Ik ben nu bijna 7 weken zwanger en heb een hoge bloeddruk. Mijn bloeddruk is 140/78 (gemeten bij 4 weken) Nu is hoge bloeddruk wel een familiekwaal dus misschien dat het niks hoeft te betekenen, maar toch.... De huisarts heeft iig al gezegd dat ik als ie hoger word meteen aan de meds moet. Ik voel me verder gewoon goed gelukkig. Heeft iemand ervaring met hoge bloeddruk zo vroeg in de zwangerschap en hoe is dit afgelopen?
Ik wil mijn ervaringen wel delen. Had voor m`n zwangerschappen wel ooit hoge bloeddruk gehad.Was zonder meds onder controle. Toen werd ik zwanger van de oudste,m`n bloeddruk steeg na de 30 weken pas.Meds gekregen,paar weken na de bevalling kon ik daarmee stoppen. Toen ik zwanger werd van zoon ging mijn bloeddruk met 6 weken zwangerschap weer omhoog.Toen meteen meds,m`n bloeddruk bleef helaas niet stabiel en schommelde de hele zwangerschap heel erg. Sindsdien (die zwangerschap is 7 jaar geleden) gebruik ik meds. Nu ben ik weer zwanger,voor ik zwanger werd overgestapt van m`n gewone meds naar meds die kunnen tijdens de zwangerschap.Deze slik ik nu nog en tot nu toe (29 weken zwanger) gaat het echt super! Denk dat het heel moeilijk te voorspellen is.Als ik je kan helpen met vragen dan gil maar,zoals je ziet helaas genoeg ervaring.
Mijn ervaring : Dat kan inderdaad vooral als het in de familie zit. Maar hier nog nooit een hoge bloeddruk gehad tot ik zwanger werd. Met 11 wk zat mijn onderdruk rond de 90. En sinds wk 18 medicijnen omdat ik eiwit in mijn urine kreeg. Met 26 wk is de dosis verhoogd naar 3x 250 mg metyldopa per dag dat slik ik nog steeds en mijn onderdruk ligt meestal tussen de 86 en de 91 moet dagcurves maken dus ik heb een bloeddrukmeter thuis. En ik zit al thuis sinds wk 28, volledige rust en alle stress vermijden nu ben ik 38 wk zwanger en ik hoop zo dat het niet blijft en weer weggaat. Laat je geregeld controleren door je HA, en verwijzen naar een gynaecoloog.
Tijdens mijn vorige zwangerschap had ik met 12 weken 160/100. Toen meteen doorverwezen naar een gynaecoloog. Gelukkig zakte mijn bloeddruk vanzelf weer iets, maar bleef wel aan de hoge kant met gemiddeld 145/90. Vanaf 25 weken weer te hoge bloeddruk, 160/105, opname en medicatie. Aan het eind is mijn medicatie nog een keer verhoogd en uiteindelijk begon hij met ongeveer 37 weken heel erg te stuiteren, had ik eiwit in mijn urine en ben ik ingeleid. Jesse is met 38w4d geboren. Een dag na de bevalling mocht ik stoppen met de medicatie en bleef hij netjes. Deze zwangerschap was het met vier weken alweer raak en zat ik weer aan de medicatie. Deze is met een week of vijftien verdubbeld naar 3x500 mg Methyldopa. Had toen 155/105. Nu blijft hij rond de 140/80 en ik hoop dat dit zo blijft tot het eind. Overigens moest ik de eerste zwangerschap met 12 weken minder gaan werken en met 25 weken stoppen met werken. Deze zwangerschap zit ik al vanaf week vier thuis in verband met de hoge bloeddruk, maar ook vanwege erge duizelingen en extreme vermoeidheid.