Ik had een waarde van 140 en was prima, volgens HA en Gyn. 2 weken later zakte hij richting 100 en was er paniek.... Moest diezelfde dag al een injectie halen. Tijdens een zwangerschap snap ik dus ook echt niet dat het niet standaard wordt geprikt met 12 weken en 20 weken. Mijn klachten waren: heel erg moe, pijn in mijn gewrichten, een hele zere tong, kort lontje hebben. En laat je afschepen met dat 140 of zelfs 170 genoeg is, vooor een gezonde zwangerschap word een waarde boven de 300 aangeraden!
Dat kan veroorzaakt zijn door kleine bloedpropjes. En bloedpropjes zijn een bekend verschijnsels bij mensen met een B12 tekort. Het kan dus zeker een van de oorzaken zijn. Maar pin je er niet op vast, want de factor 'pech' speelt een grote rol en daar is zo weinig aan te doen
De gyn is vergeten om het door te faxen naar de apotheek, het recept. Dus moet nog even wachten voordat ik de injecties kan ophalen. Had anders wel verwacht dat ik vanmiddag mijn eerste injectie kon krijgen. Ben benieuwd of het dan bloedpropjes waren...
Allereerst wil ik je ontzettend veel sterkte wensen met het verlies van jullie lieve dochtertje. B12 tekort... Er is al zoveel over geschreven, ook hier als reactie op jouw vraag. Ook ik ben er helaas mee bekend, helaas. Wat hier nog niet staat en wat ik sinds kort pas weet is dat een B12 tekort ook kan zorgen voor een te hoge homocysteinewaarde in je bloed. Dit kan dan o.a. zorgen voor Neurale buisdefecten (ik weet niet waar je dochtertje aan overleden is?) miskramen en problemen verder in je zwangerschap als bijvoorbeeld placentaloslating. Ik vertel je dit niet om paniek te zaaien of wat dan ook. Na het verlies van mijn eerste dochtertje ben ik op eigen initiatief B12 gaan slikken (in combinatie met 5.0 foliumzuur ivm mijn dochtertje). Onlangs is er dus uit onderzoek bij mij nav herhaalde miskramen gebleken dat mijn homocysteinewaardes niet goed zijn. (bij mij niet als gevolg van B12 tekort, maar erfelijk). Dus ik zou vragen aan de gyn of ze dit zouden willen controleren bij je. Ook omdat de risico's als je het hebt relatief makkelijk op te lossen zijn: B12, B11 en B6 slikken waardoor je homocysteine waardes weer dalen! Heel veel sterkte! Zowel met de onderzoeken als ook met het proberen een lief broertje of zusje voor je dochtertje te mogen krijgen!
@ Marjolein103, bedankt voor je berichtje. Als ik weer zwanger mag zijn, dan laat ik mij goed informeren over van alles. Nou, ik heb gisteren mijn eerste injectie gehad en die was niet pijnloos. Wat een rotgevoel. Dat brand helemaal op die plek waar ze het inspuiten. Een heel irritant gevoel. Nu eerst nog 9 te gaan. En dan dus een keer in de 2 maand.
l4ever.. ik denk dat je je opeens heel anders gaat voelen als die injecties hun werk gaan doen.. allemaal kleine kwaaltjes die kunnen verdwijnen.. DIt is zo'n onderschat probleem,,. Ik ben zo blij voor jou dat je de injecties krijgt!!! Mijn b12 is 120.. ook prima volgens de artsen, maar het is niet goed dus heeft marjo mij naar de bonusan gelinkt en ik slik trouw in de hoop dat de volgende zwangerschap wel goed mag gaan
Ik ben benieuwd, want ik weet zo niet wat voor kwaaltjes ik heb. Ik voel me altijd goed. Maarja het is niet verkeerd om je nog fitter te voelen dan je al bent... Ik hoop ook dat je volgende zwangerschap ook wel goed gaat. (Mooi onderschrift trouwens! )
Inmiddels heb ik al 9 van de 10 injecties gehad en moet maandag of dinsdag mijn laatste en dan één keer per 2 maanden één en dan waarschijnlijk gedurende mijn hele leven. Maar ik merk dus dat ik me er niet anders door voel. Ik voel me niet anders dan voorheen. Wat ik wel ineens heb: ik zit onder de puisten sinds die injecties en heb sinds gisteren ineens uitslag op mijn hoofdhuid. Voelt als bultjes en korstjes. Kan dit komen door die prik, de mensen die dit weten?
Dag dames, mijn B12 waarde is helemaal niet zo super laag (180) maar ik heb er wel flink last van. Blijkbaar kan dat nogal verschillen wanneer je er last van krijgt. Maar ik ben er achter gekomen doordat ik ineens duizeligheidsaanvallen kreeg en moeite kreeg met praten. Ben ook al tijden heel moe en kan me niet concentreren enzo. Maar volgens de huisarts was mijn waarde hoog genoeg dus was er niks aan de hand. (het feit dat ik met al die klachten zat werd maar even genegeerd) De diëtiste heeft me toen naar de reformzaak gestuurd, nu heb ik tabletjes van 1000 microgram B12 per dag.
L4ver... Ik lees nu pas dit topic. Wat was je precies waarde voordat je ging spuiten? 2 keer per week als opstart is heel goed, maar OMG!!! hierna slechts 1 x per 2 maanden is WAARDELOOS!! Je kunt dan net zo goed eens in de 2 maanden toiletwater/slootwater/suikerwater/cola/koffie/limonade/badschuim of wat je maar voor handen hebt in je bil spuiten ipv B12. Het heeft dan namelijk amper werking en de kans is groot dat je waarde dan weer snel achteruit gaat, zonder dat je er door bloedprikken achter zult komen (zodra je 1 spuit hebt gezet heeft bloedprikken geen nut meer). Hebben ze trouwens wel gemeten hoe hoog/laag je B12 op celniveau was? En of je de intrinsieke factor wel hebt? Ik ga je zo ff een PB sturen met gegevens van een arts die B12 WEL serieus neemt. Jouw arts doet dit namelijk niet gezien dat jij niet mag afbouwen maar direct kold turkey naar 1 keer per twee maanden moet gaan. Ik spuit trouwens zelf 1 keer per week, al een hele poos. Heb eerst een ruim half jaar 2 keer per week gespoten en spuit nu dus al een hele poos 1 per week. Doe ik trouwens zelf (en soms manlief). Als het je heel pijn doen is het een kwestie van op tijd uit de koeling halen (of niet eens in de koeling bewaren) en je goed proberen te ontspannen. Ik maak altijd mijn spuit klaar en leg dan een theedoek tegen het aanrecht. Daar leun ik dan tegen aan (anders is het aanrecht zo koud ) Ik leg mijn hele gewicht dan op mijn been aan de kant waar ik niet spuit. Ik zoek een mooi plekje op (zet een + op je bil en spuit in het denkbeeldige vlak aan de buitenkant van je bil. Als het erg pijn doet ff de naald iets dieper dan wel ondieper in je bil zetten en langzaam spuiten. Snel spuiten doet meer pijn.
180 is idd niet heeeeeeeeeeeeeeeel laag, maar wel heel laag. Advies: Laat je bloed ff opnieuw prikken om te kijken of die tabletjes wel helpen. Bij vele mensen met B12 proberen helpen die tabletjes niets. Ik heb het ook een poos geprobeerd en mijn waarde bleef veel te laag. Wil je zwanger worden, dan dient je waarde het beste hoger dan 300, het liefst hoger dan 350 te zijn. Als jij ook een PB wilt met de gegevens van een internist die B12 wel serieus neemt, stuur me dan maar een PB
Nope, de meeste artsen vinden B12 niet zo belangrijk. En de meeste artsen die het wel prikken menen dan een waarde die maar boven de 100 is keurig is...
Hoi Maartje84, ik heb eigenlijk geen idee wat mijn waarde was. Dat heb ik niet gevraagd en is mij ook niet verteld. Maar ik zal het maandag vragen als ik het niet vergeet. En over de rest ga ik het dan ook direct ff hebben of het idd niet te weinig is om daarna eens in de twee maand terug te komen. Verder stel je me echt vragen waar ik geen flauw idee van heb. Ik heb me er verder ook echt nog niet zo in verdiept. Ik hoorde dat ik het had toevallig, na een bloedonderzoek, maar ik voelde me verder prima. En zelfs nu ik die injecties krijg voel ik me niet anders. Dat zelf spuiten zou idd kunnen maar dat durf ik niet, daar ben ik echt te schijterig voor, en mijn man durft dat ook niet te doen. Met de pregnyl in de mmm durfden we dat beiden ook niet en gingen we er ook voor naar het zkh. Bedankt voor je PB en voor de tip over die arts. Maar je weet niet of puisten en huiduitslag kan komen door de injectie? Heb daar last van sinds dat ik de prik krijg, maar ook sinds de zwangerschap, dus het kan ook nog een hormoonkwestie zijn natuurlijk. Groetjes L4ever
Tnx voor je reactie! Ik probeer niet zwanger te worden (ben 6 maandjes geleden bevallen) maar waarschijnlijk neem ik B12 wel normaal op, bij mij is het meer acuut doordat ik op een melk-, ei-, soja-, noot- en pindavrij dieet ben gezet. (en ik at sowieso al bijna geen vlees) Sinds kort heb ik een goede diëtist, en die neemt het probleem gelukkig ook heel serieus. Kan ik gewoon tegen de huisarts zeggen dat ik bloed moest prikken van hem, wel zo handig.
hoi ts, ja de puistjes en korstjes kunnen komen door de injectie,ik heb nu sinds kort ook 2 injecties per week( ik vind ze ook niet pijnloos,maar erg vervelend branderig gevoel) heb nu dus ook last van puistjes ed en dat had ik eerder niet,ook mijn haar is megavet nu,was t al snel maar nu helemaal over de top. Ik vind het ook raar dat je nu je laatste injectie hebt gehad en dan maar eeens in de 2 maanden klopt niets van,ik zou het zeker overleggen met de arts dat dat niet kan en anders snel afspraak maken met internist,heb ook een goeie voor je als je wilt. sloppyslayer,jemig jij hebt er ok aardig wat aan overgehouden, ik hoop dat hier de schade beperkt blijft maar zit ws al vanaf 2001 met dit tekort ben toen verlamd geraakt aan benen,loop inmiddels wel weer,maar altijd met een waggel en moet bij alles nadenken zoals traplopen etc...ook mijn geheugen is een verschrikking,vergeet bijna alles na telefoongesprek,moet alles opschrijven,als ik op werk gebeld werd door klant was ik daarna direct de naam weer kwijt als ik niet meeschreef,verschrikkelijk. ben ook hier gestopt met werken door combi van hms en zoals nu blijkt B12 tekort. Het is trouwens absoluut niet schadelijk voor je zwangerschap alleen maar goed,maar dat hebben alle anderen voor mij ook al beschreven. heel veel succes met het praten met je arts!En misschien kan je nog een aantal tips voor het gesprek van het forum afhalen dat eerder is genoemd,heeft mij veel uitleg verschaft
cossy, als je vraagt om een bloedtest wel specifiek vragen om op vitamine B12 te testen,dit doen ze namelijk niet standaard bij een bloedonderzoek,zelfs niet bij een uitgebreide! En vitamine d meenemen is dan ook erg handig
Ja de vorige keer is alleen B12 geprikt, verder (bijna?) niks. Mijn diëtist had al het vermoeden dat het B12 was, aangezien dat voor de hand lag met mijn dieet.
Vitamine B12 tekort, Addison-Biermer, Pernicieuze anemie Kijk eens op deze site, hier staat echt heel veel informatie op. Ook over zwangerschap en B12 tekort. Ook kan B12 tekort een oorzaak zijn van herhaalde miskramen. En NEE, B12 tekort is niet gevaarlijk in zwangerschap. Het is juist gevaarlijk om een tekort in zwangerschap te hebben. Heel veel succes. Ik krijg al 5 jaar injecties en dan elke 4 weken.
Hallo meiden!! Ik las toevallig dit topic en ik zou ook graag mijn verhaal willen doen. Ik heb al jaren lang last van B12 te kort. 6 jaar geleden heb ik daardoor bloedarmoede gekregen en heb ik wekelijks, ongeveer 6 weken lang een injectie gekregen. De waarde steeg toen weer. De HA dacht dat het toen door stress kwam en dat als ik nu weer gewoon zou gaan eten dat mijn lichaam het weer op zou moeten pakken. (ik ben geen vegtariër, eet me suf aan zuivel, ossehaasje, carpaccio, filet americain HEERLIJK!! dus daar ligt het niet aan) Echter 4 jaar later, dus 2 jaar geleden had ik weer bloedarmoede door B12 te kort (waarde was nog net geen 100). Toen heb ik weer injecties gehad, elke week, voor 3 maanden, waarde werd toen 750!! (met als gevolg onder de pukkels!! BAH!) Daarna moest ik over gaan op organische supplementen (solgar) met een gigantische dosis B12 erin. Maar langzaam maar zeker zakte en zakte de waarde weer. (lekker weer duizelig worden, trillerig, misselijk, jullie kennen het misschien wel). Afgelopen december besloten voor een kindje te gaan. Mijn HA wilde dat voordat ik aan kinderen zou beginnen eerst een afspraak met hem zou maken, want zonder genoeg B12 in mijn bloed mocht ik niet op eigen houtje foliumzuur gaan slikken. Mijn bloed is toen geprikt en was weer gezakt naar 250. Een redelijke waarde opzich maar volgens mijn HA niet mooi genoeg om zwanger te worden. Ik krijg nu elke 3 maanden een injectie en als ik zwanger word dan moet ik regelmatig bloed prikken, omdat de baby als het ware de B12 opslokt! Dan zal ik waarschijnlijk elke maand ofzo een injectie moeten krijgen. Ik dacht misschien hebben jullie iets aan deze informatie en als je vragen hebben of iets kwijt willen dan hoor ik het Groetjes, Skattie