Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik vond het ook niet bij flesvoeding of borstvoeding passen omdat mijn vraag over beide gaat. Ik weet dat ik nog maar heel kort zwanger ben, maar toch spookt het al door mijn hoofd. Ga ik borstvoeding of flesvoeding geven? Ik heb me op internet al suf gezocht naar 'objectieve' reden om danwel voor de een, danwel voor de ander te kiezen. Ik lees zo vreselijk veel tegenstrijdigheden en meestal verhalen van fantieke voorstander svan de een of even fanatieke voorstanders van de ander. Ik ben dus vreselijk aan het twijfelen geslagen. Mijn eigen ideeen hierover: - bij borstvoeding krijgt het kind alle antistoffen mee die het nodig heeft - in het openbaar voeden (borst) lijkt me helemaal niks, ik zou me denk ik niet kunnen ontspannen. - flesvoeding is makkelijk, ook anderen kunnen evt je kind voeden (is leuk voor bijv. grootouders?) - borstvoeding is altijd op temperatuur en altijd beschikbaar - met flesvoeding kan ik eens een nacht doorslapen - door een incestverleden vind ik alles wat in de buurt van mijn borsten gebeurd heel erg naar, vind ik dat ook bij mijn kind? Zijn er mensen die misschien nog wat meer redenen kunnen geven om voor de een of de ander te kiezen?
Borstvoeding. Eerste reden eigenlijk dat het het logische vervolg op de zwangerschap is. Tweede: gezondheid van mij en mijn kind. Derde: het gemak. Vierde: de kosten. Vijfde: het milieu. Het heeft in het begin wel moeite gekost, maar ik zag het als een lange termijnsinvestering.
Heb even getwijfeld, maar ga je toch antwoord geven. Ik hoop dat ik niet aan de schandpaal genageld wordt door de maffia Je hebt zelf al een aantal pro borstvoeding redenen genoemd. Als je gaat zoeken vindt je vooral veel pro borstvoeding redenen en weinig pro flesvoeding redenen. Het zou lastiger zijn omdat je steeds flesjes moet maken. Bij mij verliep de borstvoeding echt niet lekker. Ik had weinig melk en niet voedzaam genoeg. Met als gevolg een kindje dat vaak wakker werd, niet goed uitrustte en niet voldaan van het drinken was. Daarnaast nog kloven en veel bloed. Er zijn mensen die zeggen dat kloven van verkeerd aanleggen komt, maar ik had net een kindje en deed mijn uiterste best. In mijn spaarzame vrije tijd las ik alles over borstvoeding om het nog beter te doen. Spaarzaam was mijn tijd, want een voeding duurde anderhalf uur. Daarnaast ging Ymke na een week ongeveer flink spugen waardoor ze niet veel aankwam. Toen we op flesvoeding overgingen kregen we een heel ander kind. Ze sliep opeens en was tevreden! Ze huilde werkelijk helemaal niet meer, en doet dat nog steeds niet. Borstvoeding is inderdaad een hele flinke investering, vergis je daar zeker niet in! Ik vind persoonlijk dat daar nogal makkelijk over gedaan wordt. Ik zou het zeker een kans geven, anders weet je nooit of het je "bevalt". Daarnaast is het natuurlijk en flesvoeding is dat niet. Ik weet echter niet of ik het bij een volgend kindje weer zal proberen. Voor mij begon het grote genieten pas echt toen ik besloot de borstvoeding af te bouwen. Maar dat is mijn ervaring, laat je daar niet door leiden hoor!
Ik geef nu flesvoeding. Ik wilde wel graag borstvoeding geven. Ik ben een maand te vroeg bevallen via een keizersnede. Nova had niet geneog kracht om zelf uit m'n borst te drinken. De eerste dagen was ze erg misselijk door het vruchtwater wat ze binnen had gekregen waardoor alles wat ze binnenkreeg er ook weer uit kwam. De dagen erna leek het iedere keer nadat de verpleegsters hadden geholpen met haar aanleggen dat ze goed dronk. Ze was dan 20 minuten hard aan het werk. Als we haar dan op de weegschaal legden, bleek dat ze maar 4 cc gedronken had. Ze werd steeds zwakker waardoor ze steeds minder ging drinken. Op een gegeven moment wilde ze ook niet goed meer happen. De verpleegsters waren dan aan het worstelen met haar en zij werd steeds kwader en ik steeds verdrietiger. Steeds kregen we te horen dat als ze de volgende dag was aangekomen we dan naar huis mochten, maar steeds kwam ze niet aan, maar bleef zelfs afvallen. Ik kolfde zelf, zodat we nadat ze uit de borst had gedronken we de rest nog via finger-feeding konden geven. Ik was zelfs midden in de nacht aan het kolven omdat ik graag wilde dat ze mijn melk zou krijgen. Op een gegeven moment was ze eindelijk 20 gram gegroeid, maar de kinderarts wilde ons eigenlijk nog niet laten gaan omdat hij het te weinig vond. Ik zat vol met stress in het ziekenhuis, ik had er al besloten dat ik daar zou stoppen met haar aanleggen omdat het naar mijn idee niet op de juiste manier ging. Ik bleef wel kolven en zou thuis wel weer rustig gaan proberen. We hebben ons ontslag die dag afgedwongen omdat ik helemaal kapot was en ik ook geen vooruitgang zag. We mochten gaan, maar we moesten de volgende dag het gewicht doorbellen en als ze dan nog niet genoeg gegroeid was, moesten we terugkomen en zou ze aan de sondevoeding gaan. We moesten ook een weegschaal in huis hebben om bij te houden hoeveel ze dronk. We gingen naar huis en de volgende dag kwam m'n verloskundige langs en de kraamhulp. Ze zagen meteen aan mij dat ik er helemaal doorheen zat en dat ik het kolven en voeden niet meer lang zou volhouden op deze manier. De stress erbij dat ze moest aankomen kon ik niet meer aan. We hebben toen besloten om op de fles over te gaan zodat mijn man het ook eens van mij over kon nemen en ik een beetje uit kon rusten. Vanaf dat moment is ze gaan groeien en is ze nu een gezellige baby van ruim 6 kg. Ze heeft wel veel kramp gehad en heel veel gehuild vanwege reflux, maar dat had ze ook gehad als ik bv was blijven geven. Ik geef haar nu wel darmflorapoeder extra. Bij mij was vanaf het moment dat ik op de fles over ben gegaan de stress over hoeveel ze binnen kreeg en of er wel genoeg voeding in mijn melk zat minder geworden. Achteraf weet ik eigenlijk niet of ik het wel heel erg vind dat het niet is gelukt. Als ik papa zie genieten tijden het voeden van zijn dochtertje smelt ik. Ik vind het wel erg dat het voor zoveel stress heeft gezorgd. Ik wil je mijn verhaal graag vertellen om te laten zien dat er geen juiste keuze van te voren te maken is. Je kan je nog zo goed voor bereiden, je weet niet hoe het gaat lopen. Ik kan je alleen maar adviseren om het geen gemedder te laten worden, want dan begint je kraamtijd echt niet leuk. Ik zit zelf nog te janken als ik dit schrijf. Succes met je beslissing en uiteraard starks met je kleintje. Bedenk wel dat wat je keuze ook gaat worden, het allebei een goede keuze is!
ik ben gelijk begonnen met fles.. ik twijfelde in mn zwangerschap nog wel.. maar borstvoeding zag ik gewoon niet zitten, t past gewoon niet bij me! dat is voornamelijk de reden dat ik gewoon fles geef! en ze doet t dr niet minder op!
Flesvoeding! ik had ook niet echt een keuze want ik heb borstverkleining gehad,maar anders zou ik toch voor flesvoeding kiesen! Ik zie het niet zo zitten om overal met me borst half bloot te zitten,ik heb er gewoon niks mee...ik vind je moet doen waar jij je prettig bij voelt want dat straal je ook uit naar je kindje! En de flesvoeding zit ook alles in en Sophie doet het er heel goed op en is net zo vaak verlouden als haar vriendinnetjes die wel borstvoeding hebben gehad,en wat ik ook fijn vond dat iemand anders ( en dan vooral mijn man ) s'nachts bijv een flesje kon geven... Succes met je keuze!
Wat erg dat je een incestverleden hebt! Ik kan me voorstellen dat zulke ervaringen alles anders maken... Zelf heb ik voor bv gekozen, leek me het meest logisch, voeding die speciaal op mijn kindje afgestemd is, boordevol antistoffen en groeistoffen. Bovendien heeft mijn man heel veel allergieën en dan is bv zeker goed. Ook de gezondheidsvoordelen voor mezelf spraken me wel aan. Verder geen gedoe met hoeveelheden, flessen steriliseren enz. Helaas liep het niet goed in het begin, mijn zoontje hapte wel maar deed verder niets. Door een opeenstapeling van foute adviezen en andere factoren is het fulltime kolven geworden. Tot en met een maand of 5 heb ik nog gehoopt hem aan de borst te krijgen maar dat is niet meer gelukt. Wel krijgt hij nu al 14,5 maanden mijn melk via de fles. Voor mij was dit de beste keuze na rechtstreeks voeden. En het flessen steriliseren heb ik er alsnog bijgekregen . Ik ben het met Guppie eens dat het in het begin investeren en ook hard werken is. En dat dat niet onderschat moet worden. In de bv cursus die ik gedaan heb, werd dat ook duidelijk naar voren gebracht gelukkig. Een cursus van VBN of LLL kan ik je ook aanraden om te volgen. Die ik gedaan heb gaf een realistisch beeld van de eerste weken en maanden, problemen die je tegen kunt komen maar ook hoe je ze kunt oplossen. Bovendien zijn ze erg behulpzaam geweest toen het hier niet lekker liep.
Wat je verleden betreft. Ik weet dat er binnen de VBN ervaringsdeskundigen op dit punt zijn (aantal jaar geleden heeft ze er over geschreven in de BN, het tijdschrift van VBN). Vanaf hier is het wat lastig, maar via de infotelefoon, een contactpersoon die je vertrouwt of via het borstvoedingsforum zou je met ervaringsdeskundigen in contact kunnen komen. Als je er voor wilt gaan, dan kan het verstandig zijn om voor je kindje er is alvast contact op te nemen met een lactatiekundige.
Vanaf het eerste moment FV. Ik wilde niet aan BV beginnen en heb van die keuze geen moment spijt gehad. Ik wil dingen zo zeker als mogelijk weten. Hoeveel drinken bied ik aan en hoeveel drinkt ze daadwerkelijk. Prettige bijkomstigheid is dat mijn man ook voor haar kan zorgen zonder dat ik moet gaan zitten kolven. En toen ik weer aan het werk ging was er geen gedoe met kolven onder werktijd (waar je overigens wel recht op hebt) en noem maar op. Maar zoals je leest is dat wat voor de een een voordeel is voor de ander een nadeel. Denk goed na over je keuze, en zorg dat de keuze die je maakt , JOUW keuze is. Laat je niks opdringen of aanpraten.
Allereerst welke keuze je ook maakt als jij je er goed en fijn bij voelt en kindje doet het er goed op, prima! Laat je niet te veel leiden door ervaringen van anderen. Iedereen is uniek en ervaart het anders. Ik kan me voorstellen dat je met een incest verleden bv niet ziet zitten, maar ipv aan de borst nemen kan je ook kolven zoals Stranger doet een prima alternatief en dan hoef je ook niet in het openbaar de borst te geven. Je hebt dus meer als borstvoeding (direct uit de borst) en flesvoeding. Nu mijn verhaal, ik geef Isa flesvoeding voornaamste reden is mijn medicijn gebruik dat nogal erg wisselt en steeds aangepast word met allemaal bv onvriendelijk medicatie. Tweede reden was dezelfde reden als jij al aangaf, het openbaar voeden en dat afhankelijke van mijn lichaam zijn, terwijl mijn lichaam al geen rijke voedingsbodem voor mezelf is. Ik vind het dus een verademing dat er wat zwangerschaps kilo's zijn blijven plakken en niet verdwenen zijn door de bv. Derde reden was de volle overtuiging waarmee de gyn de mld-arts en de vk me af hebben geraden bv te proberen te geven, en daar heb ik me vooral door laten leiden. Maar welke keuze je ook maakt sta er achter, en trek je niets aan wat men er van denkt. Want wat je ook geeft bv of fv, anderen geven altijd hun ongezouten mening over hoe je het doet of zou moeten doen volgens hun normen.
Je oet datgene kiezen waarbij jij je het prettigst denkt te voelen en je niet door anderen laten ompraten. ik heb vanaf dag 1 FV gegeven en heb er geen moment spijt van gehad. BV past gewoon niet bij me en zou me er alleen maar ongemakkelijk bij voelen. daarbij kwam ook nog dat ik meteen na de geboorte van Kyra weer medicijnen voor m'n ernstige hooikoorts in wilde nemen wat ook niet samen ging met BV. Succes met je keuze!
Klopt idd ! - Ik vond het in het begin ook wennen. Nu draai ik mijn hand er niet meer voor om. Als je een beetje geoefend bent hebben veel mensen het niet eens in de gaten dat je aan het voeden bent. En mocht je tijdens het shoppen "moeten" voeden en je wilt het écht niet in het openbaar doen dan ga je een pashokje in. Durf je op een feestje niet te voeden kun je vragen of je in een andere kamer mag voeden, of je gaat even een blokje lopen met je kindje en zoekt een rustig plekje buiten. Ik wou in het begin helemaal niet dat andere mijn kind gingen voeden. Ik vond het dan ook een voordeel dat ik bv gaf. Toen ik zwanger was leek het mij en mijn man wel leuk dat ik zou nu en dan zou kolven zodat mijn man eens een flesje zou kunnen geven. Nu ons kindje er eenmaal is doen we het eigenlijk nooit. Mijn man doet gewoon andere dingen met ons kindje dan voeden. - Ik vind het idd heel makkelijk altijd bij de hand en geen flesje schoonmaken en uitkoken enz. - Mijn man ging regelmatig ons kindje halen en terug brengen naar zijn bedje. Ik gaf dan de borst, hierdoor sliep ik heerlijk (komt door de hormonen die vrijkomen tijdens het voeden) Ook slaapt ons kindje wel eens naast mij, kan ik ook prima slapen. Dat lijkt mij idd pittig ! Hier de 101 redenen om bv te geven op borstvoeding.com. Staan vast nog meer redenen voor je bij. Succes met het maken van je keuze.
Ik heb net ook gestemd en wel voor borstvoeding. Ondanks dat ik fv geef gaat mijn voorkeur naar de borstvoeding. Ik heb het geprobeerd, maar helaas (door een borstverkleining) is het niet gelukt. Ik ben het eens met de andere meiden dat je moet doen waar jij je goed bij voelt! Of dat nou de fles of de borst is. Maar aan beide soorten voedingen zitten voor- en nadelen. En ieders mening hierin verschilt ook want wat de een een groot nadeel vindt, hoeft voor de ander geen nadeel te zijn. Wat betreft voeden in het openbaar; je hoeft natuurlijk niet in een restaurant met je borsten bloot te zitten en zoals ik heb begrepen zijn er heel wat trucjes met kleding en een hydrofiel om ervoor te zorgen dat het niemand opvalt Wat Nemo aangeeft had ik ook... Ik wilde helemaal niet dat Louise van een ander haar flesje kreeg. Ik wilde dat zelf en bij mij dronk ze ook het beste. Mijn vriend heeft me savonds laat wel eens wakker gemaakt dat ze alleen maar lag te huilen en niet wilde drinken, ze ligt op mijn arm (tegen mijn borst) en drinkt zo haar flesje leeg Bovendien is flesvoeding helemaal geen garantie voor het kunnen doorslapen. Een baby brengt nou eenmaal gebroken nachten met zich mee. En het ene kindje is het andere niet (of ze nou bv of fv krijgt). Wellicht is het voor jou wellicht een optie zoals (weet niet meer wie het schreef) aangaf om te kolven, en de mamamelk via een flesje te geven. Ik wens je veel succes toe in het maken van je keuze en natuurlijk nog een heerlijke zwangerschap gewenst!
Ik ben zelf nooit verder gekomen dan 6 weken fulltime bv en daarna nog 4 weken kolven en aanvullen met Fv... Op de dag dat ik huilend zat te voeden heb ik het opgegeven.. (zo voelt het echt) en besloot ik te gaan kolven. Alleen ging ik steed minder kolven en moest er dus Fv bij... Ik wist echt niet van het bestaan van lactatiekundige enz... En ook niet van dit forum.. Had ik dit forum maar eerder ontdekt dan had ik geweten dat het in de eerste weken gewoon zwaar is om een kindje aan de borst te hebben, en dan had ik ws nog even doorgezet... Maar ik was zo bang dat het niet goed ging... Klopt helemaal, en voor mij een reden om met Bv te beginnen. Ik vond/vind dat ook. Ik ben er nooit echt aan toe gekomen om in het openbaar te voeden, maar ik merkte wel dat ik er steeds makkelijker mee werd. Voedde ik in het begin nog in mijn eentje boven, na een week of 2 bleef ik gewoon beneden bij de visite zitten.. Als ze het niet aan kunnen zien, kijken ze maar de andere kant op.. Is idd leuk, en ik riep dat ook altijd, maar toen het puntje bij het paaltje kwam en Jelle de fles kreeg had ik nog steeds zoiets van "Dat kan ik zelf wel" Ik wilde hem gewoon niet uit handen geven... Zelfs als hij even bij oma op schoot zat, zat ik al op hete kolen.. Grote dikke JA.. Fv is geen garantie op doorslapen. Jelle heeft tot de 6 mnd niet doorgeslapen en ik heb echt alle truukjes uit de kast gehaald... Hier kun je het beste met een deskundige over overleggen, maar ik denk wel dat het van je eigen kind anders is dan van bijv een man... HEt heeft een hele andere functie, zeg maar. En aan de andere kant als je het niet probeert, weet je het niet... Flesjes is idd een gedoe hoor. Altijd uit bed om een flesje te gaan maken, opletten of je wel voldoende in huis hebt, krampjes . Maar ja, ik was bij de bv toch altijd bezorgd of hij wel genoeg kreeg enz... Het is een heel verhaal geworden... En het grappige is dat ik er nu heel anders over denk dan 5 mnd geleden. Als er bij ons ooit een tweede komt weet ik nu veel beter wat ik kan verwachten met de Bv... Dat alleen al maakt het makkelijker. Volg je gevoel, en als je bv gaat geven en om wat voor reden dan ook lukt het niet, bedenk dan dat elke slok die hij heeft gehad er 1 is die boordevol antistoffen zat! Succes met je keuze! Edit: Ik heb net gestemd en nu sta je op 50/50... Goede hulp geven wij hè?
Ik heb tot 3 maanden BV gegeven, helaas ging het niet langer, omdat ik uiteindelijk alles moest afkolven, omdat ze reflux had en zonder nutriton erdoor gemixt, niets binnenhield. Dit heb ik ervaren: -BV gaat niet van een leien dakje, maar als het eenmaal werkt, is het heel handig, je hebt het altijd bij de hand en het is gratis. -Voeden in het openbaar, je kunt altijd een omslagdoek meenemen en je weet vaak wel wanneer je kindje ongeveer honger heeft, dus daar kun je het ook nog op afstemmen als je er moeite mee hebt. -Flesvoeding is makkelijk, een ander kan het zo geven. Aan de andere kant is het weer meer werk, flesjes klaarmaken, schoonmaken etc. Bovendien kost het een klein vermogen. -Ik was blij dat ik niet meer van die meloenen à la Lolo Ferrari had toen ik gestopt was met BV. Al met al, zou ik bij een tweede zeker weer voor BV kiezen. Ik was van tevoren wel naar info-avonden van de VBN geweest en dat is wel een aanrader. Succes met je keuze!
Als je zo twijfelt zou ik, als ik jou was, proberen BV te geven. Waarom? Stel, je begint gelijk met FV en na een paar dagen denk je: "Goh, had ik nou maar...". Dan kun je beter beginnen met BV en kijken hoe het gaat om jullie ukkie te voeden in het openbaar en hoe je het ervaart als je baby aan de borst ligt, als het niet gaat (om welke reden dan ook) kun je altijd gaan afbouwen of (gedeeltelijk) overstappen op FV. Weet je, je hebt het toch (als het goed is, uitzondering daar gelaten natuurlijk), liever spijt dat je het wél geprobeerd hebt als spijt dat je het niet geprobeerd hebt toch? Trouwens, Sharon krijgt de fles en dat gaat ook supergoed hoor . Ik heb niet gestemd want ik vind het heel moeilijk om een keuze te maken. Ik schrijf nu weer hoe IK erover denk, dat wilt niet zeggen dat dit het juiste is. Volg je hart en je (mama) gevoel, het komt écht wel goed meid!
meiden, bedankt. Ik heb nu veel meer het gevoel dat ik een keuze kan maken...Als zal ik denk ik nog tot de dag van de bevalling blijven twijfelen
Dan ga je toch na de bevalling aanleggen en kijken/voelen hoe dat gaat ? Moet er wel bij zeggen dat bv soms in het begin niet makkelijk is. Ik zou wel met je vk je incest verleden bespreken. Lijkt mij sowieso ook handig voor de bevalling.
Ja, het is ook niet makkelijk, nu gewoon lekker genieten van je mooie wondertje, je hebt nog even de tijd om na te denken!