Vitamine D en ijzertekort

Discussie in 'De lounge' gestart door Sweety28, 22 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sweety28

    Sweety28 Bekend lid

    25 jun 2014
    806
    284
    63
    Onlangs bij de huisarts geweest ivm aanhoudende moeheid, zware benen, slap voelen en een vreselijke moeheid die me overvalt en me in m’n dagelijks leven belemmerd. Een nachtje goed slapen helpt niet. Alsof alle energie eruit is. Eind van de middag vecht ik dan echt tegen de moeheid en vaak ga ik al tegelijk slapen met de kinderen.

    Uit een bloedonderzoek is naar voren gekomen dat mijn vitamine D en ferritine waarde aan de lage kant zijn. Vitamine D was 34 (referentiewaarde 50 - 150) en ferritine was 15 (referentiewaarde 15 - 150). Advies is om vitamine D te slikken en krijg ijzertabletten en drink floradix erbij. Vraag me nu alleen af of dit de oorzaak is van mijn klachten? Wie is hier bekend mee en herkent deze klachten?
     
  2. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Ik herken wat je zegt, ik dacht dat het bij het ontzwangeren hoorde destijds. Toen ik weer zwanger werd kwam dit uit de bloedonderzoeken. De tabletten hielpen bij mij erg goed en voelde me weer mens.. kan wel even duren hoor, voordat het weer op peil is.
     
  3. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.937
    113
    Vrouw
    Je kunt je hierdoor erg moe voelen, zeker. Je vitamine D is erg laag, de onderste referentiewaarde is 50 maar eigenlijk moet hij boven de 80 zijn. Heeft de huisarts je iets hooggedoseerds voorgeschreven?
     
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Met reguliere D uit de winkel ga je t niet redden, je moet hoog gedoseerd hebben. Bij mij was hij ook kneiter laag. 37 bij begin zwangerschap en laatste meting 32. Kreeg toen D via de huisarts maar die vond t een beetje eng ivm zwangerschap dus wilde ook niet "volle kracht" inzetten. Ik kreeg m met een weekdosering, maar dagelijks zou beter zijn begreep ik.

    Kreeg eerst t lompe advies dat ik wat meer buiten moest gaan en vit. D moest nemen.

    Ehm ik slikte al 20ug per dag (10ug via zwangerschapsvitamine en 10ug los ernaast. Ook al bewust meer buiten en NOG gedaald ten opzichte van eerste meting).

    Geen idee wat t nu is overigens, heb de kuur afgemaakt en ben nu lekker aan t rommelen, blijf D er wel naast nemen (10ug) maar ik draai eigenlijk best lekker tegenwoordig.

    Terwijl voor mn zwangerschap ik me soms echt voortsleepte en dat weet aan burnoutschade. (Dochter met slaapstoornis doet ook geen goed voor je energielevel).
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Kan zeker door vitamine-/ijzertekort komen! Hier was het ijzer en B12, sinds ik ‘bijslik’ voel ik me stukken beter (heeft wel een tijdje geduurd nadat ik begin met slikken).
     
  6. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.391
    2.156
    113
    Ik voelde me extreem moe tijdens mijn zwangerschap en heb daarom laten prikken op ijzer, ferritine vitamine d en b.

    VK vond vit D aan de lage kant, 80 (lijkt mij vrij hoog maar ze zag het liever boven de 100), ijzer was prima maar ferritine 17 wat ik zelf vrij laag vond (VK vind die waarde dan weer okee) dus ben floradix gaan drinken en 25 mg vit d gaan bijslikken.
    Ik moet zeggen dat ik me al snel echt een stuk fitter voelde, maar misschien kwam dat ook omdat het gewoon lente werd, dat kon bij mij misschien wel net het verschil maken.

    Hoop dat je snel verbetering merkt en je fitter gaat voelen, die vermoeidheid is killing.
     
  7. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.641
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Is je b12 en foliumzuur ook geprikt? Rn zo ja, wat was hier de waarde van?

    Vitamine d gebruik ik die van Lucovitaal, dat is 75ug, 3000 ie. Ik neem er al maanden 2 per dag, dus 6000ie en mijn vitamine D zit op 93 en mijn ferritine op 70, hb is 8.4, en de b12 is 252 (afgelopen dinsdag geprikt) mijn D en ferritine zijn niet veel te laag, maar ik ben dood en doodmoe, en nog meer klachten. Volgens de NL referentiewaarden is mijn b12 prima, maar de internationalr referentiewaarden liggen vele malen hoger. Ik ben dus gestart met slikken van de actieve vormen (methyl/adenosyl) van b12 icm s-folaat, de actieve vorm van foliumzuur. Brn benieuwd of mijn klachten hierdoor verminderen.

    Jouw ferritine en vitamine D is te laag en daar kunnen zeker de klachten vandaan komen, maar vlak b12 niet uit. Ik zou dat laten checken, als dat nog niet is gedaan.

    Neem vitamine d3 trouwens altijd icm vitamine k2! En neem d3 capsules. Vitamine d is een vetoplosbare vitamine en tabletjes werken daardoor vele malen minder dan oliecapsules.
     
    Ang1987 vindt dit leuk.
  8. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Het is alsof ik mezelf hoor! Eindeloos moe. Mijn hoofd wil meer dan mijn lichaam kan. Bij mij schoof de huisarts erop dat het misschien door stress kon komen. Maar ik stond op bloedprikken. Bij mij was de vitamine D 19 en de ferritine 16.
    Ik heb nu voor 6 weken 1 keer per week 1 capsule vitamine D door de huisarts voor geschreven. Colecalciferol 25000 IE. Daarna moet ik verder op elke dag 1 tablet vitamine D 800 IE en dat een half jaar lang en dan weer bloed prikken.

    Verder heb ik nu voor de duur van 4 weken ijzer tabletten 1 per dag. Ferrofumaraat 200mg. En dan na die 4 weken weer prikken.

    Vraag echt iets van de dokter. Ik heb me eigen scheel betaald aan vitamine van de drogist. Maar dat is op zo'n tekort geen doen en duurt veel telang voor het aan gevuld is. En bij mij had de huisarts het ondanks dat ik nu wat sterkers krijg het er al over dat her wel een half jaar kon duren.
     

Deel Deze Pagina