Hoi! Ondertussen heeft de VK toch geprikt op HB (omdat ik super moe blijf) en gelukkig ook van alles erbij, ook de B12. Mijn waarde was 200. Volgens stichting vitamine B12 tekort moet het 350 zijn. Nu zei de VK dat deze waarde bij zwangeren anders kan liggen. Klopt dat? Ook zei ze dat een huisarts weinig deed met vitamine B12 tekort als de HB goed was. Mijn HB was 7,0 (moet 6,8 zijn bij zwangerschap, dus goed) en mijn MCV (ijzer) was 89 (moet minimaal 85 zijn, dus ook goed). Graag jullie reactie wat ik met deze uitslag moet doen.. Is dit echt een tekort of kan het er nog mee door?
Ik had een B12 tekort en kreeg toen miskramen toen ik weer voldoende B12 in mijn lijf had bleef ik wel zwanger. Waarde 200 is zeker wel aan de lage kant mcv en hb geven dat ook aan. Niet bizar laag, maar zeker aan de lage kant. Als je er last van hebt of denkt te hebben, is suppletie toch een aanrader (liefst injecties anders smelttabletten)
alles onder de 150 is TE kort, alles tussen de 150 en 300 moet onderzocht worden, of je nou zwanger bent of niet, vraag anders gewoon een verwijzing internist, want juist tijdens de zwangerschap zou ik extra willen, de heer schaap zit in emmeloord, sneek en in bilthoven en je kian er vrij snel terecht. echt doen hoor, hier na 11 injecties begin ik meer energie tekrijgen, ben er nog lang niet, maar kom nu de dagen beter door. is er ook op b11 (=folimzuur) geprikt,
Kan alleen de huisarts doorverwijzen naar een internist? of ook de verloskundige? In Emmeloord is wel te doen voor mij, dus dat is een goede optie. Volgende week donderdag heb ik controle bij de VK. ik vraag dan wel een kopie van de lab uitslagen. Dan kan ik zien wat mijn waardes allemaal zijn. Er is op meer geprikt, dus ik ben zelf ook wel benieuwd. Als ik ze heb zal ik ze hier even vermelden.
Mijn b12 schommelt tussen de 220 en 240. Meerdere keren geprikt door internist en huisarts. Maar die zeggen dus allemaal dat dat prima waardes zijn. Maar als ik dit zo lees kan het dus beter?
Hoi dames Vandaag te horen gekregen dat ik ook een aanzienlijk b12 tekort heb. Hieronder een kopie van de tekst die ik geplaatst heb ik een topic onder 'zwanger worden'. N.a.v. al wat langdurende klachten, duizelingen, moeheid, flauwvallen, sterretjes zien en tintelingen in de handen die begonnen rond de 5e week van mijn laatste zwangerschap ben ik bloed gaan laten prikken. Rond die 6wkn kwam de uitslag dat mijn Ferritine gehalte 11 was, te laag kennelijk en moest starten met ijzertabletten. Helaas is de zwangerschap geeindigd in een MA in juni van dit jaar waarvoor ik gecuretteerd ben. Sindsdien kwakkel ik enorm en ben ik nog steeds niet helemaal fit, lichamelijk en fysiek heb ik een behoorlijke klap gehad. Vorige week nogmaals mijn bloed laten controleren aangezien 3 weken geleden ik weer bij de HA zat ivm flauwvallen, duizelingen en hoofdpijn --> bleek bloedarmoede te hebben en kreeg de ijzertabletten 3x dgs voorgeschreven. HB is nu weer op peil maar het Ferritine gehalte is maar gestegen tot een waarde van 14. Ook heb ik gevraagd mijn vit.B12 te laten controleren, deze heeft een waarde van 71 pmol/l Ik sprak vanmorgen de HA over de uitslag van het bloedonderzoek, hij adviseert mij om nu 5x vit.B12 injecties te laten zetten. Zijn mijn waardes nu echt zo laag en zouden deze waardes het zwanger worden en zwanger blijven in de weg staan? Ik lees van alles over streefwaardes van minimaal 300 pmol/l voor vit.B12 ?
Hier ook , waarde was lichtelijk verlaagd, en scheinbaar reageerde mijn lichaam er al snel op. ik krijg nu 2 keer in de week injecties, daarna om de 2 maanden 1 injectie
Ik was de link al tegen gekomen na een zoektocht op internet, bedankt! Morgen maar even vragen wat nu wijsheid is en welk pad we het beste kunnen gaan bewandelen aangezien ik dus ook al tijden foliumzuur slik.
De 1e injectie is gezet, voelde er nauwelijks wat van. De injecteerplek brandt nu een klein beetje. Morgen wordt ik teruggebeld over wat meer tekst en uitleg, wanneer ik de volgende injectie mag zetten etc.
Ik wil ook graag mijn bloed laten checken op vitamine waardes, alleen mijn huisarts vind dit niet nodig terwijl ik al een hele tijd onderzoek na onderzoek in het ziekenhuis heb zonder duidelijke uitkomsten. ik ga het dus doorzetten en evt. naar een andere huisarts. Ik neem nu vit b complex forte, zou dat invloed hebben op de uitkomst van een bloedonderzoek? moet ik daar voor de zekerheid mee stoppen?
Hoi dees Opstartfase moet altijd 10 injecties zijn, gezien jou waarde 2 keer per week 1, daarna op basis van klachten, ik heb dus een half jaar lang 2 keer per week gespoten en nu om de 10 dagen, Veel huisartsen geven helaas een verkeerd advies ook in jouw geval kan het zijn dat de foliumzuur die je nu al slikte de klachten verdergreen. Een laag b12 kan het zwangerworden zeker negatief beinvloeien. Bij onvoldoende medewerking van huisarts zou ik me laten door verwijzen naar een internist let op de Opstartfase hoort echt te zijn zoals ik schreef en niet anders, neem daar geen genoegen mee, in de gebruiksaanwijzing staat dit ook heel duidelijk . oja veel mensen met een b12 opname stoornis hebben ook vit D te kort.
Ja dit heeft zeker invloed stop hier een poos mee voor je je laat prikken, waarde kan daardoor anders uitkomen. Vit D kan je wel laten prikken.
@Dobbel; Bedankt voor je uitleg, ik vertelde vanmorgen de assistente ook dat ik gehoord heb dat je soms wel 2x in de week een injectie moet krijgen. Maar het leek wel of dat niet nodig was, zo kwam haar reactie op mij over. Ze ging het vandaag met de HA overleggen en daarom wordt ik er morgen over teruggebeld. Goed om te weten wat de opstartfase moet zijn.
Mijn waarde was 81 3 jaar terug, heb ook schildklier problemen. Er zijn hapjes uit mijn maag genomen om te onderzoeken waarom mijn lichaam b12 niet opneemt maar er is nooit wat gevonden. Moet nu elke 3 maanden injectie halen maar het gekke is ik heb het helemaal niet door wanneerik weer moet, voel me niet moe e.d. gewoon erg raar? Over 2 maanden weer naar de Internist hoop dat er dan verder onderzoek wordt gedaan ivm standaard moe ook door schildklier maar me tsh is nu goed dus snap er niks van Bestaat chronische vermoeidheid?
Vit b 12 tekort kan heel heftig zijn en idd leiden tot miskramen e.d. Mijn schoonzusje heeft een chronisch vit b12 tekort en spuit nu 2 keer in de week. Ook de vit d heeft hier mee te maken en de schildklier ook, als je daar niet goe op ingesteld bent dan kan dit ook grote gevolgen hebben voor je algemene gesteldheid Wat ik deed als k de lijst voor het prikken had gekregen was gewoon zelf aankruisen wat je nodig had, dit werd dan geprikt, later kon je zelf alle uitslagen op papier krijgen. Misschien handig... Succes