Zoals de titel doet vermoeden zit ik heel erg in dubio hoe snel we voor een tweede willen gaan. De 'drang' om moeder te worden was bij de eerste al heel veel heb eigenlijk nooit iets anders gewild. Nu werd ik ook snel zwanger, zwangerschap is heel goed verlopen en ook over de bevalling kan ik niet klagen. Al heel snel na de geboorte van onze zoon had ik al wel de kriebels voor een tweede. eerst dacht ik nog hormonen maar de kriebels blijven eigenlijk wel.. Heb eigenlijk weer diezelfde 'drang' als bij de eerste. Het gevoel wat ik had na de geboorte en nu heb bij onze zoon wil ik eigenlijk nog meer alsof ik nog veel meer liefde over heb voor heel veel meer kindjes. Herkent iemand dit? Zijn dit nog de hormonen of realistisch? Aan de ene kant zou ik daarom wel met een half jaar voor een tweede willen gaan maar aan de andere kant ben ik dan bang dat ik misschien wel minder kan genieten van mijn zoontje.. Omdat als hij anderhalf is (in het meeste positieve gezien) nog heel veel nieuwe dingen gaat doen en we dan eigenlijk meer bezig zijn met de baby. Iemand hier ervaring mee? Daarnaast wilt vl eigenlijk niet meer dan 2 kinderen waar ik er eigenlijk wel 4 wil haha Nu denk ik dat ik met 2 (of miss 3) wel heel gelukkig zal zijn maar is het dan ook niet 'leuker' als er meer tijd tussen de kindjes zit? Zodat je van alles echt kan genieten? En soms denk ik ook wel is.. Zal mijn behoefte hierna wel bevredigd zijn? (klinkt een beetje gek misschien zo maar weet niet hoe ik dat anders moet zeggen) Daarnaast ben ik ook nog niet ongesteld geweest na de bevalling en een eisprong schijnt wel nodig te zijn Kan je trouwens wel een eisprong hebben zonder ongesteld te worden tijdens de bv? Hopelijk kunnen jullie me helpen.. Bedankt!
Tussen mijn middelste en jongste kind zit een leeftijdsverschil van 13 maanden. Zwanger zijn met de zorg voor een baby (en peuter) vond ik erg zwaar. Ik had last van bekkeninstabiliteit en dat is op zijn zachts gezegd lastig met een baby (tillen). De laatste weken van de zwangerschap heb ik de zorg voor mijn kinderen uit handen moeten geven. Nu zie ik vooral de voordelen van t kleine leeftijdsverschil. De kinderen trekken erg naar elkaar toe. Zij vermaken elkaar. Qua zorg en ritme hoefde ik niet om te schakelen. Ik ben gewend aan de gebroken nachten. Straks ben ik snel uit de luiers Ik heb het gevoel dat onze kinderen genoeg aandacht en liefde krijgen. Ik geniet nu meer van mijn kinderen dan toen ik er eentje had. Ik herken de babykriebel. Mijn man en ik hebben altijd gezegd dat met drie kinderen ons gezin compleet is. Toch verlang ik sindskort naar een vierde kindje. Ik denk dat dit iets hormonaal bij mij is. Ik ben bezig met het afbouwen van de borstvoeding, nog een voeding te gaan. Als jij borstvoeding geeft en nog geen menstruatie hebt gehad kan jij wel een eisprong krijgen.
Wij zijn toen L 7 maanden (okt 2013) was voor een tweede gegaan. Wilde heel graag twee kindjes die in leeftijd dicht bij elkaar zaten. Helaas dacht moeder natuur hier anders over, en was L net 2 geworden toen ik zwanger raakte. Nu denk ik, wat heerlijk om zwanger te zijn terwijl L al zelfstandiger is, dat ik weinig hoef te tillen en ze al zoveel zelf kan. Dat ze kusjes op mijn buik komt geven, en zichzelf grote zus noemt. En als ik straks in december beval, dan kan ze al weer zoveel meer zelf, en echt helpen, wat het denk ik echt heel leuk gaat maken.
Je verhaal is voor mij heel herkenbaar gabri. Na de geboorte van onze eerste wilde ik ook vlot een 2e. Deze is er ook gekomen en t verschil is 2 jaar. Nu wij er twee hebben is het gevoel zoals jij beschrijft toch verdwenen of bevredigd. We zouden in de toekomst graag n derde willen maar voor nu eerst is het goed zo.
Ik herken het. Ik had dat gevoel in het begin ook, maar dat werd wel minder na verloop van tijd. Niet dat ik geen tweede meer wilde, maar ik voelde me er goed bij om toch nog even te wachten. Onze dochter is nu 1,5 en nu gaan we er weer voor. Ben uiteindelijk blij dat we even gewacht hebben. We genieten ontzettend van haar, hebben helemaal een ritme en rust in huis en voelen ons nu echt klaar om weer opnieuw aan het avontuur te beginnen
Ja je kan een eisprong krijgen met bv kans is klein maar is er zeker wel. Toen ik stopte met bv was meteen mijn cyclus opgang. De drang voor een 2e herken ik. Ik wilde toen mijn zoontje 3 mnd was er wel weer voor gaan maar heb t toen even realistisch bekeken en gewacht tot nu Hij is nu 10 mnd en als er dalik eentje bij komt 1,5 jr en wat zelfstandiger wat ik toch wel praktisch vindt Ik wil er ook niet teveel leeftijd tussen laten zitten.
Tja, dat is je eigen keuze. Achteraf kun je pas zien of je keuze een goede was. Bij ons zit er straks bijna 3,5 jaar tussen en wij zijn hier heel blij mee. Oudste lekker al een poosje uit de luiers, slaapt meestal goed en dan straks met zn drietjes genieten van de baby. Ik zou echt een 'stressmoeder' zijn met 2 kleintjes, ben nogal opgeruimd en schoon en van de makkelijke weg, geen 'tropenjaren' voor ons! Maargoed, hoe oud ben je? Als je leeftijd mee speelt moet je daar ook rekening mee houden. Misschien ben jij wel de persoon die heerlijk kan genieten van 2 kleintjes tegelijk. We willen graag nog een derde (als dat ons gegund is) en het lijkt mij ideaal als die pas komt als de oudste 2 op de basisschool zitten. Dan hebben we 3x optimaal van een baby en opgroeiende peuter kunnen genieten (L) Anders zijn we al zo snel uit de kleine kinderen en dat zou ik echt super jammer vinden.
Oja, voor je lijf is in ieder geval deze regel verstandig: 9 maanden op, 9 maanden af, ofwel: 9 maanden zwanger, 9 maanden ontzwangeren
Ik had precies hetzelfde gevoel! Om praktische redenen toch nog gewacht tot 8 maanden en uiteindelijk in vierde rondr gelukt dus 21 maanden verschil. Ik vind het erg leuk. Tuurlijk is het drukker en ik denk dat het wel zo is dat hoe meer leeftijd verschil Hoe makkelijker. Ik denk dat wij een eventuele derde wel minimaal twee a tweeëneenhalf jaar ertussen zouden willen.
Ik wilde ook bijna direct aan de volgende beginnen (man ook) maar vanwege de ks moest ik officieel een jaar wachten. Ik ben na dat jaar direct begonnen en was vrij snel zwanger. Achteraf ben ik super blij dat ik gewacht heb. Ik vind de 2e zwangerschap echt heel anders dan de eerste. Het is veel zwaarder! Tijdens je eerste zwangerschap kon je savonds lekker de hele avond op de bank en in het weekend lekker uitslapen maar nu kan dat dus niet. Mijn zoontje kan goed lopen maar desondanks moet je hem toch vaak optillen. Merk dat dat ook best zwaar is.
Oudste is 5 jaar, Middelste en jongste schelen hier 13maanden... 4 mnd na bevalling bleek ik weer zwanger. Vond het erg zwaar!! Dochter heeft 21mnd gehuild, word nu eindelijk minder. Broertje is nu 9.5 mnd, erg lieve baby!!! (Gelukkig) Drang na een 4e is er... Heel erge drang. Maar ik weet hoe vreselijk ik het vond. Dus nu wachten we liever... Het word nu net allemaal wat makkelijker, eerst daarvan genieten. Persoonlijk, zou ik heerlijk onbezorgd een tijd genieten van je 1e!!!! Je kan het nooit meer overdoen. Maar als jullie wens zo groot is... Zou ik zeggen waarom niet (pssst, stel dat je een tweeling krijgt?!)
Leuk om te lezen dat meer deze kriebels hebben.. @ mamaloentje Had jij die bekkeninstabiliteit ook bij de eerste? en hoeveel tijd zit er tussen 1 en 2? Dat lijkt me idd ook wel zwaar een baby een peuter en ook zwanger. @ kzh Dat kan natuurlijk ook nog. Dat het soepel ging bij de eerste wil natuurlijk niks zeggen over de tweede @Marknes fijn om te lezen dat het gevoel ook weer weg gaat.. ben ook een beetje bang dat als het wel ook hormonen zijn het een never ending story wordt haha @mamalara dat denk ik nu ook.. dat het gevoel misschien straks wel minder gaat worden en ben ook aan de ene kant bang dat ik dan dingen niet bewust mee ga maken van mijn zoontje. @nikie86 dat is ook een optie met 9 maanden er serieus voor gaan dan is hij toch al wat groter en het is niet zo gek veel ertussen. Beetje golden middenweg @annemeis ja die regel! die ken ik haha maar bij andere lees ik ook wel dat gynaecologen 6 maanden ook nog wel ok vinden.. Dacht zelf vanaf 6 maanden het te gooien op 'we zien het wel' maar bij de eerste was ik vrij vlot zwanger dus die kans zit er nu natuurlijk ook weer in (hoeft natuurlijk niet) en de drukte dat zie ik nog niet eigenlijk het is meer de aandacht verdelen en vooral dat ik mijn oudste niet te kort wil doen. Maar als ik de laatste zin terug lees is het denk ik beter dat ik dan toch maar even wacht.. zodat ik zeker weet hem niks te kort doe. wat je nu zegt is idd wel een leuk 'concept' zo heb je elke keer goed de tijd om van de baby te genieten! en voor mijn leeftijd hoef ik het niet te doen ben 28 dus ip nog genoeg tijd @ julia80 leuk! het gekke is dat ik dat dan ook zo in mijn hoofd heb! haha nu 2 achteraf elkaar en dan nog een toetje toe hahah @Koraal82 Dat is ook wel een goed punt idd.. @Risu grappig dat je het zegt over die tweeling mijn moeder heet namelijk altijd gezegd dat ze mij nog wel met een tweeling zou zien haha maar ook een tweeling zou er nu nog wel bijpassen maar vier maanden is ook wel vlot idd dan is je lichaam nog wel echt bezig met het herstel en wennen aan het nieuwe ritme. ik ben nu al verschil met dat mijn zoontje vier maanden was en nu vijf maanden. ik lijk al wel minder moe maar met een zwangerschap zal dat nog best pittig zijn ja.. Ik ga het nog eens goed bespreken thuis en heb best wat nuttige dingen zo van jullie meegekregen! Het is natuurlijk ook geen moetje! Maar was ook voornamelijk benieuwd of andere die drang ook herkennen en wat ze hier uiteindelijk mee gedaan hebben. Het lijkt me gewoon heerlijk om nog een kindje te hebben waar je zo gelukkig van kunt worden (l)