Bij mij kwam het b12 tekortaan het licht toen ik foliumzuur ging slikken, omdat ik zwanger wilde worden.... En wat Daantje zegt klopt ook, ik heb ook een vitD tekort. En je hoeft ook geen bloedarmoede te hebben om toch een b12 tekort te hebben. Mijn hb is ook altijd goed. Het is trouwens in het begin, na je eerste 10 injecties, heel verstandig om voor je volgende injectie je bloed te laten checken. Je b12 moet dan boven de 1000 zitten, dan ga je goed. Als je wil minderen met je injecties moet je voor je volgende prik eerst laten testen om te kijken of het nog boven die 1000 zit. Ik heb na 14dgn een waarde van 1100, maar als ik er 21dgn tussen heb zitten is mijn waarde vaak niet boven de 600! Dit betekend dat mijn lichaam het snel verbruikt. Het is een ziekte die veel al gemist word omdat ze vaak denken dat eht te zeldzaam is.........maar volgens mij is niks minder waar! Het komt heel vaak voor. En met de injecties is het goed onder controle te houden maar onbehandeld kan het heel veel en hele grote gevolgen hebben.
Ik heb dit ook geprikt, omdat er op die site staat dat het in relatie staat met fibromyalgie. Je mag pas die diagnose stellen als je vitamine b12 goed is... Heb laatst de waarde gehoord...667!!! Da's toch heel hoog of niet?!?! Dat zal het dus wel niet zijn! 7 juni naar reumatoloog! Ben benieuwd!
ach het is zeker meer dan genoeg Loesie dus dat is helemaal gezond bij je , maarja fybro is ook niet niets dan had je beter injecties kunnen laten zetten dan had je er tenminste wat aan kunnen doen.... dus is ook niet zo fijn
hmmm, doet mij wel denken. Ik heb dus ook een goed hb (altijd gehad) maar dus ook een b12 tekort (en ik spuit dus ook b12) maar dus OOK een ijzertekort. Mijn ijzer is mar 8. Zelfs na staalpillen. Ik had het stiekem aangekruist op het labformulier. ZEgt mijn internist: ja tis wel tekort, maar ik weet niet wie dat aangevraagd heeft, want daar doen we niks mee. We kijken alleen naar het hb. Heeft het nog zin om dan te melden dat ik b12 gebruik (weet hij trouwens wel, maar t zal wel weggezakt zijn). Blijft het hb hoog door het injecteren van b12, is dat echt zo?
@Loesie: Als je geen injectie krijgt B12 is dit een prachtige waarde hoor! Dus niks mis mee. Balen van je fybro @Patroeschka: Jou waarde is echt veel te laag!! Ik ben gaan behandelen met een waarde van 170 en ik had echt hele serieuse klachten. @Loe: Raar dat ze daar niet naar kijken. Ik zou het toch nog een keer vragen aan je internist.
Ik heb al jaren last van misselijkheid/ weëig gevoel, vaak hoofdpijn, trillen bij inspanning of na inspanning, concentratieverlies, dingen niet meer kunnen onthouden, wisselvallig humeur, ontstekingen overal en nergens, ziekte van Pfeiffer gekregen en nu dus een variant van dit. En bovenal de extreme vermoeidheid, ik val in slaap bij de fles geven, kom al doodmoe uit bed en kan niks hebben Zal vast wel dingen vergeten zijn.
Ik heb via mn schoonzusje raad/advies gevraagd bij haar internist en deze zei ook dat de begindosis méér moet zijn (vaker) dus ik ga straks bellen naar de huisarts. In combi met de foliumzuur nu kan het 'gevaarlijk' zijn als mn b12 niet genoeg is.
Wat waren mijn klachten..... Het begon met moe, altijd maar moe.Maar niet kunnen slapen. Ik kreeg tintelende handen en voeten. Zware pijnlijke benen, alsof je een maraton gelopen had. Consentratie stoornissen, vergeetachtig, moeite met op woorden komen, de verkeerde dingen zeggen en met een dubble tong praten. Vlekken zien. Zwalken alsof je dronken ben.........ik ben toen ook gestopt met het drinken van alcohol als ik in gezelschap was omdat ik bang was dat ze dachten dat ik al dronken was voor ik een slok nam. Kracht verlies en spier uitval. Als ik 's morgens uit mijn bed stapte dan storte ik zo neer op de grond en daar lag ik dan. Geen kracht genoeg om op te staan, en als ik dan ff 10min bleef zitten en heel langsaam ging proberen dan kon ik wel weer staan. Na de diagnose hebben ze me getest bij een revalitatie centrum op geheugen en reactie vermogen en ik was slecht tot zeer slecht! Mijn klachten waren dus al heel divers terwijl ik op de ondergrens van slecht zat.......in het grijze gebied waar de meeste behandelaars niks mee doen. Omdat ik zo slecht was namen ze het serieus en heb ik mijn injecties gekregen. Na onderzoek van mijn maag en urine zijn ze tot de ontdekking gekomen dat het bij mij komt doordat ik maagzuurremmers gebruik en als ik die niet gebruik mijn maag ontstoken raak waardoor ik dan ook geen b12 opneem. Mijn B12-tekort word dus veroorzaakt door mijn maag. Het is heel fijn om dit te weten omdat mijn kinderen geen grote kans hebben om het ook te krijgen. B12-tekort zit wel in de familie, mijn tantes hebben het ook, dus er is wel een kans dat mijn meiden het ook krijgen. Maar het is fijn om te weten dat er een behandeling voor is en dat je met die injecties weer kan opknappen.......al duurt dit vaak best lang hoor.
Sinds augustus vorig jaar kreeg ik ineens allemaal klachten, het begon met een doof gevoel in mijn linkerbeen, viel me vooral op met aanraken, daarna begonnen de tintelingen in mijn linkerarm en linkerbeen en kreeg ik last van een branderige tong. Ik was al een tijdje heel moe, maar ik dacht dat het kwam door het drukke gezinsleven met 3 kinderen, de jongste nog bv en werken. Ik ben toen gaan googlen en kwam al gauw uit op b12. Ik ben toe naar de ha geweest en die dacht aan een virus. Ik vertelde dat ik aan b12 dacht en toen heb ik bloed laten prikken, mijn waarde was 95. Hij stelde voor 3 maanden lang 1 x in de maand een injectie en daarna 0niks meer ook geen bloed prikken. Na de 1e injectie en het lezen van de bijsluiter weer een afspraak bij de ha gemaakt, die vondt de 10 injecties zoals in de bijsluiter niet nodig. Wel mocht de 2e injectie na 2 wkn ipv 4 wkn want de klachten bleven. De 3e injectie was in oktober. Toen moest ik een mandje afwachten en daarna bloed priken. Mijn waarde was toen 252 maar de klachten bleven. Inmiddels was het december en kreeg ik om de 2 wkn injecties 6 x in totaal. Toen ging het iets beter. De klachten werden minder en in totaal ben ik van augustus tot nu toe 2x 2wkn klachtenvrij geweest. Ik heb vorig jaar al om een doorverwijzing gevraagd, dit vondt de ha niet nodig. In april heb ik weer bloed laten prikken en mijn waarde was goed, in de 900, maar omdat de klachten weer erger werden heb ik een afspraak gemaakt bij de ha. Mijn tong brande enorm en ik had weer last van tintelingen. Ik kreeg toen meteen een injectie en een doorverwijzing voor de neuroloog. Wat was ik blij met mijn doorverwijzing. Helaas is er een wachttijd van 2 maanden en kan ik pas 4 juli terecht bij de neuroloog. Ik heb toen de ha assistente gebeldt of ik tussendoor nog injecties kon krijgen. Ik mocht nog 1 injectie tussendoor. Bij de laatste injectie heb ik geen verbetering gemerkt,ik denk dat de waardes vals hoog zijn door de injecties. De injectie die ik nog mocht heb ik zolang mogelijk uitgesteldt omdat ik nog tot 4 juli moet wachten. En nu ben ik moe zo moe, dat ik er echt dingen voor moet laten. Op mijn werk moet ik me echt voortslepen. En s'avonds als ik thuis kom voel ik me echt niet lekker, alsof ik 24 uur wakker ben. En dan nog die brandende tong en tintelingen. 1,5 week geleden ben ik weer bij de ha geweest dat ik zo moe was en dat ik dacht dat het door mijn b12 kwam. Hij wou weer bloed laten prikken en pas een injectie (die ene die ik mocht) zetten na de uitslag. De uitslag kreeg ik vorige week en mijn waarde was goed. Ik heb er even mee gehuild, ik voel me niet serieus genomen. Gisteren ben ik naar de ha geweest en heb ik die ene injectie gehad en afgesproken dat ik tussendoor als ik weer meer klachten krijg nog een injectie krijg. Voor mijn gevoel had ik veel meer injecties moeten krijgen de afgelopen maanden, want ik denk dat het daardoor komt dat mijn klachten niet helemaal over gaan en soms zelfs niet minder worden. Maar de ha wuift dat allemaal weg. Op mijn werk heb ik hier wat problemen door omdat ik door dat ik zo moe ben niet functioneer zoals ik normaal doe, en nu durf ik eigenlijk niet aan te geven hoe ik me soms voel. Ik probeer maar gewoon door te gaan. Mijn baas heeft wel aangeboden de arboarts in te schakelen zodat ik misschien eerder terecht kan en ik heb vandaag gezegd dat hij dat maar moest doen, als het goed is wordt morgen de arboarts ingeschakeld.
Ik merk dat er veel onbegrip maar ook onwetendheid hier over is zeg.. Ik heb idd ook last van tintelingen, maar niet zo erg. Alleen de pink en ringvinger aan mn linkerhand. Voelt 'vreemd' als ik met mes en vork eet, valt de vork ineens uit mn handen etc.. Ik heb geen brandende tong (gelukkig). Mensen denken dat t 'zo' over is als je een injectie hebt gehad (waar ik overigens nog niks van merk?)..
Zoals vandaag heb ik alledrie de kids thuis en ik vind het mega zwaar. Het liefst duik ik op bed, maar dat gaat niet.. Ik heb C en D gebadderd vanochtend en een was gedraaid, maar meer komt er ook niet uit mn handen hoor. Morgen zijn ze naar de gastouder alledrie en dan slaap ik zeker weer een gat in de dag.
@petroeschka: ik vind dit zo onbegrijpelijk dat je zo slecht behandeld word! 1injectie in de maand met jou klachten is echt te weinig. Voor mij om klachten vrij te blijven, of iets wat er bijna op lijkt, moet ik elke 14dgn een injecte. Sinds kort geef ik ze zelf omdat ik het zat was om steeds naar de ha te moeten. Ik hoop dat je snel geholpen word! Zo kan je echt niet blijven lopen. Vergeet niet op een uitdraai van je bloedonderzoeken mee te nemen naar de arts, zeker je allereerste b12waarde. Omdat je nu injecties krijgt is je b12 waarde niet meer de juiste en heeft hij die eerst waarde nodig voor de juiste diagnose. Verder zou ik een lijst maken van alle klachten die je hebt en deze ook aan hem geven. Als je daar zit namelijk vergeet je gemakkelijk iets te vermelden. Xxx sloppy
Op een b12 forum waar ik ooit eens advies heb gevraagd over b12 heb ik de tip gekregen om een bepaalde internist te gaan bezoeken. Vanuit heel NL gaan mensen naar hen omdat hij het wel serieus neemt. Mochten mensen hem willen bezoeken, al dan niet met een verwijzing, stuur mij dan een pb en dan zal ik zijn gegevens doormailen. Nog een tip: mocht je echt niet aan de spuiten kunnen komen, ik weet waar je ze eventueel zonder recept maar wel zelf te betalen legaal kunt halen -> in Duitsland. Is niet eens gek duur. Maar het zou belachelijk zijn als je dat moet overwegen: b12 injecties zijn onschuldig en zou je gewoonnvergoed moeten kunnen krijgen. En als ik dan toch tips geef: Google eens op Hendrik de jong en b12. Op zijn site staan erg veel bruikbare tips en documenten die je kunt meenemen naar je ha om hem te overtuigen!! Goog luck lady's!!
Ik breek effe in; ik vraag me weleens af of mijn dochtertje dit heeft namelijk. Ze heeft vaak aften en een ijzertekort (hb is goed), zelfs na een maand ijzer supplementeren is het gedaald. Ze is ook bleekjes en ziet er vaak moe uit. Ze is ook vaak snel huilerig (maar kan ook fase zijn). Ik heb de huisarts gevraagd of het b12 tekort kon zijn maar ze ze dat ze aan 1 waarde in het bloed kon zien dat dit niet aan de hand was. Nu vraag ik me af, welke waarde? Want er is niet specifiek geprikt op b12. Heb de uitslag hier liggen. Mijn gevoel zegt gewoon dat er iets niet goed is. Terwijl ik me van de HA geen zorgen hoef te maken om dat ijzer...?