Die vit D kun je gewoon nemen. Er zijn altijd hoger gedoseerde, maar je neemt ook D in je gewone supplement en dan kun je altijd over een paar maanden weer laten prikken. Het is niet dat je een D hebt van 10 ofzo. Je kind zal alleen last kunnen krijgen van een B12 tekort als deze er daadwerkelijk is en als deze ook flinke klachten geeft. Niemand zal je daar duidelijkheid over kunnen geven, want dat is er niet. Als je twijfelt, dan zou je zuigtabletten B12 kunnen gaan nemen een paar keer per week.
Tijdens de zwangerschap van mijn dochter gebruikte ik een flink hogere dosis vitamine D (toen in overleg en voorgeschreven door mijn gyn) ivm een verband dat er lijkt te zijn met een chronische ziekte die ik heb (zowel een rol in het ontstaan als in het verloop van de klachten). Ik gebruik nu ook weer extra vitamine D (vloeibare vorm). Door een aantekening van de gyn heeft de vk nu ook meteen geprikt en ondanks supplementen was het toch weer gedaald (ook nog wel boven de 50 maar dat vind ik dus echt te laag voor mijzelf) en ben ik weer een hogere dosis gaan gebruiken.
Hier was het echt te laag, 40.... Heb nu divisun 800 IE tabletten voorgeschreven gekregen. Over 2 weken wordt ik opnieuw geprikt om te kijken of de tabletten genoeg aanslaan. Verder doet de zon nu idd niet genoeg, maar ieder straaltje is meegenomen en verder veel vette vis eten, maar als het echt te laag is heb je ook daar niet genoeg aan.
Mijne is ook te laag. Ik slik ook divisun tabletten, bovenop mijn multivitamines waarmee ik ook al 200% vitamine D dagelijks binnenkrijg. Laatst is gebleken dat het nóg te laag was en nu krijg ik ook nog eens per maand een boost met vloeibare capsules. Weet niet hoeveel ik nu binnenkrijg maar minstens 500% per dag plus die maandelijkse boost. Blijkbaar houd je lijf niet alles vast..
Nee, B12 kun je niet overdoseren. Via een drogist kun je ze vaak wel krijgen (bestellen) en anders via internet, bv NOW Brain B12.
Laatste x dat ik mijn vit D heb laten prikken was in november en toen was de uitslag 19, kreeg een vloeibare hoge dosering. Inmiddels weer geprikt, hoop vrijdag uitslag te krijgen tijdens m'n intake. Ik ben veel moe, neerslachtig, concentratieproblemen, maar ik weet niet of dat echt de oorzaak is.. B12 weet ik (nog) niet