Deze week begonnen om de opvolgmelk bij de lunch te vervangen door 120 ml gewone halfvolle melk. Daarnaast krijgt mijn kleine man nu nog 2x opvolgmelk... drinkt zo'n 300 ml hiervan op per dag en dan vaak nog een toetje en altijd boter op brood en soms ook nog smeerkaas. Kortom meer dan voldoende zuivel voor een knul van 1 jr. Door vervanging opvolgmelk door gewone melk ben ik begonnen met 5 druppels vitamine D, maar ik lees net in de Wij Jonge Ouders dat bij flesvoeding < 500 ml er al vitamine D moet worden bijgegeven. Ben ik nu zo in de war? En is 5 druppels voldoende? Andere vitamines hoef ik toch niet te geven, dat haalt hij toch uit zijn voeding of heb ik het mis?
Nee, als je zoontje gevarieerd eet hoef je geen andere vitamines te geven. Vitamine D is nauwelijks in eten en is daarom aanbevolen als supplement. De richtijnen verschillen nogal eens: 300ml of 500ml. Wij hanteren: minder dan 300ml kv dan vitamine D bij geven. Ook de richtlijn met de hoeveelheid vitamine D is veranderd: 10 druppels. Jij hebt waarschijnijk nog een oud flesje van de tijd dat je bv gaf. Die had ik ook ... Koop maar eens een nieuwe dan zie je 10 druppels staan. Je kindje heeft aan 300 ml zuivel per dag voldoende. Het is juist aan te bevelen niet veel meer dan dat te geven omdat dit tenkoste kan gaan van andere voedingsmiddelen.
De avondfles moet ik nog afbouwen, wil ik eigenlijk doen na onze vakantie ( is over 3 weken) en dat scheelt dan alweer 200 ml. Ik zal voortaan 10 druppels geven.... bedankt...