Nou dokter belde net al, en inderdaad hij had het opgezocht en kwam er achter dat het toch wel vaak samenhangt, dus kan vanmiddag een bloekformulier ophalen en nog een keer bloedprikken op foliumzuur en vitamine D, en dan hebben we volgende week een afspraak om de boel goed door te spreken. ben daar wel blij om, ja dat uitleggen heb ik ook wel gedaaan, maar krijg weinig respons, jammer doet best pijn stiekum al laat ik dat niet merken. nou we wachten eerst de andere uitslagen maar af, ga morgen gelijk prikken, van de eerste injectie heb ik nog weinig weet maar zit ook midden in een verhuizing zelf wat toch extra druk met zich mee brengt, dus wellicht dat het daardoor nog niet merkbaar is, maar las hier ook al reacties dat men pas na een paar injecties echt effect gaan merken. zou graag weeer eens gewoon gezond aan het werk gaan, hoop echt dat nu dit bekend is, ik me zo goed ga voelen dat ik weer lekker fijn kan werken, dat thuiszitten is niets voor ben graag onder de mensen (normaal gesproken) vanaf volgende week zit ik in ons nieuwe tijdelijke huurwoning, en dan ga ik zo wie zo veel meer lopen buiten, dan kan ik alles lopend af, denk dat dat ook wel goed is, ik eet al maanden gezond, maar misscchien wel te weinig vlees, hooguit 3 keer per week, wel wat gehakt door bv spagettie maar dat is niet veel. nouja weer genoeg gezeurd he, ga zo boven kleding inpakken, zo geen zin in en puf voor, maar ja moet gebeuren.
vraagje voor de dames die er bekend mee zijn, vandaag het prikforumlier opgehaald, er gaat nu geprikt worden op: B12 (die lijkt me niet meer goed omdat ik al 1 injectie gehad heb vorige week vrijdag, en kan pas vrijdag prikken dus dan een week later) B6 foliumzuur (b11 geloof ik) vitamine d pth en dan bij overige staat iets van de effecientie onderzoeken ofzo iets, forumulier ligt in de auto, maar goed. hoop dat de injectie van vorige week geen grote invloed zal hebben op de waarders. wie weet dat? en dan ga ik begin volgende week naar de huisarts voor een goed gesprek en als het nodig is behandelplan.
na een injectie schiet je b12 waarde boven de 1000 en dus niet meer betrouwbaar. bloed testen op b12 heeft dus 0,0 zin na een injectie behandelplan volgens het medisch compas is trouwens 5 weken lang 2x per week een injectie b12 ( met minstens 2-3 dagen tussen de beide injecties) en daarna op geleide van klachten. Kan elke arts in zijn groene boekje terugvinden, en in de gebruiksaanwijzing van de hydrocobamine (b12) injecties van nycomed. bijsluiter nycomed hydrocobamine injecties;
ja nou krijg er dus maar 1 per week, ga volgende weeek dus ook met de andere huisarts om de tafel omdat ik het er niet mee eens ben, ik lees overgens 2 opties. of 5 weeken lang 2 injecties per week, of 10 weken lang 1 injectie per week, op bv stichting b12. gaat mij vooral om de andere waarden, hebben die last van die ene injectie of zijn die wel betrouwbaar. dat B12 niet meer betrouwbaar is weet ik,
Een hoog b12 kan wel een b11 tekort maskeren Eigenlijk mag je sowieso geen b12 spuiten mocht er dadelijk een b11 tekort uit je bloedonderzoek komen en moet je eerst je b11 ophogen. Als je b12 spuit bij een b11 (foliumzuur) tekort kan dat ernstige gevolgen hebben zoals dat je helemaal in de war raakt en gaat bellen met biv de afstandsbediening of allerlei andere gekke dingen Wat betreft vitamine D, als er een tekort uitkomt krijg je het advies om vitamine D te slikken, krijg je vaak wel een receptje voor pilletjes maar dat moet je alsnog zelf betalen omdat vitamine D vrij verkrijgbaar is. Stel de arts schrijft je vitamine D drank voor dan word het vergoed, maar dat krijg je alleen als je vitamine D waarde extreem laag is. Vitamine D heb je bijv ook van kruidvat merk. Vitamine D = vitamine D, je hebt daar gelukkig geen "beste" in. Je moet gewoon zoveel eenheden (IU) per dag slikken als wat de dokter adviseert Vitamine D zit oa in vette vis zoals haring en zalm. Foliumzuur kun je als je een tekort hebt bij bijv de kruidvat halen van kruidvat merk, kost iets van 2 zo'n potje met 100+ stuks
je kan beter via de dokter foliumzuur halen (dan krijg je 5 mgr ipv 0,5 mgr zoals in de winkel ligt) dat gaat heel wat sneller hihi
dat wat je schrijft over vitamine b11 lees ik overal andersom, ik quote een stukje, Vitamine B11 in relatie tot Vitamine B12 tekort Hierover is nogal wat verwarring. Toch is het in relatie tot B12 eenvouding. Het slikken van B11 tijdens een (al of niet behandeld) B12 tekort is bijzonder risicovol omdat het tot verergering van met name de neurologische klachten kan leiden. B11 heeft namelijk voor de omzetting naar de bio-actieve vorm van B11, B12 nodig. Bij gebrek aan B12 zal B11 gaan stapelen, men noemt dat de folate trap. NIET DOEN dus. Tijdens suppletie met B12 bij een functioneel B12 tekort, altijd B11 gebruiken, naast de overige B-vitaminen uiteraard. Laat je goed adviseren! ik blijf het lastig vinden allemaal, je leest zoveel overal, wat is nou goed he. ik heb nu 1 injectie gehad, als ik dit voor die injectie had geweten allemaal dan had ik die injectie nog niet genomen en beter onderzoek geeist, maar ja ik had er nog nooit van gehoord, en die injectie ging zo snel allemaal dat ik daarna pas ben gaan lezen op internet (wat volgens de huisarts niet handig is omdat veel volgens hem niet wetenschappenlijk bewezen is, maar mijn gevoel zegt dat er veel nuttige dingen opstaat, maar overtuig een huisarts dan maar eens) al met al hoop ik dat (op de b12) na dan de andere uitslagen wel goed te meten zijn nog. dat hoop ik kan daar nl nog niet echt iets over vinden via google, want als dat niet zo is, dan zal ik dat moeten aankaarten, maar dan wel met een site met bv echt overtuigende informatie, lastig lastig. en ben helemaal op nu, juist nu je denkt het te weten, en dan wil je ook het beste he. heb niet het idee dat onze huisartspraktijk dat is in dit geval.
idd, ik ben nog niet helemaal wakker. Je mag idd geen foliumzuur gebruiken bij een b12 tekort, ipv geen b12 bij een b11 tekort.. in de bijsluiters van vele foliumzuur staat ook: toen ik zwanger was van de 1e had ik een b12 tekort en slikte dus wel foliumzuur en raakte toen helemaal van het padje. ik spuit al bijna 4 jaar b12 en mijn vitamine D en b11 vallen gewoon goed te meten hoor. Mijn B12 was laatst 1400 na een injectie en mijn vitD 23 en B11 boven de referentiewaarde omdat ik veel voor de zwangerschap had geslikt, de waardes waren dus gewoon nog nauwkeurig
of gewoon enkele per dag slikken van het kruidvat doe ik ook met vitamine D. mijn waarde is 23 nu tijdens de zwangerschap, en tot 2000IU is toegestaan in de zwangerschapen volledig veilig. ( in amerika gebruiken zwangere zelfs 4000IU per dag) ik slik dus niet de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 400IU want dan is het een kwestie van tijd of mijn D is nog lager, maar slik gewoon 5x400IU een half uurtje in de volle zon levert iets van 10.000/15.000IU op, alleen gaat dat nu helaas niet
dan zou je er 20 moeten slikken ipv 2 per dag van de dokter haha, lijkt me een beetje onzinnig.. of je moet graag pillen eten LOL!
haha nou dat wordt een duur grapje, dat kan ik hoe lullig ook niet opbrengen financieel. dus moet echt iets van de huisarts krigen, wat dat betreft denken ze gelukkig wel mee
nou, als je foliumzuur echt zoooooo laag is krijg je het enkel op recept, maar dat is eerder bij een zwangerschapswens mbt kans op een neutraalbuisdefect, anders stuurt de HA je denk ik ook naar de kruidvat een potje is daar maar 2 euri voor 100+ stuks de B12 injecties kostten hier maar 6,20 voor 6 stuks, waar je straks na de aanvangdosering wel enkele maanden mee doet. als je eigen risico op is krijg je ze volledig vergoed. vitamine D van kruidvat merk is ook maar iets in de 2 euro en wat je van de huisarts krijgt gaat ook eerst van je eigen risico af, en veel vitamines krijg je niet vergoed, ook niet als je eigen risico op is ( b12 injecties wel) zo krijg ik vitamine D voorgeschreven van de HA en moet ik nog elke keer 10 euro afrekenen ook al is het op recept, omdat vitamine D vrij verkrijgbaar is. alleen hooggedoseerde vitaminedrank a 50.000 eenheden per toediening worden vergoed, de pilletjes zelf niet
daantje elke keer 2 euro hier is heel veel, ik zit in de wsnp, en leef dus van heel weinig, mijn eigenriscio betaal ik overgens al verdeeld over 12 maanden, standaart omdat ik het anders in 1 keer moet betalen omdat ik het al in januarie op heb normaal gesproken. voorveel is een paar euro maar een paar euro, hier is het een paar euro minder geld voor eten. dus erg lastig allemaaal. we zullen afwachten wat ik krijg straks. eerst de uitslagen maar afwachten, heb me net ook op het b12 forum aangemeld, zelde naam.
@ Daantje, kun je wat meer uitleg geven over de foliumzuur en b12 te kort? En is dat te controleren of het stapeld? Ik heb namelijk een b12 tekort en spuit sinds juni b12 maar slik al ongeveer 6 jaar lang 6 dagen per week foliumzuur 5 mg ivm bijwerkingen van mijn medicatie. En nu lees ik dat kan gevaarlijk zijn en denk hmm alle artsen weten wat ik allemaal krijg en niemand zegt er iets over. In juni in mijn foliumzuur ook mee geprikt en deze waarde was wel goed, is het dan niet prima of kunnen ze stapeling niet zien. Binnenkort ook mijn D nog even were laten prikken want die ws te laag maar is weinig mee gedaan (was19) ben zelf vitamines gaan slikken maar als ik dit zo lees zet die ene davitamon per dag geen zoden aan de dijk
nee foliumzuur krijg je ook in hogere doseringen geloof ik niet vergoed maar kost ook maar een paar euro (en dan heb je wel een goede dosering) Ik krijg ze normaal standaard zo hoog om gewoon in te nemen, maar dan 1 keer per dag, als ik zwanger wil worden moet ik er 2-3 op een dag 3-4 maanden van te voren tot ongeveer 3 maanden zwangerschap, dan mag ik terug naar 1 stuks. Ik moet zeggen dat als mijn B12 hoog is dat mijn B11 wel bij blijft.. en dat we dus ook proberen of dat goed blijft gaan nu zonder dat ik er 1 per dag inneem, dat scheelt wel.. we zullen over een tijdje zien of dat goed blijft gaan anders krijg ik gewoon weer 5 mgr tabletten
Ik krijg de foliumzuur 5 mg wel vergoed maar dat is misschien omdat ik ze krijg om bijwerkingen tegen te gaan en niet vanwege een tekort
ja ik zit even te twijfelen of ik ze vergoed krijg ja of nee (maarja dan heb je nog eigen risico dus uiteindelijk betaal ik ze wel zelf ) ik durf het niet zeker te zeggen, ik let nooit zo op hahaa (best erg!)
ja dit jaar ben ik ook op dreef (mijn galblaas is eruit gehaald) hij was ontstoken (je krijgt zelfs pijnmedicatie en maagbeschermers hiervoor niet meer vergoed tsss!) ik zit te denken om maar meteen nog even voor mijn spataders te gaan dit jaar, haha dat is al vastgesteld hoeft alleen geholpen te worden