Vitamine B -complex nemen; slecht voor kans op zwangerschap?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Emily27, 7 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Beste verloskundigen,

Ik vroeg mij af of een vitaminepil met 300% ADH van alle B-vitaminen de kans op zwangerschap verkleind/ je cyclus kan verstoren.
    Ik zit nu in ronde 4, en heb de eerste 3 rondes een dergelijk vitaminesupplement gebruikt (ooit mee begonnen ivm vermoeidheidsklachten na geboorte van nr. 1, en tijdens het zwanger proberen te raken mee door gegaan ivm dat er ook veel foliumzuur in zit). Omdat ik twijfelde of het een nadelig effect kon hebben vanaf eind ronde 3 overgeschakeld op alleen foliumzuurtablet. Echter, ik merk nu wel dat ik weer erg vermoeid ben en wat lusteloos. Humeur is wel eens beter geweest, zeg maar ;).
    Eigenlijk zou ik het dus wel graag weer gaan gebruiken, maar ik twijfel nog steeds of het de kans om zwanger te raken niet verkleind, doordat het bijvoorbeeld je cyclus verstoord of de eisprong belemmerd. Hebben jullie daar enig zicht op?

Alvast dank,

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

Vitamine B is een wateroplosbare vitamine. Als je er teveel aan hebt, plas je het gewoon uit. Ik heb zelf nog nooit gehoord van vruchtbaarheidsproblemen bij het gebruik hiervan.

Groeten Evelien

3. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Hoi Evelien,

Dank voor je antwoord! Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar bleef er toch over twijfelen. Ik ga denk ik deze cyclus afmaken met alleen foliumzuur, en als ik dan weer gewoon ongesteld word dan schakel ik weer over op de B-vitamine.

Het foliumzuur wat in zo'n vitaminepil zit is wel 'net zo goed' toch als een foliumzuurtabletje? Of niet? (er zit 600 mcg in)

4. Gea T

Gea T Actief lid

26 jun 2013
    445
    0
    0
    Hoi,
    De foliumzuur in het vitaminepreparaat volstaat en is zo te zien ook voldoende. Je hoeft hiernaast dus geen extra foliumzuur te gebruiken (alleen als er in de familie open ruggetjes of lipspleten etc voorkomen, of als je anti-epileptica gebruikt wordt er een hogere dosering geadviseerd).

Groetjes Gea

5. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Bedankt voor je antwoord!

Deel Deze Pagina