Vitamine B12 tekort en zwanger worden.

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Daisyvdm, 8 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daisyvdm

Daisyvdm Actief lid

2 nov 2014
    326
    23
    18
    Vrouw
    Het is inderdaad geen goed idee om de vitamine D pipetten 50000 IE te gebruiken als je zwanger wilt worden. Ik slik het nu dagelijks in kauwtabletten. Heb een doorverwijzing naar een diëtist en speciale fysio om spanning en stress te verminderen om zo ook meer kans op zwangerschap te hebben. Ik moet me er niet te veel mee bezig houden maar moet wel paar maanden elke dag tempraturen en als ik denk dat me eisprong eraan komt testen. Dadelijk ook de diëtist en fysio en elke dag de extra vitamines. Voor mij is het onmogelijk om me er dan niet dagelijks mee bezig te houden. Ik hoop nog voor april zwanger te zijn anders gaat het traject in het ziekenhuis verder. Dat lijkt me helemaal erg zwaar.

2. Zwangeresje

Zwangeresje Bekend lid

5 dec 2014
    545
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje meid dat is inderdaad nogal een vraag. In mijn ogen is loslaten iets wat gebeurt als je eraan toe bent en niet iets wat je actief kan "doen".
    Ik heb trouwens eens een onderzoek gelezen over zwanger worden en stress. Daarin stond dat het niet bewezen is dat stress nadelig is voor zwanger worden /zijn. Er zijn genoeg vrouwen die zwanger worden in zeer stressvolle situaties zoals oorlog of verlies van dierbaren. En hetzelfde geldt als ze zwanger zijn. Stress an sich is natuurlijk niet goed voor een lichaam en helemaal op de langere termijn, maar het heeft niet direct iets te maken met zwanger worden. Tenmiste volgende dat onderzoek. Het helpt mij wel om iig niet te gaan stressen over dat is stress heb ;) Stress is er ook voor een reden, een natuurlijke reactie (op levensbedreigende situaties wellicht, maar toch).

Toch fijn dat de apotheek de pipetten niet had!

Heel veel sterkte meid.

3. meike1234

meike1234 Actief lid

27 sep 2011
    218
    0
    0
    Nederland
    Ik wilde zwanger worden van de 2e, had ook b12 tekort kreeg iedere 3 maanden injecties. Dus je zut vast injecties krijgen en dan is het geen probleem.

4. heyhallo

heyhallo Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.834
    0
    36
    Vrouw
    Limburg
    Hoi,

Ik heb de ziekte van crohn en ook een vit. B12 tekort. Ik krijg elke 3 mnd een spuit in mijn bil om het te kort aan te vullen. Bij mij is de reden dat mijn darmen vit. B12 niet opnemen.

5. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    die onderwaarden die ze aanhouden is echt bullshit, spreek uit ervaring.
    als ik onder de 300 kom heb ik weer flinke klachten terwijl ze dan ook nog zeggen dat ie "te hoog" of hoog genoeg is.

ik zou als ik jou was naast vit d ook een vit b complex halen, dan krijg je alle b vitamines binnen, en hier zit ook b12 in.

ik zou niet gelijk uitgaan van een opnamestoornis gezien je zoals het nu lijkt gewoon niet voldoende uit je voeding haalt omdat je niet genoeg eet en niet omdat er iets mis is in je lijf verder.
    tabletten zullen jou dus zeker kunnen helpen hierbij, want je vit b12 is wel aan de lagere kant.

overigens zou ik op weinig begrip van je huisarts rekenen, dan kan het alleen maar meevallen.
    mijn huisarts deed erg laconiek over mijn zorgen van mijn b12 tijdens mijn zwangerschap. uiteindelijk omdat ze de discussie niet aan wilde gaan kreeg ik toch weer injecties.
    helaas is dit al jaren een gevecht voor mij met mn huisarts maar heb nu gelukkig een nieuwe en hebben meteen een behandelplan. voor mij als het goed is nooit meer een tekort :)

succes

6. babylove 85

babylove 85 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.632
    0
    36
    ik heb ook b12 tekort, krijg er om de 5 weken een injectie voor en zo is het probleem prima verholpen. ik eet wel alles maar mijn lichaam neemt het gewoon niet op . vandaar dat we overgegaan zijn tot de injecties . zo kan ik het prima onder controle houden. veel succes en hopelijk is het probleem snel verholpen !

7. Daisyvdm

Daisyvdm Actief lid

2 nov 2014
    326
    23
    18
    Vrouw
    Dankjullie wel voor de info en tips kom steeds een stukje verder! Het blijft altijd frustrerend. Maar ik ben niet de enige en blij dat ik mijn ervaringen kan delen en altijd feedback krijg :) Op dit moment is het inderdaad lastig. Volgens dat huisarts is er niet echt veel aan de hand en de verloskundige zegt ook dat me cyclus verder prima is en de gynaecoloog zegt ook dat alles er prima uit ziet van binnen. Niks vreemds op me eierstokken, baarmoeder is goed en eitjes zien er ook goed uit. Dus hoop dat het ook allemaal zo is en uiteindelijk wel goed komt.

8. Goldfishie

Goldfishie Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.331
    25
    48
    Hoe is het nu met je? Heb je nog onderzoeken en/of uitslagen gehad?

9. Daisyvdm

Daisyvdm Actief lid

2 nov 2014
    326
    23
    18
    Vrouw
    Het gaat goed, helaas nog niet zwanger. Loop bij de diëtiste en heb kauwtabletten Vitamine d 400 mg en b12 zuigtabletten. Moet elke dag temperaturen en me ovulatie testen. En na twee maanden dit bespreken met de verloskundige. Moet nu kijken hoe het gaat, en beslissen of ik in april echt het ziekenhuistraject in wil gaan. Maar twijfel daar nog over. Heb nu 1 baan opgezegd, en ga fulltime bij me ouders werken dat zal een stuk meer rust geven omdat ze op me werk al jaren aan het reorganiseren zijn. En bij me ouders heb ik het naar me zin en ga met plezier naar me werk. Opleiding is ook afgerond. We gaan ons huis opknappen. Misschien zijn dat ook dingetjes die net helpen.

10. babywonder

babywonder Actief lid

6 dec 2014
    418
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

je verhaal komt me (helaas) zo bekend voor. Ik heb ook een ernstig vitamine D tekort en een ernstig ijzertekort. Mijn vit. D heeft een waarde van 17.1 terwijl de onderwaarde 30 is. En mijn ijzer is 11 terwijl de onderwaarde 15 is.
    Nu las ik net iemand zeggen dat het niet goed is om met een zwangerschapswens D-cure in te nemen als supplement voor vitamine D. Ik heb D-cure in olie-vorm gekregen die er uitziet als een soort pipet. Die neem ik 1 keer per week.
    Is die dan niet goed om in te nemen bij een zwangerschapswens? Mn dokter weet wel van mn kinderwens, maar zei dat het niet erg is om het in te nemen.
    voor het ijzertekort neem ik nu dagelijks 1 ijzertablet bij het ontbijt.

Mijn vitamine B12 was juist weer heel erg hoog. Ik had een waarde van 832 terwijl de maximale waarde 663 is. Is dat ook slecht? In welk voedsel zit voornamelijk vit. B12?

De reacties hier met informatie hebben me wat angst ingeboezemd :( weet nu niet meer of ik de medicijnen nog moet innemen en of het zal helpen bij een zwangerschapswens.
    Ik heb inderdaad ook al 2 keer het gevoel gehad een innesteling te hebben afgestoten, omdat alles rondom de innesteling klopte met een temperatuurdip, een misselijkheidsaanval die maar van korte duur was en nog meer van zulke kwaaltjes. Maar een week later werd ik dan toch ongesteld.

Ik begin me nu serieus zorgen te maken :( moet ik stoppen met de ampulle van D-cure en gewoon vitamine D van Davitamon gaan slikken?

11. Zwangeresje

Zwangeresje Bekend lid

5 dec 2014
    545
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi babywonder,

Adem in, adem uit.... ;)

Het is mij inderdaad afgeraden om die pipetten te nemen bij een kinderwens. Bel je ha er even over. Geen paniek. Ik ben ook over gegaan op d tabletjes die je overigens gewoon bij de hema kunt kopen. Dat is een stuk goedkoper en gaan dan niet van de eigen risico af.

Sterkte!

12. Daisyvdm

Daisyvdm Actief lid

2 nov 2014
    326
    23
    18
    Vrouw
    Ik kreeg door de assistente ook ampullen voorgeschreven, maar bij navraag bij de huisarts mocht ik die echt niet nemen. Het kan o.a. blindheid bij je ongeboren kind veroorzaken. Het beste is om dagelijks een normale dosis vitamine D te nemen. B12 maakt niet uit als het hoger is. Vitamine B12 (Cobalamine) is wateroplosbaar en kan niet worden opgeslagen in het lichaam. Het lichaam neemt slechts kleine hoeveelheden op en de rest wordt uitgescheiden via je urine.

Ik heb zelf waarschijnlijk ook twee instellingen gehad die zijn afgestoten. Met hevige buikkrampen, misselijk, rugpijn, hoofdpijn en me hele huid deed zeer. Ongeveer een week erna werd ik dan ook weer ongesteld.

De laatste menstruatie is weer goed gegaan sinds ik B12 en vitamine d bij me gewone vitamine en folium slik. Ik voel me ook stuk beter. Ook ga ik 1 keer per week naar de zonnebank, neem gewoon de lichtste bank maar om het ook op te nemen via UV.

13. babywonder

babywonder Actief lid

6 dec 2014
    418
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor jullie tips meiden. Ik heb tot nu toe 1 ampulle ingenomen van D-cure in olieformaat. Maar volgende week zal ik die dan niet meer innemen. Dan begin ik gewoon met de kauwtabletjes vitamine D voor volwassenen van Davitamon. Dan moet je er 2 per dag slikken. Dat lijkt me denk ik wat veiliger. ik slikte hiernaast eerst Vsm Puur Mama met allerlei vitaminen en foliumzuur. Maar daar ben ik mee gestopt sinds ik die medicijnen heb gekregen van vit. D en ijzertabletten. Ik dacht dat het een beetje teveel van het goede zou zijn als ik dan ook nog eens die pillen vam Vsm nam. Ik slik nu aparte foliumzuur-tabletten van de kruidvat. en daarnaast ga ik dan die vit. D kauwtabletjes slikken van davitamon en ik slik roze ijzertabletten. ijzertabletten is denk ik ook geen probleem in combinatie met een zwangerschapswens toch?

daarnaast slik ik ook nog dagelijks allergie-tabletten en astma-tabletten wegens allergieën en een neusspray tegen hooikoorts en verkoudheid. Maar ik denk dat ik al die allergie-medicijnen en neusspray ook maar ga afbouwen, want het lijkt me niet heel goed allemaal in combinatie met onze wens nu.

Iemand ervaring met zwangerschaps(wens) en veel medicijnen per dag nemen?

Deel Deze Pagina