Vitamine B12 tekort!

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door 1234, 21 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 4days

4days Niet meer actief

Ik ga ook binnenkort weer eens naar de dokter. Ik blijf maar last houden van afasie, zooo vervelend! :(

Ik denk trouwens, bij ander inzien, dat ik toch al langer een laag B12 heb. Het dieet is wel de druppel wat de emmer deed overlopen. Maar ik heb al jaren last van:

- Vermoeidheid (en dan bedoel ik niet een beetje moe, maar MOEMOEMOE)
    - Psychische klachten (herhaaldelijk al bij psycholoog geweest)
    - Concentratieproblemen (een jaar of 4 a 5 ontzettend last van)
    - Slaperigheid
    - Hartkloppingen (heb ik dagelijks)
    - Bloedarmoede
    - Wazig zien
    - Haaruitval (tot kale plekken aan toe)
    - Migraine
    - Blaasontstekingen (en dan heb ik het over een stuk of 30)

Sinds het dieet heb ik dus ook:
    - Duizeligheid
    - Afasie

Ik vind het eigenlijk best shocking. Dat nooit iemand eerder op dit idee is gekomen? Met de meeste van die dingen ben ik bij de dokter geweest, maar niemand heeft ooit de link tussen alles gelegd.

Ik heb ook vaak het gevoel alsof ik er in mijn hoofd niet helemaal bij ben, herkennen jullie dat? Net alsof je niet 100% wakker bent, maar altijd een klein beetje afwezig.

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hoi Skattie84,

Jouw arts heeft jouw B12 tekort niet goed opgepakt.
    6 weken lang 1 keer per week een injectie is niet genoeg, dat je waarde toen weer steeg is nogal logisch: je had immers injecties gehad. Echter, het zegt dan niets over het B12 op celniveau. Zodra je 1 spuit hebt gehad kun je echt maaaaahaaaaanden niet meer uit gaan van wat de bloedtest zegt.

Laag B12 door stress? Wat een lolbroek!! Wat dacht je huisarts van een laag B12 omdat je het simpelweg niet opneemt?? Zoek eens op de intrinsieke factor. Misschien dat eens laten controleren, zeker gezien jij je suf eet aan dingen waar meer dan genoeg B12 in zit.

Je schrijft dat toen je waarde weer net geen 100 was. Hoe lang heb je toen injecties gehad en hoevaak per week?
    Die pukkels herken ik wel, alleen kun je beter een minder mooi huidje hebben dan dat je straks niet meer op je benen kunt staan en neurologische gebreken gaat hebben.
    Feit dat jouw waarde daalt zodra je niet spuit maar wel slikt is een duidelijke waarschuwing dat je je leven lang moet spuiten. Dus ik zou zeggen: snel die spuiten opeisen (elke week 2 en eventueel daarna overstappen op 1 keer per week!!) , voordat je levenslange beschadigingen aanricht!!

Ik vind het lief van je dat je je verhaal doet en aangeeft dat als mensen vragen hebben zij dit aan jou mogen vragen maar gezien dat jij akkoord bent gegaan met een belabberde behandeling lijkt me dit niet zo'n heel goed plan (sorry!)

3. 4days

4days Niet meer actief

Hoe zit het eigenlijk met vitamine-preparaten? Gaat daar de waarde ook van omhoog of blijft die normaal? Is een bloedtest dan nog betrouwbaar? Ik slik namelijk wel al lang vitamine-preparaten. (en bij bloedtest was mijn B12 dus 180)

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens

Als je de intrinsieke factor niet hebt helpen die pillen niet. Zelfs als je wel die factor hebt helpen die pillen vaak niet. Pillen zijn dus heel vaak niet de oplossing.
    Of je waarde dus omhoog gaat is niet altijd aan te geven. Vaak gaat als de waarde wel omhoog gaat veel te langzaam omhoog. Hierdoor kun je dus de schade nog groter maken.

Als je bloed laat prikken terwijl je pillen slikt is de waarde die geprikt word wel betrouwbaar. B12 bij een bloedtest 180 is te laag!! Zeker als je al heel lang vitamine pillen slikt waar ook B12 in zit.

5. skattie84

skattie84 Actief lid

25 mrt 2011
    301
    2
    18
    Z-H
    Hey maartje84!
    Thanks voor je reactie! Ik denk ook soms wel van volgens mij moet ik nader onderzoek krijgen. De HA zei de laatste keer wel van "oke je hebt nu echt alles geprobeerd, dus we kunnen nu wel met zekerheid zeggen dat je slecht B12 op neemt", ik dacht johhhh je meent het haha...
    Toen ik onder de 100 zat toen moest ik 3 maanden lang elke week een injectie, dat heeft toen heel goed geholpen, ik kreeg daar een waarde van van 750. Alleen ik vond het wel vreemd dat ik abrupt moest stoppen i.p.v. langzaam afbouwen ofzo. Maar goed HA heeft nu wel gezegd dat ik eens naar een internist kan gaan.
    Ja en dat stress verhaal vond ik ook vreemd hoor. Hij dacht dat ik door de stress misschien een verhoogde spijsvertering had en dat ik daardoor meerdere vitamines niet op nam, ik ben toen ook veel afgevallen in korte tijd en aangezien ik toen nog al wat heftigs heb meegemaakt geloofde ik em heel snel. Alleen toen jaren later kwam het weer en dat is nu 2 jaar geleden. Ik denk dat er bij mij misschien ook iets mis is met mn intrinsiek factor. Kunnen ze dat makkelijk testen denk je?? Ik ben een beetje terughoudend met naar t ziekenhuis gaan. Ik voel me eigenlijk voor t eerst ook goed, misschien omdat ik nu elke 3 maanden een injectie krijg. Al lees ik dat het beter is om het misschien elke maand of 2 maanden te doen... pppff... lastig!
    Wat was er eigenlijk bij jou aan de hand dat je zo'n lage B12 waarde had? En wat voor stappen heb jij ondernomen?
    Heel erg bedankt voor het reageren. Top! Zo worden we allemaal weer wijzer :)
    Groetjes, Skattie

6. 4days

4days Niet meer actief

Ahh oke, dan lijkt de meest logische stap mij om snel weer bloed te laten prikken en kijken of mijn B12 daadwerkelijk omhoog is gegaan. (al denk ik sowieso niet heel veel anders zou ik mij niet zo vreemd voelen)

7. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Tip: alleen de injecties van merk nycomed mogen tijdens de zwangerschap volgens stichting b12 tekort

Ook mag je nooit foliumzuur slikken als je nog een b12 tekort hebt ivm dat je dan hersenschade oploopt

Ook moet je waarde als zwangere boven de 300 zij anders heb je tot 3,5x meer kans op een kindje met een open ruggetje of hartafwijking

Ook komt een b12 tekort vaak voor met een vitD tekort ( heb ik helaas ook)

8. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ps ook acne is een welbekend verschijnsel van de injecties

9. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Bij mijn apotheek hebben ze nu alleen nog naar nycomed.

Ik heb dus jrn foliumzuur geslikt omdat ik zwanger wilde worden en ik niets wist van mijn b12 tekort.........
    Ik heb daardoor hersenschade opgelopen zelfs zo erg dat ik een beginnende vorm van Alzheimer heb!
    Afasie heb ik ook heel erg veel last van.

VitD te kort heb ik hier ook.

Het is een hele nare aandoening, opname storing van vit B12, het klinkt namelijk heel onschuldig maar dat is het dus niet!
    Dat idee dat je slaapt, niet helemaal wakker bent, dat herken ik ook wel hoor!

10. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    @skatie: Als je 3mnd elke week een injectie moest halen en dan op een waarde van 750 uit komt is dat nog steeds te laag! Dat betekend namelijk dat je lichaam de volledige injectie opgebruikt.
    Als ik bloed laat prikken voor mijn waarde moet ik dit doen een dag voor mijn injectie. Dan moet de waarde ruim boven de 1000 liggen om goed te zijn!
    Licht de waarde daaronder dan krijg ik te weinig binnen.
    Ik prik nu al minimaal sinds 2008 elke 2wkn! Ik heb het wel eens met minder geprobeerd en als ik er 3wkn van maak dat klederd hij heel snel en ik hij na 3wkn gehalveerd!
    Dan komen de klachten ook heel snel terug.......met name de afasie.

Ook is dat het moment dat je lichaam de blijvende schade oploopt!

11. 4days

4days Niet meer actief

Wat eng zeg... Ik heb ook erg last van afasie en concentratieproblemen! Maar ik slikte wel foliumzuur waar B12 bij zat, zou dat verschil maken?

12. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    @Cossy: Ik denk wel dat het iets verschil maakt dat er B12 bij je foliumzuur zit. Maar ik weet dat niet echt zeker

13. 4days

4days Niet meer actief

Ik ben trouwens vandaag weer bij de HA geweest. Conclusie van de HA (zonder 1 testje ofzo): het is psychisch. Fijn hoor! Zo'n huisarts met laser-view...

Deel Deze Pagina