Vitamine D geven bij borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Boterkoek, 28 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik hoop niet dat je al die onderzoeken net zo goed leest als mijn posts ... want dan had je kunnen lezen dat ik wel vit D geef ;)

Ik zou wel eens willen weten op welk moment die vit D dosering schadelijk kan zijn. En hoeveel je binnenkrijgt na een ruim een uur fietsen buiten met dit weer (wel zon, alleen gezichtje onbedekt).

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
  3. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    daar heb ik bij het antwoord geven op jouw laatste reactie niet op gelet maar daar ging het ook verder niet om. ;) onderzoeken die me interesseren lees ik altijd heel erg goed, en sla het altijd in een klein kamertje in mijn hersenen op ;)

wbt het schadelijke en wanneer je een teveel hebt, je krijgt geen teveel aan vitamine d binnen wanneer je ensuplementen slikt (normale dosis voor volwassenen, bovengrens is 50 microgr) en dan ook nog een lekker uurtje of langer buiten gaat fietsen want je lichaam want dat wat je in de zon aanmaakt leidt niet tot een overdosis aan vitamine d omdat je lichaam dat bij teveel zonlicht (buiten fietsen dus bijvoorbeeld) ook weer afbraak daarvan plaats vindt in het lichaam en de aanmaak weer beperkt wordt.

enkel wanneer je een teveel aan suplementen in zou nemen zo je boven die grens van 50 uit kunnen komen en het wordt (kan worden) pas na lange tijd schadelijk en niet na een paar dagen, pas wanneer je langere tijd die veilige bovengrens van 50 microgram overschreidt wordt het risico op schade in het lichaam toe. eventuele risicos kunnen zijn dat doordat er op verschillende plaatsen kalkafzetting plaats kan vinden je last van je nieren kunt krijgen. maar uit alles wat ik gelezen heb moet je dan echt wel ontzettend veel vitamine d binnen krijgen (dmv suplementen) wil je echt schade krijgen aan je nieren. het is eigenlijk iets wat niet gebeurt en daarom zijn er verder ook nooit echte onderzoeken geweest naar de schadelijkheid van teveel vitamine d juist omdat het zelden tot niet voorkomt.

4. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    tja nou ben ik al niet echt een fan van stefan kleintjes met zijn achterhaalde ideeën en onderzoeken, zo ook dit stukje daterend september 1985, ik zou het wat geloofwaardiger vinden als hij eens een keer met stukjes kwam wbt onderzoeken die hier gedaan zijn want neem me niet kwalijk tis altijd in het engels en een echte goede bronvermelding staat er zelden bij.

maar goed terzijde gelaten dat dit onderzoeken al tientallen jaren oud is, hebben zij in amerika natuurlijk ook nog eens veel meer zonneschijn dan wij hier in dit koude kikkerlandje. dus tja dat is iets wat je natuurlijk ook niet moet vergeten, en aangezien we hier wonen en niet in amerika stel ik onderzoeken naar het wel en wee wbt het geven van vitamine d en het hoe en waarom meer op prijs dan een onderzoek uit 1985 aan de hele andere kant van de wereldbol waar je het weer en daarmee dus ook zonneschijn niet kunt vergelijken met die van ons.

maar goed, de meningen en verschillen hierover zijn volgens mij een tijdje geleden al duidelijk geworden.

het is en blijft een feit dat iedereen datgene moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt zo simpel is het.

en een leuke (nette) discussie is natuurlijk nooit weg ;)

fijne avond nog.

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    ?

Euuuuuhm ... het merendeel van het wetenschappelijk onderzoek wordt g/beschreven in het Engels ...

En zon is zon ... maar goed, maak er twee keer zoveel van ... dan nog! Dat halen we hier makkelijk :D

6. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Dat wilde ik net zeggen. Sowieso omdat het niet inenten van je kind ook slecht is voor alle andere kinderen. Dat ziektes dan niet uitgeroeid kunnen worden.
    En over dat 2 uur per week buiten dat had ik ook ergens gelezen en niet op borstvoeding.com. Ik ben gewoon van mening dat supplementen e.d. over het algemeen niet veel toevoegen. Zo moesten wij vroeger calciumpilletjes oid en nu mag dat absoluut niet meer. En zo met meer dingen, het verandert toch iedere keer. Dus ik denk dat het het beste is om er gewoon niet aan mee te doen en mijn kind gewoon gezond te leren eten. En te leren dat het gezond is om vaak naar buiten te gaan e.d.

7. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Bolbuikje, ik wil je graag helpen per pb, ik hoor het wel.

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Stuurt pb ;)! Dankje!

9. 4days

4days Niet meer actief

Hihi is dat niet hetzelfde? :)

Ik heb inderdaad ook al een mijn bedenkingen gehad over deze site. Ik heb ze zelfs al eens een mailtje erover gestuurd. Ze pleiten namelijk voor light producten, maar gaan totaal voorbij aan het feit dat in sommige light producten kankerverwekkende aspartaam zit. Toen kreeg ik een of ander onzin-mailtje terug over dat dat officieel nog niet als gevaarlijk werd gezien... :(

Ik heb overigens dit op een site gevonden:

Vitamine D is eigenlijk geen vitamine, maar een hormoon. De voorloper van wat wij vitamine D noemen, wordt in de huid onder invloed van UV licht omgezet in vitamine D. Dit UV licht komt van zonlicht. Dit is de natuurlijke weg waarlangs de meeste mensen in hun vitamine D behoefte voorzien. Onderzoekers hebben ingeschat dat Europeese zuigelingen per dag 10 minuten blootgesteld moeten worden aan zonlicht om toch voldoende vitamine D te vormen. Het gaat dan om blootstelling aan kleine oppervlakken van het lichaam, zoals bijvoorbeeld de wangen.

10. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    (@salapio, de zon is in de wintermaanden toch echt niet zo intensief of veelvuldig aanwezig als in de zomermaanden of daar waar de zon dagelijks schijnt, dus ik vindt niet dat je kunt zeggen zon is zon, maar dat is weer een andere discussie ;)

en we kunnen elkaar wel om de oren blijven slaan met onderzoeksresultaten hetzij gedateerd hetzij zeer recent, feit blijft dat iedereen datgene moet doen wat voor hem of haar goed voelt.

voor sommige van jullie is dat dus geen vitamine d geven en voor de meeste is dat wel het geven van vitamine d. niks mis mee toch? ;)

11. Alita

Alita Niet meer actief

Helemaal mee eens! :D

12. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Wat een interresant topic weer. :) Je maakt allemaal je eigen keuze gebasseerd op je eigen inzichten. Geef je vit-D pima. Doe je het niet: ook goed!
    Je kan komen met 1000 en 1 reden om het wel/niet te doen. Ik had mijn keuze al gemaakt en dat zal hierdoor niet veranderen.
    Alle drie de kids hebben vit-K gehad en geen vit-D. Ze komen elke dag zeker wel een uur buiten en eten gevarrieerd. Voor mij dus de reden om geen vit-d te geven.

Ik loop niet met de meute mee doe niet iets omdat men het zegt. Ik lees me in vraag advies en trek dara mijn conclussie uit. Dat heb ik gedaan met vit-d en ook met de inentingen.

13. Agapi

Agapi Bekend lid

31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
  14. Joveli

Joveli Niet meer actief

Nou, dat artikel wilde ik hier ook net posten!

Omdat aan kunstvoeding vitamine D is toegevoegd en borstbaby's het advies krijgen extra vitamine D te gebruiken, kan de indruk ontstaan dat moedermelk onvoldoende vitamine D bevat. Moedermelk bevat wel degelijk vitamine D. We kunnen aannemen dat de natuur het zo bedoeld heeft en dat het niet een vergissing van de evolutie is. De baby slaat tijdens de zwangerschap vitamine D op en hij zal, zolang hij exclusief borstvoeding krijgt, en regelmatig buiten is, zonder extra suppletie van vitamine D, voldoende vitamine D beschikbaar hebben. De enige uitzondering is als de moeder tijdens de zwangerschap zelf een vitamine D tekort heeft, waardoor de baby onvoldoende voorraad mee zal krijgen.
    Moedermelk levert 5-136 IE vitamine D per liter, afhankelijk van de meetmethoden verschilt dat nogal. Dit is de biologische norm en niet per se onvoldoende omdat de mens zijn vitamine D ook zelf maakt, namelijk in de huid onder invloed van licht (UVB). Mensen zijn dus niet uitsluitend afhankelijk van de voeding voor een optimale beschikbaarheid van vitamine D. Naast de borstvoeding moet een baby dus ook naar buiten.

15. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    aangezien borstvoedings.com gezien kan worden als alias Stefan Kleintjes, is het ook niet zo vreemd dat hij de onderzoeken en adviezen van o.a. de Gezondheidsraad in Nederland volledig naast zich neerlegd en eveneens voorbij gaat aan alle andere onderzoeken die er in het verleden al zijn geweest evenals de onderzoeken die nog steeds gaan ze zijn en waarvan inmiddels ook al duidelijk is dat het geven van een vitamine d suplementie ook andere voordelen met zich meebrengt.Hij zoekt net zolang door tot hij (voornamelijk buitenlandse) ondersteuning vindt bij mensen die hetzelfde denken als hij en de onderzoeken die zij gedaan hebben die publiceerd hij op zijn website evenals gedateerde onderzoeken van enkel tientallen jaren geleden waarvan de betrouwbaarheid al niet meer van toepassing is daar er inmiddels met de wetenschap van nu andere uitkomsten zijn maar goed, aangezien die hem niet uitkomen, zal hij die onderzoeken en resultaten dus ook niet publiceren op zijn website. ;)

Daarbij,Stefan Kleintjes is tegen alles wat niks met borstvoeding te maken heeft, dus bij de betrouwbaarheid van zijn website borstvoeding.com zet ik persoonlijk mijn vraagtekens als het gaat om toevoegingen oid buiten borstvoeding. Maar goed dat is een gevoelsmatige kwestie. Zoals al vaker hier is aangegeven is het een ieder vrij om zelf op onderzoek uit te gaan en op basis daarvan te doen waar jij je goed bij voelt, en voor de een is dat wel het geven van vitamine d terwijl de ander dat niet doet,prima hoor, mij best, ik kijk er wat dat betreft net iets anders tegenaan en heb zoiets van door die 5 druppels te geven doe je je kindje geen kwaad helemaal niets en heeft het ook nog eens andere voordelen (remmende werking tegen bepaalde soorten kanker) dus tja in mijn ogen alleen maar voordelen. maar voor hen die borstvoeding als iets zien waarbij niets nodig is en die geloven en vasthouden dat de natuur het zo bedoelt heeft en dat het niet zo kan zijn dat er van het een of ander niet genoeg in zou zitten is dat natuurlijk tegen het verkeerde been gestoten.

Hoe dan ook, iedereen moet lekker datgene doen wat hij of zij goed vindt. ;)

16. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    ?

Kleintjes is een dieëtist. En adviseert zo lang mogelijk borstvoeding te geven. Hij is niet tegen alles wat niets met borstvoeding te maken heeft ...

Kruistochtje tegen Kleintjes?

Ik vind het persoonlijk een goed artikel. Genuanceerd en helder. Ook de Gezondheidsraad stelt dat gezond eten en veel naar buiten gaan gezond en goed is mbt vitD opname. Verder moge duidelijk zijn dat enkel onderscheid maken tussen licht gekleurde en donkergekleurde kindjes en wel/geen opvolgmelk krijgen nou niet echt goed onderzoek doen is :rolleyes: ... Kijk liever ook naar: hoe vaak naar buiten? hoe gezond eten? borstvoeding wel/niet voldoende? etc. Mja ... das natuurlijk veel duurder dan zeggen: neemt allen 10 microgram vitD druppels!

17. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    geen kruistochg hoor :D , en ja Stefan Kleintjes is een dieetist en tevens eigenaar/maker van borstvoeding.com niet dat dat verder iets uitmaakt, maar als je een beetje zijn gang van zaken volgt zul je toch duidelijk merken dat hij zeker weten tegen alles wat geen borstvoeding is. Dat is in ieder geval de indruk die ik in de loop der tijd van hem heb meegekregen, en dat is best wel jammer vind ik.

Tuurlijk stelt de gezondheidsraad dat het goed is om gezond te eten en veel naar buiten gaan goed is tbv opname van vitamine D, maar als daar alles mee gezegd was zouden zij niet met het advies komen zoals zij nu zijn gekomen. En zo zwart wit als het nu gesteld wordt over blanke en donkere kindjes is het natuurlijk niet, want dan zou enkel het advies genoeg zijn om alleen gekleurde kindjes vitamine d bij te geven nodig zijn, en dat is niet ter sprake.

Er zijn tal van dingen die meespelen in de rol of het wel of niet nodig is vitamine d bij te geven, de meeste onderzoeken waar hij naar refereert zijn onderzoeken gedaan in landen waarbij de intensiteit van de zon vele malen hoger is dan hier in Nederland, waar de zon vaker schijnt dan hier etc etc. dat zijn allemaal factoren waar hij tijdens het publiceren van die onderzoeken geen rekening mee houd en deze ook niet noemt, terwijl deze wel degelijk van belang zijn. Je kunt ons land wbt zon niet vergelijken met een land als amerika bijvoorbeeld.

Daarbij was het advies voorheen 5 mc Vitamine D en is tijdens onderzoek gebleken dat het beter is om 10 mc te geven, en zeker geld dat inderdaad voor gekleurde kinderen. Ik geef mijn kinderen daarentegen gewoon nog steeds 5 mc omdat ik weet vanwaar dat advies gegeven wordt. Zodat er geen verwarring en onderscheid meer wordt gemaakt en ze op die manier zeker zijn dat elk kind voldoende vitamine d tot zich krijgt.

Wbt voeding daar zit tegenwoordig ook vit d aan toegevoegd maar als je het stuk goed gelezen hebt en je ff googled zul je ook zien dat ook dat niet afdoende is omdat het lichaam daar maar een klein percentage van opslaat. Zeker niet tijdens de wintermaanden waarin de kinderen te weinig zonlicht krijgen en hun reserves van de zomer zo nagenoeg op zijn.

Maar goed, hoe dan ook, blijf ik bij het standpunt wat ik een paar blz geleden al schreef dat zoals men luistert naar de uitkomst van het ene onderzoek en hier naar handelt, zo laat men een ander duidelijk onderzoek liggen voor wat het is en doet men daar niets mee. Prima, volg gewoon lekker datgene waarbij jij je goed voelt, wij zijn nu elke keer bezig elkaar te overtuigen van ons gelijk terwijl jij in jouw ogen gelijk hebt (en de andere die geen vitamine d willen geven) en ik van mijn gelijk overtuigd ben omdat ik die onderzoeken hierover wel in mijn achterhoofd meeneem zeker als je borstvoeding geeft, en het ook wel goed voelt trouwens dat het niet alleen noodzakelijk is om er voor te zorgen dat ze hierdoor geen tekort aan vit d krijgen, maar dat het schijnbaar ook het risico op bepaalde soorten van kanker zou verkleinen, net zo goed als dat het geven van bv bijvoorbeeld de kansen op bepaalde dingen zou kunnen verkleinen. En zo doen we allemaal gewoon datgene wat bij onze leefstijl en overtuiging past toch
    ;)

18. Amom22

Amom22 Niet meer actief

wat een interessante topic...!

Ik zelf geef geen vitamine k en d. Gewoon omdat ik geloof dat God mij zo heeft gemaakt dat de bv goed is zoals ie is, mits ik gezond eet (naar Zijn schepping) dus zonder pesticiden e.d. en gevarieerd..Daarbij let ik wel op of mijn kindje het goed doet ;) das natuurlijk ook belangrijk.
    Dus wat dat betreft ben ik het wel een beetje met Kleintjes eens dat bv goed genoeg is en er dus niks anders bij hoeft te komen kijken, mits mams gezond leeft en eet. Maar dit is puur mijn mening en wil er niemand mee voor het hoofd stoten!

19. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik heb tot 7 maanden uitsluitend BV gegeven maar heb nooit gedacht om vitamine supplementen bij te geven. Simpelweg omdat dit me niet nodig leek en omdat dit me nooit werd geadviseerd door cb of moederhuis.
    Ik betwijfel daarbij of extra vitaminen echt nodig zijn.

20. foetbal

foetbal Actief lid

20 feb 2008
    209
    0
    0
    Voor ieder die graag onderzoeken leest, in het meest recente nummer van tijdschrift voor JGZ stond een artikel over vitamine D. Ik zal eens kijken of ik het ergens kan posten, voor de liefhebber.

Deel Deze Pagina