivm borstvoeding. Als je pas spuit wanneer de klachten alweer tevoorschijn komen, dan ben je al te laat...
ik hoop dat 't gewoon snel voorbij is. ik voel me gewoon heel futloos en moe en daarnaast die rot hoofdpijn. artsen lijken me niet helemaal serieus te nemen alleen mn vk en gyn begrijpen me een beetje. ik ben normaal een persoon die continue bezig is en nu moet ik mezelf echt onder m'n reet schoppen. daarnaast zei de dietiste vandaag dat ik er erg grauw en moe uitzie, mjaa ik probeer continue vitamientjes naar binnen te werken, eet gezond, ga bijna elke avond rond uur of half 9 9 naar bed. wil niet klagen hoor, maar voel me gewoon ff rot door. merk gewoon dat ik stapjes achteruit ga. na hoelang voelde jullie je wat beter??
Alles wat je opnoemt komt voor bij een B12 tekort. Na mijn eerste injectie voelde ik me al snel beter, maar dat duurde maar kort. Dat wordt steeds beter, maar alleen als je voldoende behandelt wordt. Ik haal mijn ampullen via een orthomoleculair arts en mijn man spuit. Kan die arts ook doen, maar vind ik niet handig vanwege de frequentie. De orthomoleculaire geneeskunde gaat meer uit van symptomen dan van waardes, aangezien die per persoon kunnen verschillen. De ene persoon heeft bv een lichaamstemp van 36,5 en de ander van 37,5 en voelt zich daar goed bij. Niet iedereen zit 100% hetzelfde in elkaar. Volhouden dus! En idd in Lelystad zit de enige internist in NL die enigszins verstand heeft van B12. De website van de Stichting had iemand ook al doorgegeven volgens mij. Daar kun je ook heel veel info afhalen. Laat je niet afschepen!
Even laten weten dat ik as vrijdag mijn 1e injectie ga krijgen !! Hoop dat dit de klachten doet verminderen.
Ik ben net wezen bloedprikken. Sinds ik foliumzuur slik (als voorbereiding op een zwangerschap hopelijk) voel ik me langzaam slechter worden. Dit gisteren bij de huisarts aangegeven. Klachten zijn heel typisch, moest helaas zelf aangeven dat ik aan een B12 tekort dacht. Hij meldde gelukkig dat we, zelfs al we qua B12 niets vinden misschien toch de injecties kunnen proberen. Gelukkig een huisarts die ook zijn titel waard lijkt. Slechte is dat op mijn potje foliumzuur helemaal geen waarschuwing staat. Toen ik begon met slikken waren we net terug van onze huwelijksreis en dacht ik langer last te hebben van een jetlag. Langzaam kwamen daar de vreemdste klachten bij. Vorige week 'weggeraakt', watten in mijn hoofd qua gevoel, extreem moe maar niet kunnen slapen en pijn in m'n heupen en spieren. Daarnaast zo chagrijnig/prikkelbaar als de pest en totaal niet in staat me te concentreren. Geeft maar aan wat voor 'n effect een zogenaamd 'onschuldige' vitamine als foliumzuur kan aanrichten als je een tekort aan andere vitamines hebt.. Nu afwachten op de uitslagen, ik ben benieuwd...
Net de uitslag van de assistente: er is niets geks gevonden in uw bloed. Na navragen blijkt mijn B12 waarde 157.. dat is helemaal niet goed, dat is een laagnormale waarde waarbij wel degelijk een tekort kan zijn! :x En mijn klachten worden alleen maar erger Morgen vragen naar aanvullende onderzoeken voor actief B12, MMA en homocysteine..
Hier ook iemand met een lage B12 (toevallig Britt dat ik je ook in dit topic tegenkom). Ik heb ook al jaren vage klachten en zelf gevraagd of ik op B12 geprikt mocht worden. Dit is een tijdje geleden gedaan. Mijn B12 was toen 189. Niet te laag dus, maar wel laag. Nu slik ik foliumzuur, nadat eerst aan de huisarts gevraagd te hebben. Van haar mocht ik extra B12 bij slikken als ik dat wou. Ik heb dus foliumzuur met B12 erin. Geen idee of mn B12 nu lager is. Op 2 augustus heb ik een vroege miskraam met 5 weken gehad. De huisarts gebeld met de vraag, dat het wel toeval zou zijn, maar of ik toch geen injecties nodig heb (met het oog op een volgende zwangerschap die hopelijk helemaal goed gaat. De huisarts vond verder onderzoek niet nodig, mijn HB is goed en injecties kunnen gevaarlijk zijn (ik heb gelezen op de website van B12 tekort dat dat niet waar is). Ik weet niet goed wat ik nu moet doen, maar ben blijkbaar niet de enige.
Hoi ik lees hier dat het jullie niet duidelijk is of de injecties voor b12 kwaad kunnen id zwangerschap. Die kunnen GEEN kwaad. Je moet wel opletten als je zwanger bent dat je die zonder alcohol krijgt dat zijn de injecties die niet in de koelkast hoeven. zoals ik al eerder poste bij mij kwamen ze er met 31 weken zwangerschap achter (b12 van 80) ik ben door de vk doorverwezen naar de internist want mijn huisarts wilde me ook aan de pillen zetten (dat heef geen zin bij zn lage waarde) In je zwangerschap onderzoeken ze niet de oorzaak! dus heeft ook geen nut dat doen ze pas als je ontzwangerd bent. Dus zorg ervoor dat je het gehalte omhoog krijgt ik heb ook voor deze zwangerschap een mk gehad en ik heb ook in mn achterhoofd dat t weleens met mn b12 te maken kan hebben gehad. maar dat is achteraf gepraat. Als je bij de HA niet verder komt doorverwijzing vragen en dat kan je vk dus ook fiksen! En anders zeg je tegen de vk dat je je zorgen maakt over je baby en dan mag je voor extra controle naar de gyn en die kan je ook doorverwijzen. Er zijn meerder opties maar niks doen is niet handig. Ik verloor tijdens mn bevalling 1.2 liter bloed. ik was heel blij dat ik mn injecties nog gehad had anders hadden ze me helemaal op kunnen vegen! Succes en alles is verder al gezegd. Andere waardes kunnen gewoon okay zijn en je kan toch een tekort hebben. succes!
Hoi Lin, bedankt, ik hou dit in mn achterhoofd. Ik gebruik nu foliumzuur met extra B12, dus volgens mij 'verdoezeld' dat toch de uitslag, dan geeft ie toch hoger aan?
Mijn huisarts heeft me afgelopen week uitgelachen, ik zal wel iets in Vietnam hebben opgelopen. Klachten uitten zich bij mij pas na 10 weken foliumzuur gebruik. En het was ook geheel toeval dat de klachten afnamen na het stoppen van het gebruik van foliumzuur. Afijn, zolang ik geen fz slik heb ik geen last van mijn b12 gehalte (157), dus die huisarts kan even de p*t op! Als ik me over een aantal weken weer helemaal fit voel ga ik langzaam weer beginnen met foliumzuur om te kijken of ik weer soortgelijke klachten krijg... Laat je niet afschepen als je daadwerkelijk overtuigd bent dat er iets niet ok is, vraag desnoods om een second opinion of doorverwijzing.