laat ook eens prikken op een vitD tekort. Mijn zoontje had een extreem vitD tekort terwijl hij dat elke dag krijgt van Davitamon. Hij kon wel 14 uur per dag slapen/erg bleek/jengelig/snel geïrriteerd, etc nu ik hem 10 vitD tabletjes per dag moet geven en zijn waarde op peil is is dit een verschil van dag en nacht. De HA lachte me eerst uit toen ik aan een vitD tekort dacht omdat veel kinderen dit uit melk/zon halen, maar Giorgio's D was rond de 28 terwijl 100 perfect is
Hier een man die een herseninfarct op 29e jarige leeftijd kreeg door B12 tekort Zit nu al 2,5 jaar afgekeurd thuis en vorig jaar ook weer een tia gehad. Vind het maar eng. Sterkte meid....knuffel hou jezelf goed in de gaten.
daantje22, okee bedankt voor je tip. Ik voel me al zo snel een zeurkous als ik wat wil van mijn huisarts. Maar ben er gewoon niet gerust over. Vitamine D geven wij pas sinds kort bij. Er werd ons altijd verteld dat er voldoende in de opvolgmelk zou zitten. Het probleem is begonnen toen we al wel vitD gaven.... Wat had jouw zoontje nog meer voor symptomen?
Hier ook opvolgmelk maar dus toch een ernstig tekort terwijl ik hem bij de opvolgmelk nog de ADH van 4 Davitamon tabletjes gaf. Hij had ook een hele slechte wondgenezing. Google maar eens op vitD tekort, dan krijg je een hele waslijst met symptomen, 70% van de nederlanders heeft een tekort, maar vooral bij kleintjes kan dit erge gevolgen hebben zoals het niet goed ontwikkelen van de botten/scheefgroei. Giorgio heeft dit nu al ontwikkeld aan zijn beentjes/voetjes En vit b12 kunnen ze alleen meten door b12 te prikken en niet anders. Ook is 1 maand ijzermijnen wel ERG weinig! Hier al 1,5 jaar ijzerpillen en is nog steeds niet op peil, laat staan na 1 maand. Zeker doorgaan met de ijzerpillen , desnoods een andere HA vragen Een b12 tekort komt ook voor bij kleine kinderen volgens mijn kinderarts, daarom is Giorgio daar ook al op geprikt maar dat had hij gelukkig niet
Hier een kleine opsomming van klachten van een vitD tekort Hieronder vind je een opsomming van veelgenoemde klachten bij een vitamine D tekort. (extreme) vermoeidheid depressie spier- en/of gewrichtspijn bloedend tandvlees angstaanvallen lusteloosheid verstoorde slaap, veel en vroeg wakker (slaapinsomnie) hyperventilatie hartkloppingen zwakke botten traag herstel van weefsel krampen en spiertrillingen Amerikaanse artsen geven aan dat een langdurig vitamine D tekort de reden is dat steeds meer mensen hartproblemen hebben en zien een langdurig tekort op latere leeftijd zelfs als de oorzaak (of belangrijk onderdeel) van veel moderne ziekten en aandoeningen zoals kanker, fibromyalgie, diabetes, parkinson en hartaanvallen. Er lijkt wetenschappelijk steeds meer bewijs te komen dat deze beweringen kloppen.
jemig zeg das erg ik wist helemaal niet dat dat ook kon van alleen een vita B12 tekort, wat waren zijn waardes dan, waren die zo extreem laag? Hoe is zijn lever nu dan want die al dan ook wel naar de knoppen zijn van zo'n tekort.. Jakkie echt eng!!
daantje bedankt, heel veel symptomen kan mijn meisje nog niet aangeven (22 maand) maar volgensmij is ze wel te "goed" voor deze aandoening. Ze is wel vrolijk over het geheel genomen. Ik hou het zeker in mijn achterhoofd! Wat naar trouwens dat jouw zoontje al "schade" aan heeft overgehouden. Valt het erg op?
Ik bel iig maandag de h.a. dat ik dus de co assistent internist heb gesproken en dat die zegt dat een aanvangdosering meer is.. ook horen h.a. een farmacotherapeutisch (als ik t goed schrijf) kompas/boek te hebben liggen waar dit ook in staat. Maar goed, omdat mijn waarde niet onder de '140' zit, wil ze dus niet méér geven..
Patroeschka, sorry voor het inbreken in je topic. Heb zitten lezen op een site van die hendrik de jong.... ik hoop dat jij er ook wat aan hebt. Beterschap!
Ik wilde hier ook net de link neerzetten van hendrik de jong. Daar heb ik heel veel aan gehad, ook ik krijg al vanaf 2006 B12 injecties. Ik weet niet of de link al eerder geplaatst is, maar hier staat ook veel over B12 tekort en zwangerschap. Vitamine B12 tekort, Addison-Biermer, Pernicieuze anemie
Mijn B12 is 256. Volgens de assistente hoog genoeg. Ik heb er geen verstand van. Soms wel vage klachten, vandaar dat ik het even aan jullie vraag.
Ik had waarde 280 toen ik de 1e injecties kreeg, je kan vanaf 350 en lager al klachten hebben hoor. Staat als het goed is ook op de site van Hendrik de Jong, die link heb ik in vorig berichtje door gegeven. Maar ik kreeg al injecties omdat ik van baby af al met mijn darmen zit en ik heb fibromyalgie. Nu met de injecties is het allemaal een stuk prettiger geworden, krijg nu om de 4 weken mijn leven lang. Vaak zeggen ze toch de de waarde in ieder geval boven de 200 goed is, maar jammer genoeg is dat niet voor iedereen zo.
Ik heb last van oorsuizen, migraine, hoofdpijn, spier en gewrichtsklachten, burn out/angstklachten/depressie gevoel, vermoeidheid, pijnlijke tong. Ik zag dat het daar allemaal van kan komen. Mijn ijzer zat aan de ondergrens (7.4). Zegt dat ook iets?
Ik dat jij zeker al baat kan hebben bij injecties! Dit zijn allemaal klachten die komen omdat je b12 aan het dalen is. Alles onder de 350 betekend dat er een storing is in de opname en je reserves uit je lever aangesproken worden. Ik zou kijken bij de stichtingb12 tekort en daar even wat documentatie van uitprinten en aandringen op injecties hoor!
Ijzer zegt mij jammer genoeg niets, maar misschien wel iemand anders. Die klachten die je opnoemt kunnen er zeker van komen, anders toch nog een keertje proberen een gesprek aan te gaan met HA. Dat je zoveel klachten hebt en desnoods gewoon opstartdosis met om de 2 maand een injectie. Heb jullie ook nog een kinderwens? Of zijn jullie ook nog bezig met zwanger worden? Ik heb jarenlang moeten vechten, wat er ook gebeurde, kreeg niet meer dan 1x in de 2 maand. Maar ik kon bijna niks meer, lag naast mijn werk alleen maar op de bank en bed. Had nergens puf meer voor en zoveel pijnen en kwaaltjes. Maar sindsdien de injecties heb ik mijn energie weer terug. De eerste maanden heb ik zelf gespoten, had B12 ampullen uit Duitsland en haalde de spuiten gewoon bij apotheek, later heb ik met de zwangerschap en nu bij nieuwe HA het al op kunnen schuiven naar 1x in de 4 weken. Mocht ik zwanger raken ga ik proberen ze nog wat vaker te krijgen.
Ik denk dat ik volgende week idd een keer langs ga. Een jaar geleden is er ook een keer geprikt,dus misschien kunnen ze die waarden dan met elkaar vergelijken. Tot die tijd zal ik wel extra vitamines nemen.
Tuurlijk zegt de assistente dat die waarde wel normaal is. Assistentes zeggen namelijk ALTIJD dat de bloedwaardes prima zijn. Ook als ze dat niet zijn!! Jouw waarde is verdacht. Een mens heeft een voorraad B12 in de lever. Als je een tekort hebt, gaat het langzaam op... Heel langzaam, kun je jaren over doen. Maar het feit dat je zo'n lage waarde hebt zegt wel dat jij je voorraadje aan het opmaken bent en met zo'n waarde kan het best zijn dat op celniveau je echt veel te weinig hebt. Mijn tip: informatie verzamelen op de site van Hindrik de Jong en wat dingen uitprinten en meenemen naar je HA en EISEN dat je behandeling gaat krijgen. En als je er toch bent, vraag dan ook ff om je bloed te laten prikken op B12 op celniveau. Dit wel doen voordat je je behandeling begint. Met jouw twijfelwaarde kun je twee dingen: Eerst 2 maanden lang proberen met vitaminepillen je waarde boven de 350 uit proberen te krijgen OF direct starten met spuiten. Dat er iets gedaan moet worden spreekt voor zich. Succes!! Ik weet hoe lastig het kan zijn als assistentes of huisartsen denken wijs te zijn...
Hoe kan B12 te kort dan ontstaan? Alle klachten zijn bij mij begonnen na een stressvolle periode en een langdurige ontsteking. Inmiddels zit ik al meer dan een jaar in de ziektewet ivm psychische en lichamelijke klachten.
Door te weinig voedingsrijk eten, door darmproblemen/opnameprobleem of door het ontbreken van de intrinsic factor. Dit is wat ik uit mijn hoofd weet, maar je kunt ook ff op die site van die de Jong kijken. Je kunt ook vragen aan hem stellen. Die man heeft er een hele studie van gemaakt.