koolzuur houdende dranken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door desangel, 4 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. desangel

desangel Actief lid

14 dec 2007
    113
    0
    0
    zeist
    hoi hoi
    even vraagje ik kan me herrinneren van een zwangerschap van een vriendin dat zij zo goed als geen cola, sinas ed meer dronk
    mag dit niet of was dit uit voorzorg ... heb geen contact mer met haar dus kan het haar niet vragen.
    ik ben nl bijna :p verslaafd aan sinas .
    maar jah als het echt slecht is stop ik er meteen mee natuurlijk
    overdag drink ik water maar 'savonds gaat er wel een fles doorheen.
    groetjes

2. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Ik weet het eigelijk niet volgens mij zijn het de light variante die niet goed zijn vanwege al die troep die toegevoegd is, maar zeker weten doe ik het niet. Ik drink hier ook halve ltr cola per dag hoor en kijk loop al overtijd en hij doet het nog prima te goed zelfs! :D

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    misschien heeft het te maken met het feit dat toen ze verder was, dat ze last kreeg van maagzuur? Wat door de prik wat meer omhoog kwam? Ik drink hier ook nog alles hoor, sapjes, water, sinas, cassis, thee (hoewel vooral vruchtenthee, schijnt wat gezonder te zijn dan gewone thee).
    Maar ik zou denken dat het misschien wat met maagzuur te maken heeft of dat de prikkeling gewoon niet fijn voelde..

4. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Buiten het feit om dat het veel drinken van zulke drankjes gewoon mega-slecht voor je is, is het idd echt een maagzuur opwekker, en als je het eenmaal hebt kom je er haats niet meer vanaf , ik zou uit voorzorg iig wat minderen.

5. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Ik ben ook een mega colaverslaafde, maar ik beperk het nu tot 1 blikje (zijn kleiner dan de normale coca cola blikjes) of 1 glas per dag. Red bull drink ik helemaal niet meer.

Sisi no bubbles is misschien een optie? Als je daar een glaasje of 2 van drinkt per dag, moet dat geen kwaad kunnen denk ik.

6. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    je kindje kan er een te laag geboorte gewicht van krijgen

bij youame was ik super verslaafd aan cola
    heb het ook gewoon gedronken maar met mate

7. Bri

Bri Niet meer actief

Cafeïne is niet goed voor je kleine, dus daar kun je beter matig in zijn (op voedingscentrum.nl is te vinden hoeveel je maximaal per dag kunt drinken; sommige vrouwen nemen helemaal geen cafeïne meer). Sinas bevat geen cafeïne, dus dat is het probleem niet.

Koolzuur kan volgens mij niet zoveel kwaad, behalve dat je er misselijk van kunt worden of maagzuur van kunt krijgen. Is toch allemaal extra lucht in je maag en darmen en daar ga je van boeren en zo.

Zoetstoffen (light dranken): ook met mate, is niet goed voor je kind.

En heel veel suiker is natuurlijk ook minder goed, zeker als je er verderop in je zwangerschap achterkomt dat je kind wel erg hard groeit...

8. Konijn

Konijn Niet meer actief

Ik lees steeds dat koolzuur ook niet goed zou zijn, maar ik begrijp niet zo goed waarom.

Ik drink zelf geen frisdrank, maar alleen rooibosthee en spa marie henriette (ook voor mijn zwangerschap ap). Daar zit natuurlijk koolzuur in.

Kan dat nou kwaad of niet? Of gaat het alleen om koolzuurhoudende frisdranken (en heeft het verder met koolzuur niets te maken)?

9. Niet meer actief

Er is niets mis met sinas drinken, gewoon lekker doen. Hou er rekening mee dat er veel suiker in zit en daar zou je van aan kunnen komen :D

Even de feiten op een rij:
    - caffeïne zou schadelijk kunnen zijn dus dat wordt afgeraden (caffeïne vrije cola light is goed te drinken). Drink dus gematigd cola (als je ook nog koffie drinkt helemaal oppassen)
    - koolzuur kan lucht in de darmen en maag veroorzaken en dat is vooral geen fijn gevoel. Kan geen kwaad maar voelt onprettig
    - light producten kunnen gewoon gebruikt worden in dezelfde hoeveelheid als niet zwangeren wordt aangeraden (dagelijks aanbevolen hoeveelheid). Ook van light producten is dus helemaal niet aangetoond dat het slecht zou zijn voor de ontwikkeling van je kindje
    - omdat aangeraden wordt veel te drinken is het handig om water te drinken. Dit is goed voor je darmen en spoelt lekker door. Genoeg drinken helpt weer bij andere problemen zoals obstipatie.

Trouwens; ik was tot ik zwanger werd een ongelofelijke cola light addict. Ik dronk wel de caffeïne vrije versie (omdat ik anders ga stuiteren :p ). Inmiddels drink ik er een stuk minder van (1 - 3 glazen per avond) omdat ik het gewoon minder lekker vind... het koolzuur zit me wat dwars. In plaats daarvan drink ik nu limonade, thee, water en sapjes.

Lekker sinas drinken en weet je.. neem dan een variant met vruchtvlees kan je ook nog zeggen dat je vitamines binnen krijgt ;)

Pien

10. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    dit meen je toch niet serieus he...van suiker word je echt niet alleen maar dik en zeker niet van zovéél suiker...misschien moet je nog wat verder google-en op wat feiten....zelfde geldt voor zoetstoffen

11. Emma29

Emma29 VIP lid

30 mei 2007
    10.467
    0
    36
    carnavaller !!
    ik kon het de eerste 22 weken niet hebben omdat ik zo misselijk was
    daarna liet ik me gaan en sinds week 30 kan ik het niet meer hebben ivm maagzuur haha sinds ik het niet/bijna niet meer drink heb ik er veel minder last van !
    ik ben bij dieetiste geweest ivm zwangerschapssuiker en die heeft gezegd dat je een glas of 3 per dag met prik wel mag hebben ! of het nu light is of gewoon is je eigen keuze

12. Niet meer actief

Ben hartstikke serieus... weet je wel wat voor een onzin er allemaal te vinden is op dat web? Ik ben blij dat je er al 5 hebt maar ik hoop van harte dat je niet 5 keer hebt zitten stressen om alles wat op internet staat.

Ben het met je eens dat een hele grote hoeveelheid frisdrank nooit goed voor je is (ook niet als je niet zwanger bent) maar laten we ons zelf niet gek maken.. Als frisdrank niet zou mogen zou het hoog op het lijstje staan van de VK en daar staat het NIET.

Tip voor allen: googlen (en daarmee zelf medicatie) is zo'n beetje het onhandigste wat je kan doen (er staat echt een boel gelul op internet en je bent nog altijd geen dokter / verloskundige etc)... bel gewoon je VK of huisarts als je iets wilt weten!

13. Niet meer actief

Zoetstoffen zijn ook tijdens de zwangerschap niet schadelijk. Hierdoor is het gebruik van zoetjes, light- en andere producten met zoetstoffen geen probleem. Voor iedereen, dus ook voor zwangere vrouwen, geldt dat van deze stoffen niet meer dan de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) gebruikt moet worden.
    bron: Voedingscentrum

Natuurlijk beschadigt aspartaam sperma. Lees het artikel maar van Dr. James Bowen over Sperma oorlog. Het is te vinden in de boeken van artsen en we weten het al jaren. Aspartaam veroorzaakt ook onvruchtbaarheid bij vrouwen omdat het prolactine stimuleert. Het is deze chemische stof die ons endocriene systeem verstoort. Lees ook het artikel van Dr. Madelon Price over asparaginezuur en onvruchtbaarheid. Wanneer de consument geen aspartaam meer gebruikt en zwanger wordt, veroorzaakt aspartaam een abortus. Wanneer een baby toch wordt geboren bestaat de kans op geboortedefecten. Dr. James Bowen schreef ook een artikel, Aspartaam vermoord babies
    bron: een of andere zeer gelovige Amerikaan

Wat geloof jij?

PS: zo zijn er legio voorbeelden :confused:

14. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik denk dat je zelf ook wel snapt dat ik doelde op de meiden hier die zeggen dat ze "verslaafd" zijn aan prik, zoals TS zegt dat er savonds wel een hele fles door heen gaat, dat is echt TE veel zeker naast alles wat een gemiddeld mens eet waar (onnodig) suiker aan toe is gevoegd.

Over zoetstoffen wordt gewoon GELULD in NL en ja dat is een grove uitspraak maar het is zo. Nl is het enige/een van de weinige land(en) waar ze zoetstoffen verhit wordt en men beweert dat je zoetstoffen in warme gerechten kan gebruiken :confused: . Gebasseerd op alle informatie dat ik in de afgelopen jaren heb verzameld over voeding neem ik persoonlijk liever een hap suiker dan een beker sinas met zoetstoffen.

Ik ging er maar van uit dat je ge-google-d had omdat je eenzijdige informatie gaf in je post SM591, als ik het fout had excuus, ik ging er vanuit dat de meerderheid van de beschaafde bevolking wel van alle gevaren van (te) veel suiker en zoetstoffen op de hoogte was.

15. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    En nee ik heb niet zitten stressen tijdens mijn 5 zwangerschappen omdat ik zulke producten niet gebruik.

16. Konijn

Konijn Niet meer actief

Maar water met koolzuur kan dus verder niet meer kwaad dan gewoon water? Ik krijg er namelijk geen last van mijn buik van, dus dat argument gaat voor mij niet op.

17. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Konijn,

Je kan gewoon water met koolzuur blijven drinken.
    Alleen kan je maagzuur van de koolzuur krijgen, maar dat merk je vanzelf. Het is niet schadelijk.

Groetjes,
    Elvira

Deel Deze Pagina