Goedenavond dames, ik hoop hier wat reacties te krijgen maar ik vrees ervoor want ik ben nog niet veel dames tegengekomen die in het buitenland wonen! Zelf woon ik op Corsica (Frankrijk), en we zijn bezig voor ons eerste kindje. Ik woon hier pas een paar maanden, en heb bijvoorbeeld nog geen zorgverzekering ed., dit is wel allemaal in behandeling nu dus hopelijk snel geregeld. Ik was vooral erg benieuwd of er hier meer dames aanwezig zijn die in het buitenland (en in het bijzonder in Frankrijk) wonen en bezig zijn met zwanger worden of misschien al zwanger zijn. Ben heel erg benieuwd hoe het er hier allemaal aan toe gaat en hoe andere meiden het beleven in het buitenland! Had al wat gezocht op de site maar alle topics zijn gesloten helaas
Hoi Luca, Ook ik woon sinds een paar maanden in Frankrijk. We zijn nog niet bezig om zwanger te worden, maar hebben het er veel over. Ik vind het zelf erg moeilijk om te bepalen of ik wel zwanger wil worden/zijn in het buitenland. Frankrijk heeft binnen Europa ook nog eens een heel hoog zuigelingen sterftecijfer. Daar maak ik me zorgen om, ook al ben ik niet zwanger. (maar ik ben dan ook een beetje een controle freak....) (mijn vader zegt daarover dat het ook kan zijn dat andere landen de cijfers minder goed bijhouden, dus dat het wel mee valt waarschijnlijk...) Blijven jullie in Frankrijk wonen? Wij gaan namelijk over minimaal anderhalf jaar weer naar Nederland terug. Misschien dat ik daarom ook meer twijfel of ik niet gewoon kan wachten. Al wapperen mijn eierstokken heel erg op dit moment.... Eigenlijk ben ik dus net als jij opzoek naar ervaringsdeskundigen, maar die zijn helaas niet eenvoudig te vinden.
hai Loezie, wat leuk een lotgenootje wat betreft zuigelingensterfte daar maak ik me nu juist minder druk om, want naar wat ik heb gelezen is dat ze in frankrijk juist heel streng zijn met de controles. Zo krijg je heel veel controles die in andere landen optioneel zijn hier er standaard bij (syndroom van down, bloedtesten op van alles en nog wat, maandelijks prikken voor toxoplasme, verplicht naar de gyn, maandelijkse echo, testen op zwangerschapsdiabetes, verplicht bevallen in kliniek of ziekenhuis, standaard ruggenprik etc) Wij gaan niet naar Nederland, ik ben hierheen verhuisd omdat mijn vriend zelf Frans is. Voor mij is het dus niet echt een keuze, maar in een ander topic hoorde ik juist weer dat zuigelingensterfte in Nederland heel hoog is.. Ik denk dat je je niet zo aan de cijfers vast moet klampen en gewoon moet luisteren naar je eigen gevoel. Zelfs al raak je nu zwanger daar, dan kun je er altijd nog voor kiezen om bijv. je controles in nl te laten doen (weet niet waar in frankrijk je woont maar mocht je in de omgeving van parijs wonen dan zit je vrij vlot in NL).. Ik zit bovendien ook nog eens op corsica, en dat is ook weer zo ongeveer een land apart dus ik weet niet of de reglementen die op het continent gelden, hier ook gelden.. Hopelijk zijn er wat dames die ervaring hebben
Hi, Wat fijn dat jij al verder gekeken hebt, dat van die controles etc. wist ik echt niet! In Nederland is het sterftecijfer net iets lager dan Frankrijk en dat komt met name door de thuisbevallingen. (staat vandaag een artikeltje op nu.nl) Klinkt aantrekkelijk die verplichte ruggenprik, ik roep namelijk altijd dat het me allemaal leuk lijkt behalve de bevalling en dat ik die dan ook alleen met alle mogelijke drugs wil doen. Voor jou is er dan waarschijnlijk ook geen taalbarrière waar je je druk om maakt of wel??? Ik heb een maand een cursus gevolgd, maar die zijn er duur. (lekker Hollands van me hè) Ik vind Frans heel moeilijk om te leren, maar ben nu bezig met een curus op basis van de methode die ze op de uni hier ook gebruiken. Wij wonen in Grenoble trouwens, dus het duurt op zijn minst acht uur voor we in Nederland zijn. Controles daar zie ik dus niet echt zitten. Maar nu ik weet dat je hier strenger en meer gecontroleerd wordt opent het toch wel weer een deur misschien. Nou maar hopen op al die ervaringsdeskundige die ons kunnen adviseren, haha
Hey, Hier nog een fransoos! Ik woon op ile de la reunion wat ook bij frankrijk hoort. En jaja ook voor de liefde. Ik ben in parijs zwanger geraakt en ik kan je wel vertellen dat als je nog niet zo goed frans spreekt je beter iemand mee kunt nemen want ik ben door de gyn meteen flink financieel opgelicht. Daarna verhuisd naar ile de la reunion en gevolgd door een gyn die een soort lopende band werk deed en dus slecht gevolgd. Hier is de 22 weken echo verplicht bij een echo bureau en daar bleek dat het een en ander niet goed was dus verder gegaan in het ziekenhuis en daar ook bevallen. Wilde dolgraag thuisbevallen maar dat kennen ze niet he, en ook een paar dagen in het ziekenhuis blijven na de bevalling. Wat mij opviel was dat de kennis over het algemeen goed was en ik vond de zorg in het ziekenhuis ook goed. Natuurlijk is het niet perfect maar ik denk dat dat het in nederland ook niet is. Het scheeld dat je vriend vandaar is, als die zoveel mogelijk met je meegaat, of je schoonfamilie, naar de gyn dan hoef je je niet zo'n zorgen te maken hoor. En van die verhalen over zuigelingen sterfte, ach meid, dat valt allemaal wel mee hoor. En trouwens, ik heb ook een ruggenprik gehad en ondanks een superlange bevalling mn meiske er lachend uitgeperst!
hai, wat leuk duimelijn om je verhaal te lezen @loezie; nee ik heb inderdaad niet echt een grote taalbarriere. Denk dat een klein beetje barriere toch wel blijft omdat ik me nog niet altijd moeiteloos uit kan drukken, maar ik heb in totaal 7 jaar Frans geleerd waaronder een jaar universiteit, daarna deze zomer drie maanden gewerkt met kinderen en natuurlijk met mijn vriend die verder alleen frans praat, maar ik merk zo erg het verschil tussen nu en in juni toen ik hier net was, terwijl ik toch al vloeiend frans sprak! Gelukkig dat je het vrij snel aanleert als je de hele tijd alleen maar Frans kunt praten met de gyn etc maak ik me niet echt druk over, vooral niet als mijn vriend er gewoon lekker bij is dan heb ik helemaal geen problemen. Wel blij dat de kennis goed is en de zorg ook. Alleen hoe gaat het in zijn werk wanneer je net zwanger bent? Dan ga je naar de dokter en hij stuurt je door of gaat dat anders? En waar laat je de bloedtesten dan doen, want ik hoorde dat dat er ook bij hoort?
Oooh ja vooral naar de dokter gaan. Die stuurt je door naar een gyn. Heb ik niet gedaan en daardoor werd het niet vergoed door de verzekering. Je hebt echt een doorverwijzing voor de gyn nodig. Die stelt de zwangerschap vast en vult een formulier met je in. Dat formulier moet je opsturen naar je verzekering en naar de securite social. Dan mag je elke maand naar de gyn maar het hangt een beetje van hem/haar af hoeveel echo's je krijgt. Officieel mag je er drie, met 12 weken, 23 en aan het eind nog een. Maar als je mazzel hebt, zoals ik in het ziekenhuis krijg je er elke keer een. Bloedtest is niet nodig, wel elke maand prikken voor toxoplasmose en cmv geloof ik (urine test). je hebt rond de 20 weken nog een keer een zwangerschapsdiabetestest. Verder moet je verplicht een soort voorbereing op de bevalling volgen, bijvoorbeeld bij een vroedvrouw, kan ook gewoon in het ziekenhuis. En je moet verplicht een ruggenprik middag volgen, krijg je voorlichting over de ruggenprik met een videootje, nog een keer bloedprikken om te kijken of je wel een ruggenprik mag en een gesprekje met de anesthesist. Dat was m volgens mij. Als je nog meer vragen hebt; shoot!
Er was ook een topic zwanger in het buitenland, weet niet of ze hem heropend hebben maar daar zat ook iemand uit frankrijk bij..
Hallo allemaal, Ik woon sinds anderhalf jaar in Frankrijk, en heb net vandaag ontdekt dat ik zwanger ben! Ik weet nog niet hoe een zwangerschap en bevalling in Frankrijk zal verlopen. Moet ik bv eerst naar mn huisarts, of kan ik straks een afspraak maken bij mn gyneacoloog? (ben ik in augustus geweest om mn mirena te laten verwijderen) Ben benieuwd naar andere ervaringen, en zal dit forum blijven volgen! O, ik lees later dat ik eerst naar mn huisarts langs moet voor een doorverwijzing.. Sorry, ben beetje van slag van mn zwangerschap denk ik!