Beste Lactatiekundige, Ik stel mijn vraag hier maar aangezien ik t advies van consultatieburo achteraf een beetje moeilijk vind. Ik heb vanaaf geboorte af aan al veel voeding gegeven en mijn meisje kan dat niet aan, helaas laatste tijd erg veel last van krampjes, mij is uitgelegt dat dit oa kan komen door teveel lucht en teveel voormelk, dit zou kunnen gassen en dus krampjes veroorzaken. Nou was ik eerder al eens begonnen met voorafkolven en t leek minder te worden, dus ben ik daarmee gestopt en over gegaan op elke voeding 1 borst. Helaas werden de 'klachten' weer erger dus ben ik sinds 2 dagen op advies begonnen met vooraf kolven. /nou deed ik dat vooheen op gevoel, maar heb sinds vandaag een electrische kolf...Hoelang moet ik dan vooraf kolven ? ( in cc?).. En werd mij verteld dan kan je tegelijk je andere borst kolven als je dochter aan de ene borst drinkt, kan jij de andere afkolven voor vooraad...Echter ik voed altijd liggend, dus tegelijk is geen optie, heb ik niet genoeg handjes over..... achterafkolven zou dan een optie zijn, maar dan zit er veel minder tijd tussen dan normaal. Ik voed om de 3 a 4 uur borst om en om..dit zou dan ineens om de 3 a 4 uur per borst zijn, lijkt mij ineens best veel. Aangezien ik de voorafgekolfde melk weggooi, (omdat dit teveel suikers zou bevatten en krampjes veroorzaakt)....Hoe doe ik dit dan met de voorraad kolfbeurt zeg maar....of dit ook eerst afkolven, weggooien en dan voorraadkolven.. Nou ik hoop dat mijn verhaal nog duidelijk is... Ik vind het allemaal maar erg omslachtig...zeker gezien het feit dat ik op zo'n 10 a 12 voedingen per dag zit...word het wel een enorme dagtaak ...
Hoi. Krampjes beginnen vaak rond de 6e levensweek en kunnen tot wel een paar maanden blijven bestaan. Helaas hoort dit erbij. De darmen van je kindje moeten eraan wennen om alles zelf te gaan verteren. Het zou ook de voormelk kunnen zijn ivm de hogere concentratie lactose. Heeft je kindje ook schuimde/dunne/groenige ontlasting? Drinkt je kindje 1 borst per voeding of 2 borsten? Bij 1 borst hoef je ook maar 1 borst vooraf af te kolven. Ongeveer 4 a 5 minuten. (kijk niet naar het aantal cc's) Bij 2 Borsten kolf je beide borsten voor af, zodat je zonder problemen de andere borst ook kan aanbieden. Om een voorraadje aan te leggen kan je na de ochtend voeding na kolven. 's ochtends heb je namelijk de meeste melk. Ik zou niet elke voeding nakolven als je een goede productie hebt. Blijf je kindje op verzoek voeden. Je borst is na 1 uur alweer voor 2/3 gevuld. Dus je hebt met voedingen om de 3 a 4 uur altijd voldoende voor de volgende voeding. Groetjes Saskia