Hoi dames! Even een vraagje want ik blijf er maar over piekeren Ik word i.v.m. PCOS behandeld met 100IE puregon en zit nu op cyclusdag 14. Vanmorgen controle bij gyn gehad en blijk ik 3(!!) wat grotere blaasjes te hebben. Dit had niemand verwacht aangezien er afgelopen maanden niets te zien was dus ik was dolgelukkig. Dit werd snel afgekapt door de gyn want 3 is volgens hem teveel. Ik was te verbaasd om door te vragen Ik moet nu 2 dagen 50IE spuiten en overmorgen weer terug. Is 3 echt teveel? Of kan ik zelf kenbaar maken dat ik, wanneer dit goed blijft gaan, wel de Pregnyl wil gebruiken? Het is voor nu de bedoeling om wel via de natuurlijke weg te bevruchten dus niet via de medische weg. Hopelijk weten jullie hier iets meer van!
Hoi Mayfair, Het beste is natuurlijk om 1 kindje per keer te krijgen. Bij mij in het ziekenhuis was het ook de regel dat bij 2, ik wel door mocht gaan en bij 3 zou het beïndigd worden. Ik had de laatste keer ook 2 eitjes en ben nu in verwachting van een tweeling. Ik snap dus heel goed dat ze bij 3 echt stoppen. Want er is dan natuurlijk echt een kans op een 3-ling. Ook zou het zo kunnen zijn dat er nog veel meer gaan groeien en dat je dus echt overstimulatie krijgt. Dus ze zijn altijd echt heel erg voorzichtig!
In ons ziekenhuis wordt met drie grote follikels nog IUI gedaan. Bij meer dan drie wordt het afgebroken. Hier één keer meegemaakt en helaas ook toen niet zwanger geworden.
Bedankt voor jullie reacties! Als ik het goed begrijp hangt het dus eigenlijk van het ziekenhuis af of 3 teveel is. Afwachten maar dus, niet mijn sterkste punt
Ik loop in het buitenland en heb vorig jaar een iui gekregen met 3 follikels en werd niet zwanger.. Maand erna had ik 2 grote, 2 kleine en al 1 gesprongen follikel en deden we het natuurlijk (was al van te voren afgesproken geen iui meer) en toen werd ik zwanger van 1. Er is natuurlijk kans op een drieling maar de kans is klein en opzich is en drieling zwangerschap wel te voldagen ik zou dus gewoon klussen als ik in dezelfde positie zat.
Hier verschilt het nogal; de ene arts vindt 3 nog kunnen en de andere vindt het al teveel. Heel raar . Ik zou denken bij 3; grijp je kans!
Toen mijn vriendin 3 grote follikels had, zijn er uiteindelijk twee weggeprikt alvorens de IUI plaats vond. We hadden toen al enkele pogingen achter de rug en vond dat zó zonde: hoe konden zij nu weten wat "de goede" follikel was? Maar ze mochten niet anders, zeiden ze ons toen...
3 is bij ons ook te veel, maar het ligt ook vooral aan de afmetingen. Afgelopen ronde had ik er 2 van 17,5mm en 1 van 15mm. Ik mocht de volgende dag toch pregnyl zetten, omdat die van 15 het waarschijnlijk niet zou halen. Het kan ook nog dat je bij je volgende FM weer minder follikels hebt, omdat die het niet gered heeft tegenover de anderen. Nog even afwachten dus.. Hopelijk mag je deze cyclus nog gewoon doorgaan! En anders kun je altijd zelf nog de keuze maken om toch te klussen. Zonder pregnyl springen de follikels meestal ook wel, alleen kan het wat langer duren.
Ik had er de laatste ronde ook 3, 2 van 20mm en 1 van 24mm. Ik mocht geen pregnyl, moest stoppen met puregon en mocht geen gemeenschap hebben ivm kans op een drieling. Wij hebben "stiekem" toch geklust en ik ben nu zwanger van 1 kindje. Het verschilt inderdaad per ziekenhuis wanneer ze stoppen.
Heel fijn om jullie ervaringen te lezen. Ik ben nu wel erg nerveus wat er morgen uit de echo komt. Als wij ook het advies krijgen om geen pregnyl te prikken gaan we ook maar voor de "stiekeme" methode De verwachting is al dat ik vervroegd in de overgang ga dus iedere verloren maand is er voor mij een teveel.
Groot gelijk, zou ik ook doen als er bij meerdere blaasjes zouden zijn. Vraag me wel af hoe heb je doorgegeven dat je zwanger was, terwijl je eigenlijk een verbod had? Hoe reageerde ze?
Ik zag er enorm tegenop de gyn te bellen. Hij was nogal sceptisch en bleef erbij (ook toen er al 2x slechts 1 vruchtje gezien was) dat het misschien wel een meerling was. Hij ei ook: sommige mensen kiezen ervoor inderdaad toch te vrijen.. Dat is wat wij afraden. Maargoed, de vrouwelijke gyn. waren beiden heel enthousiast en heel aardig
Ja als het zwanger worden niet gemakkelijk gaat, dan wil je alles wel vast klampen en hoe groot is de kans dat ze alle drie bevrucht worden? Die is er maar ik zou ook die kans niet voorbij laten gaan. Fijn dat de vrouwelijke gyn leuk en aardig reageerden, jammer dat die andere maar bleef herhalen dat er mogelijk wel meer zouden kunnen zijn. Gelukkig voor jullie is het er 1!
Vandaag voor FM geweest! Bij binnenkomst begon de gyn echt direct over 3 follikels=afbreken want een drieling heeft veel kans op afwijkingen en als ik 3 gehandicapten kinderen zou hebben ben ik nooit meer gelukkig en is dat zijn schuld. Uhm??! Ook goede morgen!! Er blijken 2 follikels gegroeid te zijn, 16 en 18 mm. De derde is blijven steken op 14 mm en bij 15 mm zou het afgebroken worden. Pfff wat een opluchting! Bij thuiskomst gelijk de Pregnyl gezet Bedankt voor jullie antwoorden en adviezen!
Ik duim mee. Nog iets; ik heb ook wel eens te maken gehad met een arts die bij 6 follikels niet wilde dat ik pregnyl zette OOKAL was er maar 1 van 18 en was de rest 11 en 14. De rest was dus zo klein dat ze onmogelijk mee zouden kunnen of goed zouden kunnen zijn en toch was de arts er panisch over. Zo zie je maar; zoveel artsen, zoveel meningen..
Toen wij nog bezig waren met IUI in Rijnstate Arnhem, hebben ze van de 6x IUI maar een keer een echo gemaakt, bij de echo had ik er ook drie, de behandeling ging gewoon door..Daarna hebben ze er nooit meer nagekeken!
Nephtys Als je Pregnyl geeft, krijgen follikels vaak ineens nog een groeispurt. Ik kan me dus wel voorstellen dat je gyn daarom geen Pregnyl wilde geven. Je had zes follikels, die van 11 en 14 hadden zeker allemaal nog kunnen meespringen. Follikels groeien door tot aan de eisprong en tussen de Pregnyl en de eisprong zit vaak zo'n 40 uur. Een follikel kan springen als hij 17 mm is. Plus dat ze ineens extra hard gaan. Dat had dus zeker risico's opgeleverd.