Vitamine D Tekort

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Tjilpje, 9 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter had wat vage klachten en na bloedonderzoek bleek ze een aardig tekort aan vitamine D te hebben.

De huisarts begon direct over haar voeding en buiten spelen.

Mijn dochter speelt ALTIJD buiten, is altijd een buiten kind geweest. Hele zomers is ze buiten en ze krijgt prima te eten.

Ik kreeg het idee dat ze mij niet wilde geloven. Kan er een andere oorzaak zijn van Vitamine D tekort?

Ik kan er helaas niks over vinden. Ze heeft nu tabletjes.

(10 jaar).

2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik was laatst bij de ha en vroeg over vitD tekort.
    ze zei dat als iedereen er op zou laten prikken 90% een tekort heeft.
    geen idee waarom het blijkbaar zo snel tekort is maar kan me met de zomer wel voorstellen dat je door zonnebrand te gebruiken om je huid te beschermen je ook weer de vitD blokkeert.

3. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Helaas krijgen huisarts weinig info over voeding. In voeding zit nog weinig voedingswaarde, met name door verarming van de grond en groeien op matten etc.
    Je moet dus ontzettend veel groenten eten om te voldoen aan je tax aan vitamine te komen.

Iedereen heeft veel tekorten en waarom denk je dat er zoveel welvaartziektes zijn..
    Zorg dat ze biologische supplementen neemt, met name extra vit D.
    Iedereen kan meer vit D gebruiken en het heeft niets met buitenspelen te maken.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zelfs als je de hele winter naakt buiten zou tondhuppelen, is dat niet genoeg om voldoende vitD aan te maken; er is gewoon niet genoeg zon. Dus met kleding aan en niet ieder moment buiten overdag al helemaal niet...

Zorg nu voor een goed supplement om haar vitD op te krikken, en daarna iedere dag een onderhoudsdosis.

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit idd ook! Dus als je 's zomers de hele dag naakt buiten ronduppelt, maar dat verstandig doet en je dus goed insmeert met zonnebrandcreme... dan maak je ook niet genoeg vitD aan.

6. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    In Nederland hebben inderdaad heel veel mensen een vitamine D tekort. Buiten maak je alleen vitamine D aan door de huid die onbedekt is. In de winter, met een jas, lange broek, muts, en handschoenen, kan je kind nog zoveel buiten spelen, maar de opbrengst vitamine D is minimaal.

Daarbij speelt ook de huidskleur nog een rol. Mensen met een donkere of getinte huid hebben meer moeite om voldoende vitamine D aan te maken in Nederland. Daar is het advies om standaard extra vitamine D bij te slikken.

7. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Vit D zit in vette vis en boter(toegevoegd aan broodsmeer producten) niet in groenten. Dus bovenstaande slaat nergens op. In de zomer maak je het aan in de zo'n. In de winter niet. Dat is de reden dat kinderen vroeger levertraan moesten slikken. En dat is gelukkig tegenwoordig makkelijk te vervangen door een pilletje.
    Onze kinderen krijgen dagelijks een kauwtabletje multivitamine om aan te vullen o hun dagelijks eten.

8. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Sorry. Tikkie ongenuanceerd . Ik bedoel natuurlijk dat groenten weinig van doen hebben met vitamine D.
    Het verhaal over arme grond heb ik mn twijfels over. Ik heb het eerder gehoord. Van een Herbalife-verkoopster met als doel haar poedertjes te verkopen. Naderhand ben ik gaan zoeken naar info die dat verhaal kin onderbouwen, maar vond enkel een artikel wat erop wees dat we geen enkele wetenschappelijk bewijs voor is.
    Verder ben ik wel helemaal voor biologisch. En voor groenten. En voor zelfgemaakt zonder toevoegingen:D

Deel Deze Pagina