vitamine b12

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Nijntje01, 10 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Ik wil extra b12 gaan slikken, want ik heb last van bepaalde klachten die mogelijk door een tekort aan b12 komen (ik eet ook al 1,5 jaar geen vlees).
    In mijn davitamon mama zit heel weinig b12 en op mijn werk verkopen we potjes met 1000 mcg b12.

Is het schadelijk als je zwanger bent/wilt worden als je teveel b12 inneemt? Iemand die het weet?

2. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Hoi Nijn,

Het advies wat voedingscentrum geeft (mijn gegevens ingevuld: niet zwanger, 37 jaar) is 2,5 tot 25 mcg. 1000 lijkt me daarom wel heel erg veel. Wat voor werk doe je? en waar zijn die potjes voor bedoeld?

Eet je wel andere dierlijke producten (eieren, kaas, melk) ? Daar zit ook B12 in. Of anders mss bij de apotheek navragen of ze een goed supplement hebben?

Ik heb nooit gehoord dat B12 niet goed zou zijn tijdens de zwangerschap. Wel dat een tekort een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn voor verminderde vruchtbaarheid. Dus wel goed dat je hier wat extra's voor wil doen.

3. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

#4 Fietwordtmama, 10 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 apr 2013
    nog effe gekeken op Zwanger

Er wordt geen maximum aangegeven. Maar ze gaan dan wel uit van hoeveelheden die je met voeding binnenkrijgt en niet van supplementen.

4. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Durf het bijna niet te zeggen, maar ik werk in een apotheek :D Maar heb een verstand van vitamines, alleen van medicijnen ;) Maar die potjes met 1000 microgram zijn bedoeld voor mensen die medicatie voor bijvoorbeeld suikerziekte slikken. Daardoor neem je minder goed b12 op als ik het goed heb en volgens mij neemt je lichaam het heel moeilijk op, vandaar zo'n belachelijk hoge sterkte.

Ik eet wel vleesvervangers en eieren, kaas en melk. Toch ben ik bang dat ik een tekort heb. Daarom vraag ik me af hoeveel je maximaal binnen mag krijgen van b12 zonder dat het schadelijk is. Wel zo makkelijk om zo'n potje van m'n werk met korting mee te nemen natuurlijk.

5. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    haha ja ik had ook al ge-googled hoor :D Maar bedankt ;)
    Maar kan geen max vinden, weet alleen dat je het moeilijk opneemt.

6. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    ik zie dat je twee miskramen hebt gehad , wist je dat dit ook te maken kan hebben met een te kort aan b12 ?
    Heb je ooit je b12 laten prikken ??

want als je echt een te kort hebt dan neemt je lichaam de normale b12 vitamine,s alleen op in het bloed en niet diep in de cellen en daar schiet je dus nog niks mee op !
    mijn b12 was 230 een lage normaal waarden , maar omdat ik 2 miskramen heb gehad ben ik smelt tabletten gaan slikken van ...bloem deze worden wel opgenomen in cel niveau .
    mijn huisarts wilt mijn geen injecties geven ondanks dat het weteschappelijk bewezen is dat dit eigelijk al nodig is bij een waarden onder de 300 .
    de maand na het gebruik van b12 ben ik zwanger geraakt en gebleven !

als ik jouw was zou ik het wel even goed uitzoeken !!

7. De kans op nadelige gevolgen van te veel vitamine B12 is heel klein. Er zijn geen ongewenste effecten bekend bij mensen die langdurig te veel vitamine B12 innamen. Het lichaam zorgt ervoor dat er niet te veel vitamine B12 uit het maagdarmkanaal in het lichaam wordt opgenomen.

Heb ik net gevonden.

Vond het zelf ook wel interessant om op te zoeken eigenlijk, omdat ik vega ben.

8. Maria87

Maria87 Niet meer actief

ik drink een aantal keer per week roosvicee ferro (aanlengen met water), misschien een idee? :)

9. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Ik heb 2 bloedonderzoeken gekregen (nog geen uitslag van) n.a.v. miskramen van de gyn en ik vroeg of die miskramen ook iets met b12 tekort te maken kon hebben. Ik heb dit inderdaad al vaker gelezen, maar de gyn had er nog nooit gehoord en de verloskundige ook niet. Is dus ook niet voor geprikt helaas :(

In ieder geval bedankt voor alle reacties :) Ik heb gewoon dat potje op mijn werk gekocht, want volgens de apotheker neem je maar 1% op en dan valt het dus allemaal wel mee. Heb niks verteld over zwanger worden, maar dat weet ie wel aangezien mijn 1e miskraam op mijn werk begon.

Maar waar ik dus ook achter ben! En daar ben ik wel van geschrokken... Ik slik elke dag maagzuurremmers en in de bijsluiter staat dat je dan verhoogde kans hebt op b12 tekort. Waarschijnlijk zullen die pillen dan dus ook niet helpen omdat ze niet goed worden opgenomen aangezien ik weinig maagzuur heb.

Conclusie: binnenkort de huisarts maar eens lief aankijken voor een bloedtest :D

10. Lavalamp

Lavalamp Bekend lid

9 feb 2013
    999
    1
    0
    Hej, ik zou inderdaad binnenkort je B12-gehalte in je bloed even laten checken.
    Verder heb ik ook wel zwanger-multivitamines met meer B12 (zie e.g. een eerder topic van mij over multivitamines, hier heb ik een tabel met alle inhouden toegevoegd). Maar als je echt een tekort hebt, dan helpen zulke hoeveelheden volgens mij niet.

11. Mimime

Mimime Niet meer actief

Naast een aantoonbaar tekort in je bloed kun je ook een functioneel tekort hebben.
    In theorie heb je dus een goed B12 gehalte maar in de praktijk niet.
    B12 is in water oplosbaar en wat je lichaam niet gebruikt en opneemt wordt via je urine uitgescheiden.

B12 laten prikken kan dus nooit kwaad, maar een hoge dosis B12 kan dus ook goed doen als er geen aantoonbaar tekort is en het teveel verlaat je lichaam weer.
    Ik gebruik B12 van bloem, ook deze hoge dosering.

12. Wolkjuh

Wolkjuh Niet meer actief

Interessant! Ik heb ook vele symptomen die duiden op
    een vitamine b12 tekort, ik zal dit eens gaan bespreken
    met mn huisarts ben benieuwd naar zijn mening/advies.

Dames die de B12 van bloem gebruiken, waar kun je
    deze zoal verkrijgen?

13. Mimime

Mimime Niet meer actief

Mij is het 'voorgeschreven' door de internist, niet elke huisarts geloofd in een functioneel tekort helaas, terwijl je dus wel heel erg op kunt knappen van hoge dosis B12!

14. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Geen idee of iemand dit nog leest.... Na een paar dagen b12 te hebben geslikt, kreeg ik last van bijwerkingen (diarree) en moest er dus weer mee stoppen.

Gister heb ik de huisarts lief aan gekeken voor een bloedtest (b12 en nog wat andere dingetjes) en die vond het prima.
    Vandaag de uitslag gehad en ik heb dus meer b12 in m'n bloed dan nodig is hahaha. Was niet erg, plas je vanzelf weer uit zei hij.

15. shy girl

shy girl Bekend lid

30 jan 2013
    642
    0
    16
    werk, skaten, en onze kinderwens proberen te vervu
    rotterdam
    ik heb er niet veel verstand van, maar ik las het en wou wel even mezelf weer een vraag laten stellen of iemand dit wist in dit topic.

ik heb zelf een zeer ernstig vitamine b12 tekort gehad, ik weet niet wat het betekend maar ik had maar 90/400
    en de intenist zei dat andere mensen met dit niveau amper 10 meter konden lopen (kon ik ook bijna niet, maar iedereen dacht dus dat ik lui was, niks wou doen......EN had pfeiffer tergelijker tijd..)

nu krijg ik pas sinds bijna 1 jaar injecties eerst elke 3 dagen.
    en nu elke 2 maanden 1ntje

maar, kan het nu zijn omdat de dokter zei dat ik zo ernstig te kort had, dat ik daar schade aanheb overgehouden m.b.t. mijn vruchtbaarheid??
    hoe groot is die kans nou eigenlijk dat je door b12 tekort minder of onvruchtbaar word.
    ik maak me snel zorgen, en misschien komt het omdat de dokter het ook zo heeft gezegd dat ik ernstig tekort had, en met die vergelijking van haar dat andere mensen niet eens meer konden lopen..

maar me cyclussen worden wel steeds langer (oktbober 2012 gestopt met pil dus denk dat dat de reden is)

verder, ik had ook bijwerkingen van b12 injecties die ik kreeg, ook last van zachtere poep, en vooral veel pukkeltjes(heeeeel vervelend was dat..)
    ook nog een maagonderzoek gehad, maar ze konden geen oorzaak vinden, de KNO zei wel dat b12 tekort vaak voorkomt bij chronische keel onsteking (mijn amandelen gaan eruit in juni)
    dus misschien was dat de aanleiding tot mijn steeds erger wordende tekort aan b12.

gelukkig werken die injecties wel ondanks de bijwerkingen elke keer na de injectie..

denken jullie dat het schade heeft kunnen aanrichten op mijn vruchtbaarheid? of is die kans erg klein en moet ik even verder gaan met proberen zwanger te worden en dan pas de HA bellen??

liefs.

16. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Het teveel aan b12 wordt gewoon weer uitgeplast hoor.

17. Mimime

Mimime Niet meer actief

Ik zou naar de huisarts gaan en alles even laten checken, dan weer je in ieder geval waar je aan toe bent!

18. zoe1

zoe1 Fanatiek lid

9 feb 2012
    2.070
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Ik heb een vraag namens een vriendin.

Ze is al 2,5 bezig om zwanger te worden, zonder resultaat. Hebben net hun derde mislukte IUI gehad :(.

Nu is er bij beide niks gevonden.... Ze heeft zelf bij de ha op b12 laten prikken, deze was 295 (volgens de ha prima), maar wij hebben onze twijfels hierbij. Weten jullie wat de minimale waarde moet zijn?

19. shy girl

shy girl Bekend lid

30 jan 2013
    642
    0
    16
    werk, skaten, en onze kinderwens proberen te vervu
    rotterdam
    weer weet ik niet veel te antwoorden
    ik weet alleen dat gemiddeld 400 is
    en dat mijne 90 was (wat volgens HA extreem laag was)
    en 295 klinkt in iedergeval hoger dan 90,:) misschien lager dan gemiddeld, maar niet een erg tekort, misschien kan ze voor de zekerheid bij de appie vitamine Bcomplex halen (die heb ik ook) zit 50microgram b12 in, en als ze geen tekort heb kan het geen kwaad!
    bovenal, er zit ook 500Microgram foliumzuur in (wat dus de hoeveelheid is wat je slikt als je zwanger wilt worden)
    dus wel heel handig

onnodige/overtollige vitamine plas je weer uit!
    misschien een tip voorr haar van mij. dan weet je dat je in iedergeval geen b12 tekort heb.
    en zo vergeet je foliumzuur ook niet in te nemen:p(ik vergeet normale foliumzuur tabletjes anders wel vaak:)

hopelijk is je vriendin heel snel zwanger!
    ik duim voor haar

en iedereen die een bezig is voor een kleintje:D

Deel Deze Pagina