Ik geef het praktisch nooit, bij alledrie nooit gedaan, misschien de eerste weken alleen. We komen sowieso wel een uur buiten op een dag in de winter. In de zomer langer.
Ik vergeet het de helft van de tijd. Ik had ook eerst die vitamine-D druppels met anijssmaak maar daar moest ze ALTIJD van spugen. Dus andere gekocht waar alleen maar vitamine D en wat vet in zit en dat gaat prima. Ik geef bv dus ik denk dat het daar ook vast wel vit. D in zit.
Zelfs al zou je poedelnaakt de hele dag in de tuin gaan liggen 's winters, dan nog maak je in NL niet de ADH vit D aan, dus in een uurtje met - neem ik aan - kleding aan al helemaal niet.
Ik verbaas me er echt over hoe laks sommige van jullie ermee zijn. Ik heb het niet eens van het CB maar ook de kinderarts (waar een heleboel van jullie toch heilig op vertrouwen) hamert er echt op. Een uurtje naar buiten is echt niet genoeg. Waarom denk je dat er in Nederland zoveel botontkalking is. Daarnaast kan je, net als een tekort aan vit B, ook van een tekort aan vit D echt heel erg ziek worden.
Ik heb er ook we eens over getwijfeld. Nodig of niet. Toch geef ik ze volgens advies. Dat was bij de oudste anders als bij de jongste. Maar ik doe het wel. En ik vergeet het maar weinig. As ik er dan savonds alsnog na het vergeten aan denk dan geef ik het dan.
Ik ben het eens dat het belangrijk is. Maar heilig vertrouwen ou ik alleen op jezelf doen. Botontkalking komt trouwens wel door meerdere dingen. Bijvoorbeeld het vele melkgebruik hier.
De oudste krijgt het altijd vlak voor haar toetje, dus die vergeten we niet. Het is sinds kort trouwens multivitamine, niet alleen D. Met sinaasappelsmaak. Ze trekt er altijd een vies gezicht bij maar hapt wel altijd netjes 2 theelepels weg. De jongste krijgt het bijna elke dag, hij heeft geen ritme dus we hebben geen vast tijdstip om het te geven. Daarom vergeten we het soms...
Hier de druppels op oliebasis, eerst van een theelepeltje en nu rechtstreeks in haar mondje terwijl we hardop tellen, vindt ze leuk! Ik geef ze aan t einde van t aankleden, vergeten we maar zelden.
Ook hier geven wij gewoon iedere avond netjes de 10 vitamine druppels. Iedere avond voor het slapen gaan krijgt ze 2x 4 druppels op een lepeltje, en de laatste 2 druppels op haar speentje. Mevrouwtje weet het al precies, en doet netjes haar mondje open. Ondanks dat het ook in de flesvoeding zit, vindt ik het toch belangrijk om te geven. Dat advies hebben ze denk ik niet voor niets ingesteld.
de laatste zin lees ik hier vaak? Hoezo kreeg jij het niet vroeger?? Ik ben van 1980 en volgens mijn moeder werd door het cb altijd nadrukkelijk gevraagd of de baby vit d kreeg. Toen gaven ze vaker AD- druppels.
Met de 2 bovenstaande posten ben ik het helemaal eens. Je leest hier in dit topic vaak dat dames schrijven dat hun het vroeger ook niet kregen, want toen was dat helemaal niet etc etc. Ik ben nu 32 jaar, en toen was het ook al hoor, dat kindjes vanaf de geboorte vit D moesten hebben Ik heb het ook gehad, dus ook toen was dat al het advies. Vit D bouw je echt niet genoeg op als je een uurtje per dag buiten komt. Dus waarom niet gewoon die druppeltjes geven iedere dag, kleine moeite is het toch, en beter voor je kindje. Er worden hier op ZP vaak dames afgesnauwd als ze iets verkeerds hebben gedaan in de zwangerschap, want dat is volkomen NOT DONE. Dan ben je opeens niet zo'n goede moeder, en geef je niet voldoende om je kindje, en al die onzin nog al meer. Die topics heb ik zooooooo vaak voorbij zien komen hier. Maar wat dachten jullie van de dames die de kindjes niet eens Vit D geven ?? Ook dat vindt ik nalatigheid en NOT DONE.
Over de maanden waar de R in de maand zit krijgt onze dochter elke dag 5 vit AD druppels op het eerste lepeltje van haar toetje. Soms vergeten we het wel eens, maar ja.
Momenteel komt er ook meer en meer aandacht voor andere functies van vitamine D en de rol ervan bij (preventie van) hart- en vaatziekten, autoimmuunziekten en kanker. Wikipedia Kijk ik zeg niet dat alles wat ze zeggen waar is en je moet doen, maar tegenwoordig doen ze steeds meer onderzoek naar bepaalde dingen. Ze zeggen het echt niet als je er slechter van word. Vroeger was de wetenschap veel minder ver dan nu. Of je vitamine D geeft moet je zelf weten. Ik geef het wel met de gedachte baat het niet dan schaadt het niet.
Ik geef beide kinderen vit. D. Als het flesje op is, kan het wel een week of 2 duren voordat ik eraan denk een nieuwe te kopen.....