Vitamine B12 tekort

Discussie in 'Gezondheid' gestart door sspielhagen, 16 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sspielhagen

sspielhagen Actief lid

16 sep 2008
    162
    0
    0
    secretaresse
    Marknesse
    Vanmiddag werd ik gebeld door de verloskundige, uit een bloedtest is gekomen dat mijn vitamine B12 veel te laag is.
    Vanmiddag heeft de assistente van de huisarts gelijk een injectie toegediend maar ik moet morgen ook op het spreekuur komen bij de huisarts zelf.
    Heeft iemand ervaring met een tekort aan vitamine B12?
    Ik ben nu 31 weken zwanger en de kleine gaat gelukkig goed, maar ik ben toch wel benieuwd wat dit met zich mee gaat brengen!

2. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Als je er goed voor wordt behandelt dan heeft het geen gevolgen!
    Zonder behandeling kan het de oorzaak zijn van een vroeggeboorte.

Ik heb tijdens mijn tweede zwangerschap ook de injecties elke maand gehad. En krijg ze nu nog.

3. MSU

MSU Actief lid

21 jun 2006
    258
    0
    0
    Zoals ik heb begrepen is dat ook de reden waarom je direct met de pil moet stoppen als je vermoed dat je zwanger bent. De hormonen onttrekken namelijk B12 aan je lichaam. Dit is aan te vullen door het multivitaminepilletje met foliumzuur erin, maar voor sommige is dit nog te weinig.. Volgens mij is het inderdaad een kwestie van aanvullen en klaar...

4. sspielhagen

sspielhagen Actief lid

16 sep 2008
    162
    0
    0
    secretaresse
    Marknesse
    Na mijn bezoek aan de huisarts is het voor mij wat duidelijker geworden. Mijn B12 waarde is errug laag en de vraag is nu of dit voor mijn zwangerschap ook al zo was, ik heb namelijk al jaren allerlei neurologische en gewrichtsklachten die wij weten aan de ziekte van Lyme die op 12-jarige leeftijd bij mij ontdekt is.

In eerste instantie is het dus een kwestie van aanvullen d.m.v. injecties omdat ze tijdens de zwangerschap geen onderzoeken uit kunnen voeren en daarna is het verder kijken of de waardes weer normaal zijn.

Het verklaart voor mij in ieder geval wel mijn extreme moe zijn.

5. franka123

franka123 Nieuw lid

6 okt 2008
    3
    0
    0
    maastricht
    ik heb ook een b12 te kort en krijg ook steeds een spuit.
    ze zeggen dat het niet echt kwaad kan als je maar steeds
    een spuit haalt.
    na die spuit voelde ik me na een week ook een stuk beter
    en geniet nu eindelijk van mijn zwangerschap want was eerst
    alleen maar moe en kon bijna niets meer.

dus maak je niet al te druk.

6. Trees

Trees Niet meer actief

Hier ook iemand met een b12-deficientie en bij mij waarschijnlijk ook de oorzaak van mijn vroege miskramen. Er is een verschil tussen een gewoon tekort door bijv. een vegetarisch dieet, maar het kan ook zijn dat je lichaam niet in staat is om b12 uit voedsel en/of tabletten op te nemen. In het laatste geval kan het inderdaad allerlei neurologische gevolgen hebben, maar ook extreme vermoeidheid en gewrichtsproblemen. Voor mij betekent het de rest van mijn leven b12-injecties en voor jou waarschijnlijk ook als ik jouw klachten voor de zwangerschap lees. Ik vind de injecties geweldig, want sinds jaren voel ik me weer fit en helder in mijn hoofd. Ik zou je aanraden om het na je zwangerschap goed te laten uitzoeken en je niet zomaar laten afschepen. Voor meer info kun je ook terecht bij de site van de b12-stichting. Succes!

7. sspielhagen

sspielhagen Actief lid

16 sep 2008
    162
    0
    0
    secretaresse
    Marknesse
    Gelukkig is mijn huisarts zeer alert en wil ie alles goed uitzoeken! Ik heb van de week de tweede injectie gehad en voel me wel iets fitter nu. Het zal wel even duren voordat het weer normaal is aangezien mijn waarde 69 was.
    Ik ben zo blij dat het bij mijn zwangerschap allemaal goed is gegaan! Ik wil alleen het geven van borstvoeding nog bespreken met de verloskundige, ik begreep namelijk op de site van die stichting dat je het op die manier door zou kunnen geven aan je kindje. ff goed uitzoeken dus...

8. mamasan

mamasan Fanatiek lid

Hier nog een B12 patient..

Ik las dat je de stichting al gevonden had, super, want daar kom je een heel eind verder mee.
    69 is heel laag, maar je hebt mazzel met een alerte HA.
    Ik weet niet of je wekelijks of 2x per week spuit?
    Gezien je waarde en wens voor borstvoeding is het miss wijzer om je opstartdosis op 2x per week te zetten.
    Zo komt je B12 wat sneller op peil.
    Zet je vragen anders op het forum van de stichting.
    De mensen daar zijn er helemaal in thuis, ik heb er zelf ook enorm veel aan gehad.

Aangezien je al langer klachten hebt denk ik dat je inderdaad al langer met een tekort loopt.
    Zelf heb ik ook jaren met klachten gelopen, die sterk verergerde bij de zwangerschap van mijn zoontje.
    Zoonlief kwam ook 5 weken te vroeg, nu weten we dat de B12 hoogst waarschijnlijk de boosdoener is geweest.
    Na de bevalling werd het er alles behalve beter op en net als Trees eindigde onze wens voor een brusje iedere x in een miskraam.

Nu spuit ik 2x per week en nu gaat ook ineens mijn zwangerschap goed, Dus B12 is hier zeker de boosdoener geweest.
    Sinds ik spuit voel ik me ook stukken beter, ook de omgeving merkt gewoon dat het beter gaat.
    Verder kan ik me inderdaad alleen bij Trees aansluiten, laat na je zwangerschap het nog goed nakijken en in de gaten houden en kijk uit dat je niet afgescheept wordt.

Deel Deze Pagina