Mijn zoontje, 4,5 maand, krijgt standaardvoeding met nutriton (tegen spugen). Hij is best een hongerlapje... nu 4 flessen van 210/7, gaan bijna altijd op. Echter toch wordt hij nog vaak 's nachts wakker en heeft dan echt honger..... is niet altijd te troosten met water. Nu weet ik op zich dat dat kan, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een idee/ ervaring hoe jullie dat deden. Papfles als laatste fles hebben we een paar weken geprobeerd.... drinkt hij goed op... alleen veel te gulzig... fles te snel leeg.... en blijft te dun in zijn maag.... dus spuugt er veel van en wordt heel onrustig. Papfles doen we dus niet meer. Combi van standaard met hongerige baby's en wel nutriton erbij werkt ook niet. Ook onrustig en spugen. Op zich verdikt dit beter dan alleen rijstebloem, maar ja dat spugen komt denk ik van de andere voeding. En hij wordt ook dan 's nachts wakker. Iemand een idee?
In nachten dat hij zich meldt kleinere fles geven, je zit nog 2 scheppen van het maximum, eventueel meer water om wat meer vulling te geven en voldoende nutriton. Als het echt honger is. Anders, met arts eens overleggen of je kinds medicatie niet aan het gewicht aangepast moet worden. Overigens, spuugt hij ook als je papfles ook indikt met nutriton?
Bedankt voor je reactie. Hij krijgt verder geen medicatie hoor.... een papfles indikken met nutriton schijnt een slechte combi te zijn..... veel te dik. Heeft nu al wat moeite met ontlasting, dus dat zal er niet aan helpen, maar wel fijn dat je zo met me meedenkt en reageert. Bedankt!
Misschien een idee om terug te gaan naar meer voedingen per dag? Dan zit er minder tijd tussen en heeft je zoon langer een verzadigd gevoel lijkt me... Geen ervaring hoor, en weet niet of je het geprobeerd hebt... Grote flessen geven hier soms ook meer spuugproblemen, de inhoud lijkt gewoon wat groot voor haar maagje. Succes!
Onze dochter krijgt ook nutriton ivm verborgen reflux. In de papfles krijgt ze 4 schepjes rijstenbloem (schepjes van de voeding) en 1 schepje nutritton en dit werkt bij haar goed. wel doe ik bij de papfles een m-speen ipv s-speen. Ze heeft een flinke zuigkracht, met 2 schepjes nutriton overdag en de s-speen gaat de fles nog snel leeg. Ze krijgt 4x 180-6 en soms 190cc water ipv 180cc.
Als hij spuugt van die grote flessen zou ik ook teruggaan naar meer flessen en dan 5x 180/6 aanbieden. Dat is een stuk vriendelijker voor zijn maag en heeft hij meer voedingsmomenten op een dag.
Bedankt allemaal weer voor jullie reacties. Misschien dat ik dan toch nog eens Nutriton door papfles doe... Ik gebruik al een papspeen 123 stand 1 van Avent, gewone speen gaat de pap niet doorheen, alleen de melk. Meer flessen..... dan moet ik hem wakker maken voor een late fles.... ook niet geheel de bedoeling... overdag spuugt hij ook niet van de grote fles..... 't is niet dat ik geen 5 wil geven, maar hij wordt dan pas midden in de nacht wakker voor een fles.... lijkt me ook niet helemaal de bedoeling om hem daaraan te laten wennen. Zo blijkt maar weer ieder kind is anders...
Op welke tijden geef je dan zijn flessen Inez? En geef je ook al een fruit/groentjehapje tussendoor? Elk kind is natuurlijk anders, maar als ik het zo lees denk ik toch dat jouw zoontje nog behoefte heeft aan een 5e fles... Mijn dochter is ook een hongerlap, ze kan makkelijk een fles van 210 op, maar zolang ze nog geen bijvoeding mag hebben hou ik het nog even op 5 x 180/6, met de eerste fles om 08:00, dan weer om 11:30, 15:00 en 18:00 (waarna ze direct gaat slapen), en haar laatste fles rond 23:00. Ik moet haar daar wel voor wakker maken, maar vervolgens slaapt ze meteen weer lekker door tot 07:00/08:00. Misschien heb je er iets aan..? Succes!
Misschien bekijk ik het van andere kant, maar als je kind nu wakker wordt s nachts heeft ie toch nog een fles nodig? Dat geeft ie duidelijk aan, en het is ook volkomen normaal voor zijn leeftijd. Dat de tijdstip jullie niet uitkomt is een ander verhaal.
Ik gaf die laatste 2 schepjes voeding met rijstebloem van een lepel. Die 65cc was genoeg om de avondfles iets later te krijgen, en daarmee ook 's ochtends goed uitkwamen..
Wederom dank voor jullie reacties. Het CB had me juist verteld dat hij eigenlijk geen 5e fles meer nodig had gezien zijn leeftijd en de hoeveelheid hij drinkt. Daarom dus van 5x 180/6 overgestapt naar 4 x 210/7 en af en toe krijgt hij dan nog een klein flesje van 60/2. Ik weet ook dat kinderen zich melden wanneer zij dat nodig vinden en geen rekening met tijd kunnen houden..... ik bedoelde alleen maar, het is vreemd dat hij nu 's nachts weer wakker wordt, terwijl hij voorheen de fles van 23 uur slapend opdronk en volgende ochtend weer wakker werd. Hij krijgt ca 7 uur (ook weleens 6 uur), 11 uur, 15 uur, 19 uur zijn fles. Tijden zijn bij benadering. Tussendoor ook fruit en groente. Dan wijken de tijden nog weleens af. 11 uur schuift op naar 12 uur etc.
Ook al ging het een tijdje goed, blijkbaar is hij er gewoon nog niet aan toe om die lange ruk te maken vanaf 19:00 uur. Wellicht doordat hij weer even in een groeispurt zit? Ik zou in elk geval gewoon weer even een fles om 23:00 geven... Mijn dochter drinkt 'm ook half slapend, maar hij gaat meestal wel helemaal op. Zodra hij 'm niet meer opdrinkt weet je vanzelf wel of hij 'm niet meer nodig heeft.. toch?
vind het niet zo gek. Ook een spuug baby gehad. Gelukkig geen hongerlapje. Tot 5 maanden sliep dochter van 20 u tot 7.00 u maar daarna is ze tot nu een maand geleden elke nacht wakker geworden en wilde ze wat drinken. Dus eigenlijk heb ik een advies probeer je er bij neer te leggen en ga niet te veel rotzooien met de voeding om hem s nachts te laten door slapen dat werkt toch meestal avenrechts. Je kan wel wat van de flessen voor overdag af halen om s nachts dat extra flesje te geven. Dus wat de meeste mede moeders ook zeggen terug naar 5 flessen per dag. En het cb ze zijn leuk voor het wegen maar het wiel moet je toch zelf blijven uit vinden met baby.s
Ik zou me als ik jou was trouwens ook niet teveel aantrekken van wat het CB zegt... tuurlijk moet je er wel voor zorgen dat hij niet teveel binnen krijgt, maar zolang hij niet over die liter heengaat is het toch prima? En zelfs als hij daar af en toe een keertje overheen gaat is het ook heus geen ramp, het moet alleen niet structureel gebeuren...
Niet te veel aantrekken van wat het CB zegt. Volg je gevoel. Wanneer jouw kindje nog die extra fles nodig heeft en jij voelt je daar prettig bij, gewoon doen. Die extra fles gaat er vanzelf wel af. Het ene kindje heeft dat gewoon sneller dan de ander. Houd je flesvoeding als de basis en dan ga je vanzelf meer overdag geven; boterhammetje, potje, fruit, soepstengel etc. Rijstebloem ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van. Het zijn extra calorien en soms kun je beter de voeding nemen voor de hongerige baby's. Zelf heb ik voor al onze pleegkindjes (de afgelopen twee jaar 4 in de leeftijd 6-12 mnd) Friso extra (die gele) gegegeven. Hierin zit zetmeel. De melk lijkt hetzelfde te zijn alleen wordt de zetmeel trager afgebroken en blijft het verzadigde gevoel langer. Sterker nog, ik heb een overvoede baby hier gekregen die 3 flessen van 210 op de dag kreeg met 7 scheppen pap (meergranenrommel)!!!! en ook die kreeg ik relatief snel terug op de gewone voeding zonder dat dat kindje verging van de honger. Bied goede en passende alternatieven overdag en wellicht lukt het dan gewoon om weer door te slapen. Het kan gewoon een fase zijn. Misschien heeft je kindje een extra zuigbehoefte en is een slokje water al voldoende om weer te slapen, misschien heeft je kindje pijn in de oortjes, misschien is het een fase van hechting en wil je kindje je even zien, misschien is het om een reden die nooit iemand zal weten. Alles kan he . Volg je gevoel, je doet het dan vast hartstikke goed!
Nogmaals dank voor alle nieuwe reacties. Ik volg zeker mijn gevoel en als mijn kindje honger heeft dan krijgt hij echt wel een fles. Uit ervaring weet ik ook dat er vanzelf een keer een voeding af kan.... bij de een gaat dat sneller dan bij de ander.
Als je normaal nutriton door de fles doet, dan moet je dat bij je papfles ook doen. Wel erop rekenen dat je dus een grotere speen neemt, of de 3 standen speen. Rijstebloem is namelijk dik in de fles, maar in de maag wordt het weer dun, dus gaat je kind alsnog spugen. Nutriton blijft dik in de maag. Vandaar dus combineren !! Hier normaal: fles 180+6 en dan 1,5 schep nutriton. Als hij een papfles krijgt doe ik er 3 schepjes ( zelfde schepje als van de voeding) rijstebloem door. Hij krijgt het er met gemak uit met 3 standen speen , standje 2. Soms het laatste beetje op standje 3. (difrax)