Groeiecho bij 38 wkn

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Sukke, 24 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Hallo allemaal,

Gisteren voor controle bij de vk geweest. In principe was alles goed, mijn bloeddruk, hartje van ons hummeltje etc. Alleen heeft ze het idee dat de kleine de laatste wkn niet echt meer is gegroeid. Om die reden heeft ze direct het zkh gebeld en moet ik morgen, dan ben ik 38 wkn, om 13.15 een groeiecho laten maken.
    Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat de placenta aan het "op raken" is en niet voldoende voedingsstoffen meer door laat. Als dit zo schijnt te zijn zal ik waarschijnlijk voor het wkd ingeleid worden.....:$

Gisteren was ik er een soort van blij mee... Misschien zijn we vrijdag wel papa en mama.

Maar nu vind ik het toch wel eng worden. Als ik ingeleid word betekend dat dus dat er iets niet helemaal goed is.
    Tevens heb ik een kennis waarbij de placenta 2 wkn voor lag op groei met als gevolg dat hun kindje met 38wkn zwangerschap is overleden en heeft de beste vriend van mijn man 4 wkn geleden ook hun kindje verloren bij 39wkn en 5 dgn zwangerschap.. (sorry wil niemand bang maken hiermee)
    Ik word nu dus toch wel erg ongerust en vraag me af hoe de komende dagen er uit gaan zien.

Heeft iemand misschien ervaring met een soortgelijke situatie. Dat vk het idee heeft dat kleine niet meer goed groeit en wat kwam er toen uit je groeiecho...? Inleiden bij 38 wkn omdat placenta niet meer goed is, oid...?

Ik hoor het graag!

2. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wil jullie heel veel succes en sterkte wensen. Kan me voorstellen dat je je ongerust maakt, zeker met die nare ervaringen in jullie omgeving, maar het komt vast goed. Mocht morgen blijken dat er iets niet goed zit dan ben je in het ziekenhuis meteen op de goede plek en zullen ze jou en je kindje goed in de gaten houden.

3. Indigo

Indigo Lid

12 nov 2010
    99
    0
    0
    Ik heb vanaf 30wkn in totaal 4 groei-echo's gehad in verband met een groeivertraging van ons kleintje. De laatste was met ruim 37 weken en het werd toen steeds moeilijker om het kindje zelf te meten. Hij ligt dan zo opgefrommeld dat de metingen moeilijk gedaan kunnen worden.

Ze hebben de laatste 2x ook een meting gedaan van de navelstreng vaten, waarmee ze dus kunnen meten hoe de doorstroom van de placenta naar de baby is. Dit werd ook gewoon door de echoscopiste gedaan met het echo-apparaat (dus niks geks). En er werd gekeken of er nog steeds voldoende vruchtwater is, wat event. ook kan wijze op een slecht werkende placenta.

Bij ons is er geen enkele keer een afwijking gevonden waarom de kleine niet goed groeit. Moest met 30wkn stoppen met werken, 12u p/d bedrust, en de placenta werkt dus voldoende.
    Ik heb die 8 weken ook in grote spanning gezeten, zag toch telkens een beetje op tegen de echo. Hopelijk valt 't bij jullie ook mee en kun je de kleine nog even bij je houden. Succes!!

Edit: nog even aanvullen dat ik nog steeds onder controle ben bij de VK. We zijn 2x op consult bij de gynaecologe geweest, maar omdat het geboortegewicht >2500 gram geschat wordt, heb ik geen medische indicatie gekregen en dus ook niet ingeleid. Hier kan ik dus niets over delen.

4. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Ow bah...deze verhalen moet ik eigenlijk helemaal niet lezen.. :)
    Maar wens je veel sterkte morgen! Ben benieuwd wat er uit komt en wat ze zeggen.

5. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    @Indigo: Is een groeiecho bij 38 wkn dan eigenlijk wel representatief....?? Omdat de kleine al zo in één gedoken ligt...?
    Fijn dat bij jullie alles goed bleek te zijn en dat de kleine toch groot genoeg is. Nu maar hopen dat de kleine nog even goed door groeit

Het is nu kwart voor 12 dus ik hoef gelukkig niet lang meer te wachten. Zo maar even wasje ophangen en mijn haar doen en richting het zkh... Krijg wel de kriebels nu hoor...

Thanks voor jullie reacties.

6. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    We hebben de echo gehad en alles zag er goed uit.
    De kleine ligt qua groei wel op ong. 2 weekjes achterstand maar dat valt nog allemaal binnen het gemiddelde voor deze termijn. We krijgen gewoon een lekker klein baby-tje. Vruchtwater was in orde en ook de placenta zag er voor dit termijn goed uit. Dus we zijn wel gerust gesteld.
    Vanochtend zeiden we nog tegen elkaar, misschien is dit wel onze laatste dag samen.... Voorlopig lijkt het daar dus niet op en blijft ie nog lekker even zitten.

Deel Deze Pagina