Bekkeninstabiliteit tijdens zwangerschap, hoe na de bevalling?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door sportmeisje, 17 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sportmeisje

    sportmeisje Actief lid

    8 sep 2014
    271
    246
    43
    Hoi dames,

    Waar ik vooral benieuwd naar ben ik hoe het jullie verging ná de zwangerschap.

    Bleef je lang last houden, was je beperkt.
    Ging het eigenlijk een stuk beter?

    Ik heb na mijn vorige zwangerschap dus wat klachten over gehouden, maar niet tijdens.. en ben benieuwd wat ik wellicht kan verwachten

    Groetjes
     
  2. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Nu de 4e zwangerschap met BI, heel vervelend en heel pijnlijk. En lastig als er als kinderen rondlopen, waaronder een peuter die soms echt nog een tilletje nodig heeft...

    Eigenlijk na iedere zwangerschap nog 3-4 mnd last gehad met traplopen, opstaan, liggen en omdraaien in bed maar daarna werd dat steeds minder en uiteindelijk geen last meer. Ben wel de oefeningen blijven doen van de bekkenfysio.
    In de kraamweek op advies van de bekkenfysio zoveel mogelijk op bed gebleven en max. 1x per dag de trap op en neer. Dat de laatste 2 dagen wat uitgebreid en daarna hulp van ML met dingen de trap opdragen en dergelijke.
     
  3. TiToTam

    TiToTam Bekend lid

    8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Ik kon tijdens het laatste trimester weinig meer. Hele kleine stukjes lopen, veel zitten met een kussentje in mijn rug. Maar volgens cesartherapeut was het niet perse instabiliteit maar vooral teveel spanning in mijn romp en bekken. Moest dus ook ontspanningsoefeningen doen tijdens de zwangerschap. Naderhand eigenlijk vrijwel direct de grootste klachten verdwenen. Merkte het vooral aan mijn bekkenbodem, als ik te veel had gelopen voelde die ‘zwaar.’ Maar mijn klachten zijn eigenlijk gewoon verdwenen, alleen met menstruatie heb ik meer last van mijn stuitje, wat tijdens zwangerschap ook gevoelige plek was, ipv van onderrug zoals daarvoor.
     
  4. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Na mijn eerste zwangerschap waren de bekkenklachten na een maand of 2 wel weg, dat waren ook meer bekkenbodem klachten (zo'n zwaar gevoel). Mijn laatste zwangerschap was heftiger. Ik kon de laatste weken van de zwangerschap niks meer en daarna nog een maand of 4 zeker last gehad. Wel gelijk een bekkenfysio ingeschakeld en zo min mogelijk trap gelopen, veel hulp, etc.
    Nu ben ik weer zwanger en ik vind het met 2 kids rondlopen heel erg lastig. Ik heb nu al enorme last, dus de bekkenfysio maar ingeschakeld. Ik hoop dat ik met oefeningen het nog wat kan verbeteren.
    Ik raad je wel fysio aan of anders heel streng oefeningen doen.
     
  5. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Na 16 wk geen last meer. Alles rustig opgebouwd en obv mijn therapeut.

    Soms nog tijdens de ongesteldheid nog last

    En ik heb zware bi gehad ( lees lopen was onmogelijk)
     
  6. sportmeisje

    sportmeisje Actief lid

    8 sep 2014
    271
    246
    43
    Er is hoop aan jullie verhalen te lezen ;)

    Vorige keer ben ik veel te snel weer van start gegaan met alles. Want ach 'bevallen doe je wel even dacht ik'.

    Ik ben een beetje bang dat ik langdurig last blijf houden, maar dat komt ook omdat ik een flinke diastase heb en stuit/bil klachten.

    Ik loop al bij de bekkenfysio! Heb inmiddels een band van der gekregen en na de bevalling zal ik ook boj haar onder behandeling blijven...

    Bedankt voor jullie reacties!
     
    XmoonlightX vindt dit leuk.
  7. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Veel succes! En de band heb ik ook nog na de bevalling weken gedragen hoor
    Zonder dat ding was ik al veel sneller eruit geweest
     
  8. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Heb er altijd last van gehouden. Eerste half jaar flink en later bij lange wandelingen enzo.
     
  9. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Na eerste (kon alleen in en om het huis nog een beetje strompelen met veel pijn) heb ik tot ongeveer 6 mnd nog klachten gehad, meteen na de bevalling niet, maar daarna toen ik actiever werd en baby zwaarder werd (tillen) kwam het weer terug. Bezoek fysio hielp toen goed en vooral toen ik gewoon alle spieren weer een beetje op peil had door lopen/fietsen, nergens meer last van.

    Na tweede (pijnlijker dan bij de eerste door het moeten tillen/dragen van oudste, was echt afzien. Lag op een matras in woonkamer en kon alleen maar strompelen, vaak paracetamol om slecht te kunnen slapen 's nachts) was ook meteen na bevalling enorm verbeterd en met het ontzwangeren eigenlijk 'vanzelf' pijnvrij geworden binnen enkele maanden. Niets speciaals voor hoeven doen.

    Na de derde (weinig bekkenpijn gehad vergeleken met de andere 2 zwangerschappen, maar ik was ook zo goed als bed/bank gebonden door hyperemesis gravidarum, dus ook weinig belasting) ging het na de bevalling goed, maar naarmate baby zwaarder werd en bedje/box omlaag gezet werd ging het in rap tempo achteruit (vanaf 6 mnd na zwangerschap). Kon nauwelijks meer lopen en slapen. Toen baby 10 mnd was bij bekkenfysio terechtgekomen en deze heeft vastgesteld dat er echt nog 'teveel' beweeglijkheid zit in bekken en onderrug. Met oefeningen heel veel verbetering gekregen, maar ben nooit meer pijnvrij geworden. Heb gemiddeld 2-3 dagen per maand pijn in mijn bekken, afhankelijk van hormonen en wat ik doe (activiteiten). Waarschijnlijk als ik heel hard spieren ga trainen en bijhouden dat ik het wel nog verder zou kunnen verbeteren, maar dat vergt veel tijd en energie die ik niet structureel voor elkaar krijg.... Dus ik doe het ermee zoals het is.
     

Deel Deze Pagina