niemand krijgt devaron vergoed, omdat vitamine D vrij verkrijgbaar is. Devaron kan je trouwens ook zonder recept kopen en valt dan onder ''zelfzorgmedicijn'' net als paracetamols, neusspray, etc daarom krijg je het niet vergoed een vitD drankje krijg je wel vergoed omdat je die niet in de winkel kan kopen en echt op recept is overigens snap ik niet waarom je in de zomer stopt met vitD te slikken? je neemt alleen vitamine D op met je blote huid in de volle zon ZONDER zonnebrandcreme op te doen,( met zonnebrandcreme neem je 0 op) en aangezien we in nederland niet zo'n top zomers kennen moet je het eigelijk het hele jaar door slikken. Het grootste VitD tekort schijnt in californie te zijn, en laat daar nou net elke dag de zon schijnen en vrijwel iedereen een groot tekort maar als je de symptomen voelt is het eigelijk al te laat.. beter beginnen voordat je een ernstig tekort hebt, dan beginnen wanneer het schip als is gestrand
Dat daar tekorten ontstaan, betekent dat de huidkanker daar zal afnemen, want die cijfers waren inmens! Als je met je hoofd, armen en benen bloot 10 minuten in de zon zit in mei voor tienen, maak je al genoeg aan.
Hmm. Mijn huisarts zei me dat ik het zo moest doen. Als er een flinke periode was met veel zon- moest ik veel naar buiten en kon ik de Devaron laten staan, zeg maar. Ik heb eerder gelezen dat de zonnebrandcreme bepaalde dingen wel en niet filtert. Maar dat het D filtert wist ik niet!
Dat is dus exact hoe ik me nu voel tijdens deze zwangerschap. Ben ook zo moe, misselijk, niet lekker en ik slaap nauwelijks. Dus zou zomaar kunnen.......
Maarehm stel je slikt genoeg, hoe snel zouden je klachten moeten verdwijnen dan? Ik ben zo moe, en das niet leuk met een dreumesje en 2 honden. Ik trek t nauwelijks om ze 1 keer uit te laten met een kinderwagen.
Ik heb bloed laten prikken... Ik heb ook een té lage vitamine D gehalte. De huisarts vond een aanvulling dus wel noodzakelijk. Mijn symptomen waren lusteloosheid, hyperventilatie-angstgevoelen/paniekgevoelens, pijnlijke gewrichten, buik/ en maagklachten. Nu heb ik 3 ´spuitjes´ met Colecalc gekregen. 1 spuitje per week. ik spuit hem leeg in mijn mond en spoel het daarna weg met wat water. Ik ben nu aangekomen bij mijn 3de spuitje, die neem ik vandaag. Voel me wel écht meer energiek. Paniek/angst is ook minder, ik kan nu beter relativeren. Ik ben er nog niet, maar het gaat steeds iets beter. Stemmingswisselingen heb ik nog wel, maar wijt dat meer aan de situatie thuis met vriend!!! Indien je je echt niet lekker in je vel voelt zitten, laat bloed prikken. Ben zo blij dat ik het gedaan heb!! Ik had veel klachten, maar kon er geen vinger op leggen. Voelde me machteloos. Nooit gedacht dat een vitamine D tekort zo een invloed kon hebben op geest en lichaam.
Uit voorzorg ben ik tijden geleden begonnen met 2 x 1000 iu D3 van Solgar en een multivitamine van Solgar met o.a. 400 ie vitamine D Ik voel me energieker, maar zo heel af en toe neem ik een zonnebankje. (een kwartiertje, langer niet) en daar knap ik echt altijd zo van op. Gisteren weer gedaan, en ik voel me veel energieker. herkent iemand dit? Toch genoeg vitamine D3 slikken (denk ik) en beter voelen na een zonnebank?
daarom hebben 80% van ALLE nederlanders en europeanen zeker een tekort het hele jaar door Door de UV stralen in de zon breekt de vitamine D die je opneemt als je onbeschermt zont alsnog voor het 99% af waardoor je nauwelijks vitD overhoud. je neemt het overigens pas op bij minimaal zonkracht 3 Vitamine D tekort bij ruim 80% Europese jongeren | Nieuws voor diëtisten en ook is het zo dat hoe donkerder van huidskleur je bent, hoe moeilijker je vitamine D opneemt. dus negroide mensen en mensen met een sluier schijnen de groep te zijn die het nog minder opnemen, dus in die groep zal het tekort waarschijnlijk nog groter zijn dan die 80-81%
trouwens een goede vitD tip; 1 haring bevat al zo'n 400 eenheden en is de beste manier om natuurlijk vitamine D binnen te krijgen.. in geen 1 voedingsmiddel zit zoveel D als in een haring
Maar die hoge doseringen die ik hier lees, dat geldt neem ik aan toch voor als je een opnamestoornis hebt? Mijn vit D is verlaagd m.n. vanwege gebrekkige voeding, dus ik verwacht dat het (net als mijn ijzer) langzaam zal stijgen als ik gewoon een 10mcg pil neem. Voor ijzertekort slik ik ook een natuurlijk preparaat, om de dag 1 van 167% van de ADH ipv de enorme ladingen die in de pillen via de apotheek komen en waar ik dus absoluut niet tegen kan. Maar het stijgt wel, langzaam, maar voldoende.
Nee hoor, daar hoef je helemaal geen opnamestoornis voor te hebben! Vit.D maak je aan door zon en het zit in een portie vette vis. Ik zie nu geen zon en ik houd niet van vette vis (ik eet 2x zalmfilet per jaar), dus krijg ik het niet binnen. Ja, met een pilletje 10mcg, dat ik al iedere dag slikte, dus dat is niet voldoende. Dit wordt het vitaminegebrek van de toekomst. De Gezondheidsraad is laatst met een nieuw advies gekomen, maar dat is nog steeds veel te laag!
Vitamine D zit nauwelijks in voeding, ja, in vette vis en boter, maar dat was het dan ook wel Als je een tekort hebt en je slikt maar 10mcg zal je tekort in de praktijk allemaal groeien Jij krijgt elke dag geen D binnen vanuit de zon/voeding dus je vitD holt al automatisch achteruit, zo'n 10mcg pilletje zal dan nauwelijks wat doen. Als ik 10mcg zou slikken bij mijn tekort zou ik binnen de kortste keren en nog groter tekort hebben omdat je lichaam nauwelijks D binnenkrijgt maar wel verbruikt. Een waarde van 80-100 is ideaal. Pas bij iets van 250 is het toxisch(schadelijk) dus ook al heb je een waarde van 60/70 dan kunnen 1600-2000 eenheden per dag voor een korte periode totaal geen kwaad
Hoe bepalen jullie dan hoe lang je vit d slikt of door zelf bloed prikken te plannen om de zoveel tijd? Hier waarde van 33 en calci chew gekregen, leek me veeeel te weinig met mijn waarde dus heb deze week weer bloed geprikt en als het of steeds zo is (wat ik aanneem) ga ik zelf wel dosering samenstellen...ook b12 laten prikken, just to be sure Maar doen jullie alles nog wel in overleg met ha of meer op eigen inzicht nu?
heb je ook foliumzuur laten prikken, b12 en b11 (foliumzuur) versterken elkaar, en bij een b11 te kort mag je geenb12 spuiten (mocht het te kort zijn) en ja ik laat om de 2 maand bloedprikken op vit D ik doe het wel in overleg met internist, mijn huisarts is niet van de vitamines, waardoor ik helaas zeker al 6 jaar met klachten rondloop die misschien wel onomkeerbaar zijn.
Geen calcium-D-supplement nemen! Ik vraag mijn huisarts het op mijn prikformulier te zetten als ik de schildklierwaardes moet laten bepalen.
Calci chew? Heb je dan een calcium tekort? Daarvoor zijn ze oorspronkelijk Mijn moeder met botontkalking slikt ze ook. Er zit idd ook vitD in, maar ze zijn ontwikkeld voor calciumtekort en niet specifiek voor een D tekort Hier laat ik het een keer in de zoveel tijd prikken, moet toch elke 3 maanden prikken op schildklier