Baby 6 maanden, vaste voeding en terugloop

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Nadine31, 30 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nadine31

Nadine31 Lid

7 apr 2011
    71
    0
    0
    Hulpverlening
    Nijkerk
    Hallo,

Ik weet niet of deze vragen al eerder zijn gesteld, vast wel :) maar elk kindje is toch anders.

Onze zoon is van 2 februari en met de borstvoeding gaat het eigenlijk supergoed! Hij slaapt al sinds week 9 door (nachten werden ook steeds langer) tot eind juni sliep hij van 20-7.15u...Tijdens de vakantie was zijn ritme verschrikkelijk en ver te zoeken. Hij kwam ineens om de drie uur voor voeding, zowel overdag als 's nachts. We zijn drie weken weggeweest en het lijkt steeds iets beter te worden. Zijn slaapjes overdag worden elke dag met een kwartier langer en 's nachts komt hij nu nog 1 keer.

Nou begin ik op de een of andere manier toch te twijfelen aan mijn productie. Ook omdat we zijn begonnen met groente & fruit (Rapley...bijna alles beland op z'n kleren, de stoel en de grond) en heb zaterdag van 60 ml gekolfde melk een papje gemaakt (met een beetje nestle pyjamapapje poeder zonder suiker). Dit heb ik gegeven na de middagvoeding (rond 18u). Hij gaat dan in bad en dan voed ik hem nog in bed. Rond 19u slaapt hij nu meestal. Toevallig sliep hij deze zaterdag ook door.

Mijn vraag is. Is het bekend dat baby's van 6 maanden meer nodig hebben dan borstvoeding alleen? Ik kan daar namelijk niets over vinden en zou het zo jammer vinden, want het is tot nu toe zo goed gegaan! Zou het zo fijn vinden om zo lang mogelijk borstvoeding te geven. Of ligt het aan het acclimatiseren nu we weer thuis zijn? De vorige keer bij het CB woog hij 7kg, nu weegt hij (thuis) 9 kg...maandag ga ik weer naar het CB.

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken:),

Nadine

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Het is wel van belang om ander voedsel te gaan introduceren, om je kindje te leren op een andere manier te eten.

Zolang jij je kindje naast het vaste voedsel aan bieden ook onbeperkt Borstvoeding geeft krijgt hij genoeg eten en drinken.

Geef in de eerste maanden steeds eerst de borst en het nieuwe vaste voedsel erna, of tussen de borstvoedingen door. In de loop van de achtste of negende maand kun je dat geleidelijk omdraaien en geef je eerst vast voedsel en de borst tussendoor of erna.

Naast het vaste eten kan jij net zo lang BV geven als jij dat wilt.
    Moedermelk is de beste melk die er is.

Groetjes Saskia

3. Nadine31

Nadine31 Lid

7 apr 2011
    71
    0
    0
    Hulpverlening
    Nijkerk
    Hoi Saskia,

Bedankt voor je reactie!

Het aanbieden doen wij al via Rapley. Hij krijgt dan niet echt iets naar binnen...hij sabbelt meer op stukjes groenten en fruit. Pap heb ik nogmaals geprobeerd, maar dat bleek niet echt nodig om op door te kunnen slapen. Hij werd gewoon weer wakker. Ik wou dat we nooit met vakantie waren gegaan! ;)

Is het echt nodig dat hij wat naar binnen krijgt? Hoe kan dat dan met de methode die wij nu hanteren?

Groetjes,

Nadine

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hi,

De Rapley methode is een prima manier om te leren kauwen.
    Geef je kindje de tijd. Het likken en sabbelen gaat vanzelf over in happen en kauwen.

Zit je zelf ook te eten als je kindje iets krijgt? Dan kan hij het afkijken van jullie en gaat jullie vanzelf nadoen.
    In het begin zal er veel geknoei zijn en weinig tot niets van het vaste voedsel binnen krijgen. Geen probleem, dit veranderd vanzelf wanneer je kindje het eenmaal door krijgt hoe deze manier van eten werkt.

Groetjes Saskia

5. Nadine31

Nadine31 Lid

7 apr 2011
    71
    0
    0
    Hulpverlening
    Nijkerk
    Bedankt!

Groetjes,

Nadine